Sv: 3-årstest
Jag håller på att förbereda min första 3-åring inför 3-årstestet nu. Egentligen hade jag från början tänkt att göra det mesta själv, men eftersom jag nu är gravid i 8:e månaden så gick det ju inte riktigt... :smirk:
I somras började jag med longering och så småning om tömkörning och i höstas satt vi in henne (inte jag utan min något motvillige man som aldrig ridit unghäst förut :smirk: samt en granne). I dec/jan var hon iväg i 4 veckor på mer ordentlig inridning hos ett proffs som också ska rida henne på testet. Jag betalade 4750 kr exkl moms för dessa 4 veckor (inkl mat och uppstallning), vilket jag tycker är ett helt ok pris.
Sen hon kom hem har hon markarbetats (longering/tömkörning och lite löshoppning) ca 2ggr/vecka här hemma på ridbanan av mig och ridits ca 2 ggr/vecka av grannen (mest ute i skogen). Vi har även varit iväg en gång på löshoppning och ska iväg en sväng till (sen löshoppades hon lite när hon var på inridningen också).
I början av april ska hon tillbaka till henne som ska rida henne och stå där i ca en månad tills det är dags för testet i början av maj. Där tränas hon även i visning för hand och mer löshoppning om det är nödvändigt. Vet ännu inte vad den notan kommer att sluta på, men det är det värt tycker jag. Framförallt eftersom jag aldrig skulle kunna göra det själv nu med stor mage och foglossning :smirk: