3-årstest

M

M_Q

hur förbereder ni och lägger upp allt med era 3-åringar inför 3-årstestet? gör ni allt själva eller hyr ni in någon som hjälper er med förberedelser och visning? ca vad kommer ni isf få betala ?

Sv: 3-årstest

Hade tänkt göra allt själv, men pga olika saker har jag gett upp den tanken. Så min 3-åring åkte iväg förra vecka för lite förberedelser och så hämtar jag henne nästa vecka. Sen ska hon tillbaks till samma ställe när det börjar närma sig testet... Det kostar 230kr/dag och jag räknar med att ha henne iväg i 3 veckor ca, allt som allt...
Kommer antagligen inte att visa själv heller

Ska ringa och höra hur det går idag :bump:, spännande!!!

Jag håller på att förbereda min första 3-åring inför 3-årstestet nu. Egentligen hade jag från början tänkt att göra det mesta själv, men eftersom jag nu är gravid i 8:e månaden så gick det ju inte riktigt... :smirk:
I somras började jag med longering och så småning om tömkörning och i höstas satt vi in henne (inte jag utan min något motvillige man som aldrig ridit unghäst förut :smirk: samt en granne). I dec/jan var hon iväg i 4 veckor på mer ordentlig inridning hos ett proffs som också ska rida henne på testet. Jag betalade 4750 kr exkl moms för dessa 4 veckor (inkl mat och uppstallning), vilket jag tycker är ett helt ok pris.
Sen hon kom hem har hon markarbetats (longering/tömkörning och lite löshoppning) ca 2ggr/vecka här hemma på ridbanan av mig och ridits ca 2 ggr/vecka av grannen (mest ute i skogen). Vi har även varit iväg en gång på löshoppning och ska iväg en sväng till (sen löshoppades hon lite när hon var på inridningen också).
I början av april ska hon tillbaka till henne som ska rida henne och stå där i ca en månad tills det är dags för testet i början av maj. Där tränas hon även i visning för hand och mer löshoppning om det är nödvändigt. Vet ännu inte vad den notan kommer att sluta på, men det är det värt tycker jag. Framförallt eftersom jag aldrig skulle kunna göra det själv nu med stor mage och foglossning :smirk:

Min 3 åring ska visas av proffs för att Hästen har så stora förutsättningar för att bli väldigt bra. Jag vill att en kunig och duktig häst människa ska visa henne för att få fram det bästa hos hästen.

Och jag skulle inte en chans kunna springa så fort amn bör göra för att hästen ska visa upp sitt steg, särskillt om man vet att avkomman har den talangen.

Så visa för hand och löshoppning sker av proffs och självaste ridningen görs av mig eller min tränare.

Hästen min är både inriden och "nästan" helt inkörd. Just nu finslipar vi på allt och tömkör mkt. Längre fram när vägarna blir bättre ska viiväg och löshoppa ett par gånger och sedan 3 veckor före testet skos hon för att våga länga steget och ta för sig mer och dom sista 3 veckorna ska hon också bara vara, lite lätt träning och hantering för att under testet vosa sig från sin bästa sida och ha energin att visa upp sig. :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 843
Senast: Tiffany
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?