2 par tyglar

P

puff93

hur rider man med 2 par tyglar?
e de nån skillnad med 1 eller 2 par tyglar?
e bara lite nyiken:angel:

Sv: 2 par tyglar

Menar du med delade tyglar, eller dubbla tyglar som till exempel när man rider på kandar? ;)

Jag lärde mig att rida med två tyglar på två ridtillfällen ungefär. Red då inte med kandar, utan med tyglar + graman. Det gick fort och lätt att vänja sig.

När jag rider på kandar så tar jag stångtygeln som "vanligt", mellan ring och lillfinger, sen tar jag bridongtygeln ett hack längre ner. Rör jag då på handen så träder bridongtygeln i kraft tidigare än stången.

Fast det finns de som gör tvärtom.

3+1 fattning oftast. För att kunna inverka med en hand på stången. Och ena kapson/tränstygeln i andra handen för att fortfarande kunna reglera ställning.
Men den varianten kanske inte är jättevanlig! :p

Hur sjutton lär man sig den tygelfattningen? Verkar väldigt vettigt att kunna rida så, men är inte det väldigt "knögligt" i händerna?

Inte knöligt om man har smala släta lädertyglar! :)
Kommer knappt ihåg hur jag gör; lägger ner kapsontyglarna på manken, tar stångtyglarna mellan ringfinger/långfinger och långfinger/pekfinger och nederst vänstra kapsontygeln, sen fiskar man upp högra kapsontygeln i högerhanden.
Det enda knöliga tycker jag är att reglera tygellängden, det får man göra med högerhanden och lära sig dra i rätt tygel! :rofl: Släppa efter är lättare.

Pelham behöver inte ha dubbla tyglar! Vi har ett SUPERBRA pelham med bara en tygel :p Jag har aldrig ens sett ett pelham med dubbla tyglar :confused: :D

Jag rider på pelhamstång med dubbla tyglar! Jag gör det för att kunna välja effekt på stången. Änvänder bara "hävstången" när jag verkligen måste, på så vis slipper jag rida med "handbromsen" i hela tiden! :)

Pelham behöver inte ha dubbla tyglar! Vi har ett SUPERBRA pelham med bara en tygel :p Jag har aldrig ens sett ett pelham med dubbla tyglar :confused: :D

Alla bett som är tänkta att rida med dubbla tyglar (kandar, pelham, gags etc.) går att koppla ihop med ett delta så att man bara får en tygel att hålla i. :idea:

Det förstör dock finessen med att ha en betsling med två funktioner, för istället för att kunna växla mellan de båda -t.ex. hävstång eller tränsfunktion- så är man fast med ett mellanting som kan bli svåranvänt istället.

Jag håller för övrigt bridongtygeln som vanligt, och stångtygeln ett snäpp högre upp. Alltså in mellan ring- och långfinger.

Senast ändrad:

Dubbla tyglar är betydligt bättre än att använda tygeldelta på tex pelham.
Med dubbla tyglar blir man mera exakt och kan ge den inverkan man vill genom att använda den tygel man vill kommunisera med för tillfället. Med delta blir det bara ett mellanting. inte alls bra tycker jag.
Jag rider ofta med dubbla tyglar på stångbetten.
Jag har stångtygeln mellan ring och lillfinger och bridongtygeln utanför lillfingret.

Jag har den "vanliga" tygeln mellan ring och lång finger, samt stångtygeln där den vanliga bukar vara, mellan lillfinger och ringfinger.

Alla bett som är tänkta att rida med dubbla tyglar (kandar, pelham, gags etc.) går att koppla ihop med ett delta så att man bara får en tygel att hålla i. :idea:

Enkla ledade / stela bett med kindkedja och gags må vara hänt med delta.
Tveksam till att använda delta till kandar i bemärkelsen (stång + bridong ihopknäppt alternativt delta i kandarstången nedre och övre öglor). Mycket svårt att kontrollera hur mycket kandarstångens kindkedja inverkar dessutom får man extremt små möjligheter att lirka rätt och vara finkänslig i sin hand.

Av min tyska tränare fick jag en gång i tiden lära mig att alltid rida med bridongen / vanligt tränsbett under lillfingern eftersom man har större finmotorik i lillfingern och kan krama mer/mindre. Stångtygeln gick sedan in mellan ring- och lillfinger, där man inte har samma möjlighet att gripa grovt och ta krafttag i det skarpare bettet. Det var logiskt för mig och har fungerat bra. Så rider jag ännu 30 år senare.....

Själv är jag lärd och rider med bridongtygeln UNDER lillfingret (utanför handen s a s) och stångtygeln mellan ring- och långfinger. För att få större skillnad mellan dem och få stången att ta när jag höjer handen.

En fundering angående det, hur gör du när du ska använda bridongtygeln?
Är det inte lätt att tygeltagen blir bakåtverkande eller handen konstigt vinklad.? Mest nyfiken. :p

Nja, den risken är ju inte större med den fattningen än någon annan. Däremot märks det OMGÅENDE om handställningen är fel, vilket är bra för mig som har en tendens att lägga högerhanden.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama