3-årstestet avklarat. Vad händer för era unghästar nu?

C

cool_water

Hejsan!
Har (som många andra här inne) en treåring som avklarat sitt test nu i vår. Är lite nyfiken på hur ni går vidare i utbildningen nu i sommar/höst/-vinter? Vad har ni som mål (delmål) osv..? Vad bör er häst klara av (gått igenom) om ett år t.ex? Är det någon som siktar på tävling redan till våren/hösten -08? Dressyr lr hoppning?

Slänger med en bild på min pärla:love:
e: Don Primero ue: Napolion
6359083.jpg

Hälsningar
//Sandra

Sv: 3-årstestet avklarat. Vad händer för era unghästar nu?

Hej!
Jag har ett sto som gick 3års första helgen i maj. Hon går numera på bete (sen den 1 juni) och gör inte allt för många knop. Hon är seminerad med Corlensky G och ska dräktighets kollas på söndag.

Planen är att hon ska gå på bete så länge det går och bara VILA! Hon var så duktig på testen så det förtjänar hon! sedan blir det väl att sätta igång i september nångång och då promenadrida och hålla igång henne lugnt fram till fölning.

Hon får ju inte tävla förren fölet är avvant och fram tills dess kan det hända mycket, så det har jag inga planer för.
Vad hon ska kunna fram till nyår är väl det hon kan nu, men mer befäst... Skritt trav galopp i endamålsenlig form och bra bjudning. tänker mest rida henne i skogen så hon tänker framåt neråt!

Carisma e:Casir Ask - Lobster
07-05-07.3%E5rs9.JPG

har också en liten fråga:) hur mycket har nå tänkt att rida dem i höst? hur många ggr i veckan och hur långa pass?

Jag har nu "bara" ett Welsh Cob-sto som går på bete. Hon har inte visats men jag lurar på att visa henne i augusti om jag hinner med. Hon är riden för tränare i mars och april. Före det reds hon ca 3 ggr i veckan a´15-20 minuter i skogen. Har gått i alla gångarter under ryttare. I slutet av april började hon växa och byta tänder så jag la ner allt arbete och lät henne gå på bete redan då. Hon har inte gjort nåt alls sen dess och kommer att sättas igång lite mjukt med arbete från marken i månadsskiftet juni/juli. Rider henne från augusti/september ca 3 ggr i veckan i skogen och första clinicen är i oktober.

Vi siktar på att komma till tävling i vår men skulle hon funka bra nu redan så kanske vi provar i oktober...det är bara en enkel D-tävling(western) så ett par klasser kanske vi startar i...

Vi tar det lugnt och jag begär inget som hon inte är redo för. Betäcks inte förrän hon är ca 5 år då jag ska rida in nästa häst;)

Min gick i mitten på maj men är ponny o reds inte på testet. Klarade det dock galant :)

Hade helvila i 1 månad där skorna åkte av men han tyckte vilan var lite trist i slutet :p.

Nu promenerar vi o tömkör i skogen helt kravlöst medan vi testar nya bett (använder dem inte än dock, det spar jag till ridningen), tror vi hittat rätt med tredelat fullcheek. Softar o myser o ska träna lite visning (traven, han har längre ben än jag :crazy: ). Rida lite barbacka o öva på o svänga på ett "nytt" vis. Eller ja, nu renodlat mha yttertygeln. Ridningen gick liksom "för bra" (reds mest med sits det lilla i våras) så tygelhjälperna sitter inte så bra så när kommunikationen brister så finns ingen "nödratt" sas :D

Mitten på juli blir det utställning med nya skor pålagda. Efter det ridning på allvar. Siktar på att hoppa ngra språng på terrängbanan en eller två gånger innan augusti är slut (då börjar min skola 20 mil bort).

Första helgen i augusti riksutställning, en utställningsklass.

Slutet på augusti o en månad framåt kommer han mest konditionstränas som handhäst i backar o på skrittpromenader med mamma. Ev köras lite (inkörd i vinter/vår o helt stabil med vagn vad vi märkt iaf) o ridas på helgerna. Någon löshoppning mest för att pappa ska få träna :)

Slutet på september en lugn vecka innan finalen från treårs går sista helgen i september. Väljer hoppningen.

Sedan blir det nog mest vila resten av hösten. Så som han känts hittills kommer han vara mer än klar efter de ca 3 veckorna med lite intensivare ridning (max varannan dag o i etapper om först 2 veckor, 1 vecka utan ridning o sedan 1 vecka ridning till). Någon lugn ridtur på helgen (hemma varje helg), ngn promenad/handhästning av mamma i veckan eller en liten körtur.

Till vintern kommer väl antagligen (beroende på väder, schema o tentor) förhoppningsvis 3-4 veckor med ridning över jul.

Sedan är det väl kvaliten som hägrar för ponny som 4-åring. Han kommer säkert vara överhöjdare men får väl gå utom tävlan. Små clearrounder o sådant kanske nästa sommar/höst. Lite trist att missa allt unghästmojs efter 3-4, han kan ju inte gå bland de stora, ponnyer är ju senare än stora hästar och kraven är alldeles för höga.

Så ser planerna ut men det vet man ju aldrig hur det blir med dem, nu ska vi ut o springa ihop så det blir första traven efter vilan :)

Senast ändrad:

har också en liten fråga:) hur mycket har nå tänkt att rida dem i höst? hur många ggr i veckan och hur långa pass?

Hade jag vart hemma hade jag kanske ridit mer. Men jag håller fast vid max varannan dag sitta på ryggen o hittills har jag nog suttit på honom 30 eller 35 min ngn gång när vi ridit ute/fält, utöver en miljöträning i skritt där jag satt på honom 90 min pga omständigheterna - vilket dock inte verkade vara så farligt ändå men inget jag planerar att göra om. Jag tror ca 30 är lagom året ut. Då skrittar jag oftast fram och av vid hand, finns alltid någon stubbe att klättra upp i från o det är bra täning i sig tycker jag. Dock inte sagt att det bara är trav i galopp i 30 min utan vi har mycket pauser på lång tygel men det mesta är kvalitativ ridning där vi tar det lugnare i backar/off road o där all trav o galopp sker i en ändamålsenlig form med full koncentration.

min treåring går på bete nu efter inridning och treårstest och ska göra det iallafall till september. sen ska hon ridas lite under hösten...lära sej grunderna och gå mycke i skog och mark, kanske 3-4 dagar i veckan. sen blir det vila igen under vintermånaderna för att ridas och förhoppningsvis tävla lite unghästklasser under vår/sommar.

min treåring går på bete nu efter inridning och treårstest och ska göra det iallafall till september. sen ska hon ridas lite under hösten...lära sej grunderna och gå mycke i skog och mark, kanske 3-4 dagar i veckan. sen blir det vila igen under vintermånaderna för att ridas och förhoppningsvis tävla lite unghästklasser under vår/sommar.

Låter som sund hästhållning!

Min 3-åring gick treårstest 12 maj. Hon visades riden uppsutten. Var under vintern/våren riden ca 15 ggr och har börjat hitta en trevlig unghästform, är styrbar i alla gångarter. Riden både ute och på ridbana/i ridhus. Vi red en gång efter testet och sen har hon vilat. Hon kommer att vila till början av augusti, dvs ca 2,5 månad. Sen tar vi upp ridningen igen. Mål under hösten är att rida ut på lite nya vägar, introducera lite ridning i trafik. Dressyrmässigt att få henne ännu mer stadig i formen och sen introducera bommar och små hinder innan vintervilan (ca okt/nov) om allt flyter på. Sen vila ca 1-2månader då underlaget är som tristast och sen kör vi igång i vår igen.

Mål som 4-åring: gå kvalitetstävlan och hoppas uppsutten på den. Kanske gå ngn klubbis banhoppning innan om det är läge. Som 5-åring hoppas jag komma ut och rida lite lätta klasser i dressyr på henne och att hopptränaren ska hopptävla henne på den nivå hon då är mogen för.

*****PUTTAR*****
:bump::bump::bow::bump::bump:

Jag visade inte min 3-åring på testet eftersom jag köpte honom den 1 maj. Det kändes lite tidigt. Hoppas att jag kan vara med här iallfall. Han en underbar kille efter Rubinrot. Han är sin pappa upp i dagen utseendemässigt. När jag köpte honom hade han varit riden sedan mars så jag tog vid och när jag släppte honom på bete kunde han gå i form i alla tre gångarterna och tog galoppskänkeln ganska bra.
Jag tänkte sätta igång honom i mitten på augusti och då tänkte jag rida honom 3-4 ggr/vecka. Jag tränar en gång i veckan för tränare, då jag vill få det "rätt". Jag har haft många hästar i mina dagar men bara en 3 åring, så det känns extra viktigt med hjälp. Jag tänkte även hoppa in honom i oktober, även om jag är en "dressyrkärring".
Han kommer att få vila ngn vecka i taget om han behöver det och han kommer att få en månadsvila ngn gång under vintern.
Målet är kvaliten nästa år och kanske några tävlingar till.
När sätter ni igång era igen

låter precis som för mig. dock gick min treårs testet, och jag köpte henne i blrjan av juni, men har gått på bete från då och ska göra i ca 3 veckor till:) är första gången jag med har en så unghäst så jag tänkte oss träna för tränare 1 gång/varannan vecka, men osäker på om det blir för mkt? men korta passa borde ju vara ok? iofs olika från häst till häst..men om man tänker på lång sikt med hållbarhet o så?

Jag visade inte min 3-åring på testet eftersom jag köpte honom den 1 maj. Det kändes lite tidigt. Hoppas att jag kan vara med här iallfall. Han en underbar kille efter Rubinrot. Han är sin pappa upp i dagen utseendemässigt. När jag köpte honom hade han varit riden sedan mars så jag tog vid och när jag släppte honom på bete kunde han gå i form i alla tre gångarterna och tog galoppskänkeln ganska bra.
Jag tänkte sätta igång honom i mitten på augusti och då tänkte jag rida honom 3-4 ggr/vecka. Jag tränar en gång i veckan för tränare, då jag vill få det "rätt". Jag har haft många hästar i mina dagar men bara en 3 åring, så det känns extra viktigt med hjälp. Jag tänkte även hoppa in honom i oktober, även om jag är en "dressyrkärring".
Han kommer att få vila ngn vecka i taget om han behöver det och han kommer att få en månadsvila ngn gång under vintern.
Målet är kvaliten nästa år och kanske några tävlingar till.
När sätter ni igång era igen

Jag tränar bara ca 30 min per gång, och jag får hjälp med allt. T.e.x. hur jag får honom att stå helt still vid uppsittningen, kollar att sadeln fortfarande ligger okej, ja småsaker men som är guld värda. Jag tycker absolut att du ska träna varannan eller varje vecka. En bra tränare kan ju det här med unghästar och förstår och ser när de blir trötta. På lång sikt blir det nog sämre om det inte blir rätt från början, tror jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka