3 årig Basjkir.

D

DuploBit

Hejsan.
Jag har en 3 årig basjkir som jag hade tänkt att börja rida på lite smått i sommar.
Jag skulle gärna villja ha lite tips. (om inridning/inkörning osv)
Jag har haft henne sedan hon var 7 månader gammal och det känns otroligt att äntligen få rida på henne. Då jag aldrig har ridit in en häst förr så gör det mig en aning osäker. Så jag är väldigt tacksam för minsta tips.
Hon är otroligt lugn och snäll.
Men hon har sina små ryck ibland, som så många andra unghästar.
Jag skulle också villja ha lite tips inför 3-års utställningen..
Tack på förhand.

Sv: 3 årig Basjkir.

hej! här är några punkter som jag tycker är viktiga när man rider in unghästar:
*hästen ska lyssna på din röst när du står på backen. du ska kunna smacka o den ska gå frammåt (om du går brevid går du oxå frammåt, eller om du tex longerar ska det funka då oxå)
*när du börjar sitta upp p åhästen ska du börja försiktigt o så hoppar du upp o av Massor med gånger från olika sidor, i början lite försiktigt sen blir du mer o mer "klantig" så att hästen vänjer sig vid upp o avsittning.
*När hästen klarar det kan du börja sitta på den helt. du ska kunna gå några steg (med medhjälpare som går brevid på backen) o sen stanna, går några steg o stanna. då ska du först använda rösten och den som går brevid dig ska oxå lyda dina kommandon. sen när det går bra fortsätter du längre sträckor. Och börjar förstärka rösten med försiktiga tygeltag och skänkelhjälper.
*(Du känner själv när medhjälparen brevid inte behövs längre.)
*När detta funkar börjar du skritta lite slalom o liknande. Kanske göra små övergångar till trav korta sträckor o du smackar du bara lite lätt eller om du lärt hästen trava på kommando!

Det här är som sagt saker som jag tycker är viktiga o dom funkar för mig! O innan allt detta är det ju viktigt att hästen är sadel o träns (behöver just inte vara bettvan om du vill rida utan bett;) ) van.

Lycka till :D

Sv: 3 årig Basjkir.

tack, det var väldigt bra tips!!
jag vill rida utan bett, och hästen är redan sadel och träns van.
Jag ska verkligen använda och se om det funkar. :idea:
Tack

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 335
Träning En 3 årig valack vars inridning gått fel, lyckades bocka av och skada ryttaren vid första tillfället då han blev skrittad i skogen. Nu...
Svar
16
· Visningar
3 407
Senast: nickan1
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 041
Senast: MiniLi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar