3 delat bett

Limelight

Trådstartare
Jag undrar vad det är för skillnad på ett Sweet iron 3 delat bett och ett vanligt rostfritt 3 delat bett ?? Finns också 3 delat egg bett är det också en variant av 3 delat ?

Jag ska köpa hästen ett 3 delat bett, men har funderingar vilket av dessa två jag ska köpa.

MvH * idiot på bett* ;)

Sv: 3 delat bett

Utseendet, dvs modellen på de båda betten ser ungefär snarlika ut. Sweet iron, dvs. sötmalmsbett ökar salivproduktionen genom att sötmalmen smakar sött. Detta är mycket uppskattat hos de flesta hästar. Sedan finns det olika varianter av sötmalmsbetten. En del har kopparmittendel medan andra har sötmalm på alla tre delarna. Alla dessa bett finns även som tvådelat.
Min polle har tidigare gått på tredelat eggbett, rostfritt. Sen i fredags var vi in i en hästaffär och bestämde mig för att prova ett sötmalm. Vilken skillnad det blev! Innan vi ens kommit till ridhuset dregglade han förfullt! Under ridningen så blev han mer eftergiven och mjukare än vanligt. Gick inte emot bettet, vilket han haft en tendens till att göra tidigare. Dock finns det en hel del diskussioner om att bettet kan ge förgiftningar av olika slag. Att sötmalm och koppar inte funkar bra tillsammans osv. En i stallet har haft sötmalmsbett med kopparmittendel i tre år. Han lever fortfarande, eller vad man ska säga. :) Jag anser att om det finns risk så skulle inte det bettet få säljas.

Vanligt rostfritt smakar inte lika gott som sötmalmen. De har samma funktion som vilket tredelat som helst.

Sötmalmseggbett har jag aldrig sett. Rostfritt eggbett red jag min polle på tidigare. Det är ett milt och behagligt bett för de flesta hästarna. Fasta ringar gör att bettet ligger stabilt i munnen och jag upplever det att hästen har lätt att ta stöd i det. (På både gott och ont)

Bästa är att prova sig fram. Tyvärr finns det inte ett bett som alla hästar trivs på, utan det är individuellt. Om du har möjlighet skulle jag rekommendera att prova båda betten. Ev. skifta mellan dessa, om båda funkar. Lycka till! :)

Tack för informationen, nu vet jag en hel del mera om 3 delade bett :D.

En följdfråga till, är det bra om hästen dregglar mycket på bettet??.
Aldrig hört talas om att de "ska" dregla mycket.
Ena min häst går nu på ett vanligt 2delat bett och dreglar massor.
Min andra häst som precis är inköpt går på ett vanligt 3delat och hon dreglar ingenting.

Det är precis såna här inlägg som gör att jag och tydligen många med mig, uppfattar dig som betydligt äldre än 14. Du har ett väldigt bra språk när du skriver och har ofta vettiga åsikter enligt mig.

Stor eloge till dig, synd att alla yngre tonåringar inte är lika villiga att ta till sig av kunskap du.

Tack för informationen, nu vet jag en hel del mera om 3 delade bett :D.

En följdfråga till, är det bra om hästen dregglar mycket på bettet??.
Aldrig hört talas om att de "ska" dregla mycket.
Ena min häst går nu på ett vanligt 2delat bett och dreglar massor.
Min andra häst som precis är inköpt går på ett vanligt 3delat och hon dreglar ingenting.

Hästen skall skumma mjukt i munnen, inte dregla massor. Det är också skillnad på vilken saliv den ska "skumma med". När hästen skummar, (det vita skummet) är det saliv som utsöndras i samband med välbefinnande, det är äggvita i den saliven till skillnad från den vanliga "genomskinliga" saliven. Det man ska vara uppmärksam på, är när hästen börjar "droppa" vanligt, genomskinligt saliv. då handlar det om att hästen av ngn anledning inte vill svälja den vanliga produktionen av saliv som normalt utsöndras och ska ner i svalget. DET har ofta sin orsak i smärta/spänning, tandproblem, eller annan fysisk obekvämhet.

Hästen skall skumma mjukt i munnen, inte dregla massor. Det är också skillnad på vilken saliv den ska "skumma med". När hästen skummar, (det vita skummet) är det saliv som utsöndras i samband med välbefinnande, det är äggvita i den saliven till skillnad från den vanliga "genomskinliga" saliven. Det man ska vara uppmärksam på, är när hästen börjar "droppa" vanligt, genomskinligt saliv. då handlar det om att hästen av ngn anledning inte vill svälja den vanliga produktionen av saliv som normalt utsöndras och ska ner i svalget. DET har ofta sin orsak i smärta/spänning, tandproblem, eller annan fysisk obekvämhet.

Tack för det utförliga svaret, riktigt bra svarat, Tack då vet jag :).
Den hästen som dreglar är det vitt skum :)

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: aleeza
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 789
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
412
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka