Sv: 3-årstestet avklarat. Vad händer för era unghästar nu?
Min gick i mitten på maj men är ponny o reds inte på testet. Klarade det dock galant
Hade helvila i 1 månad där skorna åkte av men han tyckte vilan var lite trist i slutet
.
Nu promenerar vi o tömkör i skogen helt kravlöst medan vi testar nya bett (använder dem inte än dock, det spar jag till ridningen), tror vi hittat rätt med tredelat fullcheek. Softar o myser o ska träna lite visning (traven, han har längre ben än jag
). Rida lite barbacka o öva på o svänga på ett "nytt" vis. Eller ja, nu renodlat mha yttertygeln. Ridningen gick liksom "för bra" (reds mest med sits det lilla i våras) så tygelhjälperna sitter inte så bra så när kommunikationen brister så finns ingen "nödratt" sas
Mitten på juli blir det utställning med nya skor pålagda. Efter det ridning på allvar. Siktar på att hoppa ngra språng på terrängbanan en eller två gånger innan augusti är slut (då börjar min skola 20 mil bort).
Första helgen i augusti riksutställning, en utställningsklass.
Slutet på augusti o en månad framåt kommer han mest konditionstränas som handhäst i backar o på skrittpromenader med mamma. Ev köras lite (inkörd i vinter/vår o helt stabil med vagn vad vi märkt iaf) o ridas på helgerna. Någon löshoppning mest för att pappa ska få träna
Slutet på september en lugn vecka innan finalen från treårs går sista helgen i september. Väljer hoppningen.
Sedan blir det nog mest vila resten av hösten. Så som han känts hittills kommer han vara mer än klar efter de ca 3 veckorna med lite intensivare ridning (max varannan dag o i etapper om först 2 veckor, 1 vecka utan ridning o sedan 1 vecka ridning till). Någon lugn ridtur på helgen (hemma varje helg), ngn promenad/handhästning av mamma i veckan eller en liten körtur.
Till vintern kommer väl antagligen (beroende på väder, schema o tentor) förhoppningsvis 3-4 veckor med ridning över jul.
Sedan är det väl kvaliten som hägrar för ponny som 4-åring. Han kommer säkert vara överhöjdare men får väl gå utom tävlan. Små clearrounder o sådant kanske nästa sommar/höst. Lite trist att missa allt unghästmojs efter 3-4, han kan ju inte gå bland de stora, ponnyer är ju senare än stora hästar och kraven är alldeles för höga.
Så ser planerna ut men det vet man ju aldrig hur det blir med dem, nu ska vi ut o springa ihop så det blir första traven efter vilan