3 års test

SiZo

Trådstartare
Hejsan!
Jag ska visa mitt sto på 3 årstesten nästa år har jag tänkt. men jag har aldrig varit och kollat mer än en gång i ca 10 min. så jag har givetvis lite frågor...

måste hästen ha träns med bett på sig? då menar jag både på löshoppning och ridningen... jag använder nämligen sidepull, och det är dessutom färg på det, är det tillåtet?

vad krävs för sadel när man genomför ridprovet? jag har nämligen bara bomlösa sadlar, och vill heller inte använda något annat då jag tycker bomsadlar är såååå obekväma! jag får blåmärken i rumpan av dem!

Måste man ha hjälm på sig när man hanterar den på löshoppningen? jag har ett svagt minne av det men kan inte riktigt minnas, och jag kan inte heller komma på någon anledning till att man skulle vara tvungen att ha det.

måste man ha spö? får man ha plastpåse längst ut så man får hästen att springa lite fortare,(lugnare häst får man leta efter...)

är det så att tråden ligger fel så får moderator flytta på den...

jag kommer säkert på fler frågor framigenom...

//Lollo
 
Sv: 3 års test

Här hittar du bedömningsreglemente för 3 års visningen. Antar att det gäller det som är för hbl o fullblod?
http://asvh.se/regelmenten/bed_regl_3ar.pdf

Har inte kollat i reglementet men jag tror bett är ett krav.
Hjälm är ett måste vid löshoppningen. Du fångar hästen o släpper sen iväg den o många hästar skickar iväg en spark vid ivägsläppet.
Iaf finns en klar risk.
Vad gäller spö så när menar du ? Vid visning för hand, ridning eller löshoppningen?
Tror inte det är ok att ha plastpåse på spöt då man faktiskt vill se hästens naturliga temperament o inte ett uppjagat. Men kolla i reglerna...jag vet faktiskt inte.

Ett tips är att du åker o tittar på kvalietesbedömningarna som är nu i början av sept...det finns många likheter med 3 års...fast i svårare tappning.
 
Sv: 3 års test

Här hittar du bedömningsreglemente för 3 års visningen. Antar att det gäller det som är för hbl o fullblod?
http://asvh.se/regelmenten/bed_regl_3ar.pdf

Har inte kollat i reglementet men jag tror bett är ett krav.
Hjälm är ett måste vid löshoppningen. Du fångar hästen o släpper sen iväg den o många hästar skickar iväg en spark vid ivägsläppet.
Iaf finns en klar risk.
Vad gäller spö så när menar du ? Vid visning för hand, ridning eller löshoppningen?
Tror inte det är ok att ha plastpåse på spöt då man faktiskt vill se hästens naturliga temperament o inte ett uppjagat. Men kolla i reglerna...jag vet faktiskt inte.

Ett tips är att du åker o tittar på kvalietesbedömningarna som är nu i början av sept...det finns många likheter med 3 års...fast i svårare tappning.

uppjagat tror jag knappast att det skulle bli, cooooooolare häst får man leta efter, men man får väl ha en person bakom när man visar traven då eller? för annars blir det svårt att få fram nåt annat än lunkande... väldigt laaat, just nu iaf, men det kanske kan vara en växtperiod? vad vet jag?

vet du varför bett skulle vara ett krav? jag har nämligen tänkt att inte använda bett då hon är så himla känslig! extremt känslig alltså, om jag tar i henne bara lite lite så stannar hon istället för att svänga, så det blir ju lite jobbigt om hon ska springa med det och ridas med det... jag får väl rida på långa tyglar...

jag har tittat på reglementet, men hittar inte sånna här saker där...

hjälm förstårj ag på vissa hästar, men jag skulle iaf aldrig tillåta att min unghäst sparkade när jag hanterade den! ursch! men hon kanske kommer in i en sån period snart med... (har blivit lite stursk på sistone!)
 
Sv: 3 års test

Du behöver inte visa hästen riden. Däremot så blir den inte kvalificerad att starta i finalen om den inte har ett godkänt ridprov.

Hjälm är en självklarhet - man vet aldrig vad som kan hända..oavsett vad man tillåter sin häst att göra.
 
Sv: 3 års test

Det är väl så att man aldrig kan vara säker på hur en häst reagerar i ny situation o därför är hjälm ett måste. Men egentligen så skulle man väl ha hjälm redan vid urlastning om man ska hårddra det...men det är väl för att man släpper den lös.
Tror att man vill ha vanligt bett så det blir lika för alla. Men jag kan ha fel. Det hör väl iofs till grundutbildningen att hästen ska kunna ridas på vanligt bett, kan jag tycka. Precis som ett spö hör till ridutrustningen vid utbildning av den unga hästen. Som skänkel förtydligande.
Ring till ASVH o fråga...
Du får ha medhjälpare vi visning för hand.
 
Senast ändrad:
Sv: 3 års test

Du behöver inte visa hästen riden. Däremot så blir den inte kvalificerad att starta i finalen om den inte har ett godkänt ridprov.

Hjälm är en självklarhet - man vet aldrig vad som kan hända..oavsett vad man tillåter sin häst att göra.

jag vill visa henne riden, en av huvudanledningarna till att jag vill vara med juh! men jag kommer ju inte till finalen eftersom hon inte är halvblod.

det jag är intresserad av med testen är alltså päong på ben, och gångarter samt hoppningen och även ridningen, typ lär hon ju inte få mer än en 2:a då det synns verkligen att hon inte är halvblod... men men...
 
Sv: 3 års test

Säg inte det.... de bedömmer henne utifrån araben.(för visst är hon arab?)
All heder åt dig att du vill visa ditt arabsto...önskar att fler gjorde det... som en mycket bra avelsvärdering.
Men om någon börjar så kanske fler följer efter.
Man måste komma ihåg att detta är mycket kunniga domare.
Ofta när det går dåligt så skyller man på domarna o om det går bra så skyller andra på att de är partiska...
Har du tur så är det Benny Freme som dömmer som kan både arab o hbl...
 
Sv: 3 års test

när jag ringde till den ansvariga för testen så sa hon att hon trodde att hon bedömdes efter halvblodstypen, men hon kan ju ha sagt fel.hon sa att hon inte var säker.
ja hon är arab, vad annars? (skämt o sido)
men bedömms hon som arab så blir ingen gladare än jag... träligt att få dåliga poäng, för då får ju de fördomsfulla ändå något att prata om...

men då är det alltså Hjälm, spö, träns med bett som gäller antar jag, hon klarar bett, det är bara jag som helst inte vill behöva ta bort vargtänderna om jag inte måste, men de kanske inte sitter ivägen, får hoppas på det.

men sadeln då? kan jag ha en bomlös? det borde ju inte spela någon roll, tycker iaf jag... jag får väl ringa en gång till, men men...
 
Sv: 3 års test

Läs på sidan 7 i reglementet

"Utrustning
Vid samtliga moment skall hästen vara tränsad.Träns skall bestå av huvudlag och valfri
nosgrimma av enbart läder, samt ett- eller tvåledat bett med valfria tyglar.
Godkända bett är normalt tränsbett, bett med fasta ringar samt tvåledat tränsbett. Tvåledat bett
skall ha rundat mellanstycke. Bett med D-ring får ej ha en skänkel överstigande 8 cm.
Gemensamt för alla bett är att de ska vara gjorda av metall eller hård oböjlig plast och kan
vara täckt med gummi.(Böjligt gummibett är ej tillåtet)
Hingstkedja bör användas till hingst då hingsten leds.
Sadel skall vara av engelsk typ"
 
Sv: 3 års test

ok, då är ju bett helt klarlagt, men sadel då? jag har 2 bomlösa en som ser mer ut som western, självklart kan jag ju inte rida i den då, men den andra??? det borde väl gå?
det är en torsion...
 
Sv: 3 års test

Jag är lite osäker på vad engelsk typ är men skulle tippa på att det är med bom.
 
Sv: 3 års test

Jag är lite osäker på vad engelsk typ är men skulle tippa på att det är med bom.

men man ser ju inte så stor skillnad på dem... jaja jag får väl ta med båda sadlarna, men jag har inte råd att köpa en ny bomsadel som passar så det får bli den gamla...

men går de inte nära så ser de ju ingen skillnad... hmm.... jag får väl testa... fråga dommarna på plats, det är ju antagligen väldigt olika mellan olika dommare....
 
Sv: 3 års test

Du kommer inte att få gångartspoäng när du visar ridet - det är bara godkänt/icke godkänt.
 
Sv: 3 års test

Du kommer inte att få gångartspoäng när du visar ridet - det är bara godkänt/icke godkänt.

Det vet jag, men det är ändå kul!!
och risken finns ju att man får IG... även om jag inte tror det... vore väldigt osanolikt....
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 742
Senast: Habina
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 182
Senast: Ajda
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 093
Senast: As_Vegas
·
Avel Nu är det snart dags för mig att visa min första egna uppfödda häst på 3 års testet (om hon är i fas). Jag har varit med och visat på...
Svar
1
· Visningar
1 077
Senast: remmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp