2 åring vilket upplägg

ishmanda

Trådstartare
Nu vill jag ha hjälp av er. Det är snart 6 år sedan jag hade unghäst och jag kommer inte ihåg hur jag planerade utbildningen.

Jag hade först planerat att jobba honom 3 dagar i veckan fram till mitten av september och sen låta honom vila fram till mars. Med jobba menar jag från marken, rund corall, sadelträning, promenader och kanske i slutet hänga och ev. sitta in honom.
Men nu har jag börjat tvivla......:confused::confused::confused:
Är det kanske bättre att jobba honom intensivt i 1 månad 5 dagar i veckan och sen låta honom vila 1-2 månader och göra så fram till mars???

Hur gör ni med era 2 åringar?? och hur tycker ni jag ska lägga upp det för min 2 åring? Han är väldigt cool och lättlärd och jag vill inte gå för hårt fram med honom, jag vill att allt ska bli rätt.

Sv: 2 åring vilket upplägg

Jag tror att det är bättre att ta lite i taget, som ditt första alternativ. Har nog gjort ungefär så med mina unghästar.

mitt eget sto som jag har själv har jag låtit ta tid på sig med själva uppsittningen då hon är en flyktdam. Men sadel och rundcoralls arb körde jag från 1,5 års ålder (då vi fick hem henne) har jobbat henne ca 4 dagar i veckan med blandad träning. Gått promenader och rundcorall samt sadel.

började sitta på henne i vinter och rida några varv i skritt. hon har tagit allt kanon bra och i dag håller jag fortfarande på och skrittar på olika ställen då hon e lite fjompig för nya platser och saker runt om.. men jag känner att jag har all tid i världen och är mer ute efter att hon ska hålla länge. Där av mitt val att ta de sakta. Jag är lite tyngre oxå och hon ca 150 cm :grin:

Tack för svaren.

Blev lite osäker då folk i fråga satt mina planer för Wille.
Men jag kör på det jag planerade från början, 3 dagar i veckan i 2 veckor sedan 2 veckor vill osv...
Tror det blir lagom snabbt för min grabb. Sen är planeringen alltid flexibel.

Men jag vill gärna höra hur fler har gjort.

vad är de de inte tycker är bra???

Dom tyckte det var bättre att träna intensivt i ca 1 månad och sen helt vila i 2 månader. För att annars smälter de inte det de lärt sig.

Men jag tycker mitt upplägg känns bättre. Han kommer ju få helt vila från okt-mars. Hittade min dagbok som jag skerv i med min förra unghäst och då hade jag detta upplägg.
Förstår inte varför folk inte kan acceptera att man vill låta hästen vintervila och inte sommar vila. Vinterna vill man ju inte jobba med en unghäst när det är kallt och blött. Har ju inget ridhus.

Varför skulle de inte smälta det de lär sig? (kan du ju fråga dom...)

I mitt tycke är en lugn och långsam träning alltid det bästa, med en del intensivare (tex när man måste komma igenom ett specifikt problem eller likande) perioder. Viloperioder är superviktigt men bör läggas där det passar hästen och dess träning (tex efter en intensivare period eller vid växtperiod)

Att många hästar får kort intensiv träning beror nog mer på att de kanske lämnas iväg till tränare och då blir det så av naturliga orsaker.

Långsam uppbyggnad är bäst både fysiskt och psykiskt i mitt tycke och därför tycker jag inte heller att det är några problem att börja tidigt med en häst.

Jag resonerar som så att det "bara blir" viloperioder då och då i alla fall, så jag behöver inte planera in någon vila. Ibland kanske man har mycket att göra själv, på vintern är det kallt och mörkt, ibland blir man kanske sjuk eller tappar motivationen en period, så viloperioder brukar liksom dyka upp i alla fall, åtminstone i mitt liv!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 227
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: ryujaneiro
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 767
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka