3 år och konvalescent!

deathworship

Trådstartare
Hjälp!
Min lilla hingst som nyss är fylld tre år har skurit sig och fått senskada (=omkring 4 månader i box) på lösdriften där han gick.
Nu står han uppstallad på mitt jobb i ett stall. Än sålänge är han lugn. Men, nu börjar jag fundera på maten, vad sjutton ska man ge en unghäst som växer för fullt men som bara får promenera i stallgång 2*fem minuter om dagen?!??!! han måste få i sig protein men kanske inte så mycket energi?
Han får hö tre gånger om dagen.

Finns det någon som varit i samma sits som mig? Berätta hur just ni har gjort!

Sv: 3 år och konvalescent!

Hej fick min 3 åring opererad med box vila som följd i 10 veckor. Jag fick tipset från djurskuhuset i helsingborg att ge henne Kraft Rehab och nästan fri tillgång på hö i boxen. Det fungerade utmärkt på henne lung och sansad i stallet och boxen. Kändes skönt att slippa oroa sig om att hon var stirrig och orolig. Detta är en häst med väldigt mycket nerver och energi i vanliga fall. Hoppas att allt löser sig för dig och pållen. Detta är bara ett tips men så gjorde jag iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också en konvalecent sedan 5 månader, hon står i liten sjukhage pga att hon blir helt galen av att stå inne.
Hon får fri tillgång på hö/hösilage och äter krafft rehab morgon och kväll. Hon har naturligtvis fallit ur men jag tycker att hon håller ett bra hull ändå.

Lycka till med din kille!

Även jag har goda erfarenheter av Krafft Rehab för konvalecenter. Visseligen har det varit på äldre hästar, men med fri tillgång på bra hö och Rehab så borde han klara sig bra. Hoppas allt går väl och att han blir frisk.

*till alla*
jo, jag har läst lite och kommit fram till krafft rehab. så jag köpte det idag och han verkar gilla det!
självklart så får han så mcyket hö han bara orkar. eftersom jag jobbar på samma ställe så går jag juh förbi honom ett antal gånger per dag så har han slut på mat så slänger jag till honom extra. vill inte lägga in för mycket så han bara trampar runt det.
men, jag hoppas detta blir bra. vill juh att han ska växa på sig! är juh snart dags att visa honom å få honom godkänd.
jaja, tack för hjälpen med era tips! det är mycket uppskattat hära!

/kattis

Precis som en annan unghäst men till skilland från en som jobbar och behöver ENERGI behöver din typ inget energi.
En pigg häst i boxvila är de sista man behöver:crazy:
Ställ gärna hästen i en utebox så den får se lite av världen där ute och den blir mer stimulerad gärna mot en paddock där det händer saker hela tiden eller mot gårdsplanen där de är liv och rörelse hela dagen!
Massa leksaker och slickstenar radio är bra å ha som sällskap köp ett hö som innerhåller väldigt DÅLIGT med näring så du kan tillåta hästen äta hö hela tiden 24 timmar om dygnet
Så slipper du få en häst med olater som vävning krubbitning osv..Lycka till

hejhej

ja nä, jag kan juh säga att energi har han så det räcker och blir över. lägg därtill hingst och inte såååå jättehanterad. bita på allt, buffa, och hålla på. *suck* men han är duktig. min lille prins.
utebox har jag inte möjlighet till. men han står i ett stall med ca 80 hästar i så det är liv och rörelse och hästar som går från tidig morgon till sen kväll. så han har att titta på iaf, och sällskap dygnet runt. jag jobbar där oxå så jag är juh runt honom hela dagarna. hö får han så ofta han vill och inte bara trampar runt det. värdena på höet är väl inte så mycket att hurra för jämfört med det han åt innan han blev skadad.
en månad har vi klarat nu! bara tre månader kvar om ingenting händer!

Hej!
jag hade förra året en allvarlig senskada på min 3åring så han stod i box o sjukhage i flera månader. även jag gav krafft rehab o det funkade jättebra, men jag gav även betfor morgon i kväll enl rekommendationer från kliniken, för att indvika kolik.den är ju lite laxerande.bra tips som fanns här var ju även leksaker, jag satte även in smågranar o det var mkt populärt.
lycka till:smirk:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·
K
Hästmänniskan Hur hade ni gjort i min sits? Det gäller alltså antingen att stå kvar där jag står nu eller flytta. Nuvarande stall: - Litet stall...
Svar
19
· Visningar
1 563
Senast: Lobelia
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 470
Senast: Heulwen
·
Övr. Hund Tiken, 6 år i mellandagarna, bekymrar mig en del just nu. Det är normalt en glad och aktiv hund som alltid vill vara med. Men nu senaste...
2
Svar
29
· Visningar
5 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka