2-åring med egna ideer

aglaonema

Trådstartare
Min unghäst har fått ett nytt intresse.;) Hon har börjat stanna då man leder henne. Går några meter, stannar, går några meter igen. Är sånt här nånting unghästar kan hålla på med som är övergående eller har hon inte lärt sig gå i grimma ordentligt? Då hon stannar brukar jag ta i grimskaftet och släppa trycket när hon går fram igen men det blir ju lite enerverande i längden att leda en häst som hela tiden stannar.:angel:

Sv: 2-åring med egna ideer

Typiskt unghäst beteende se till att hästen slutar annars kan du få problem,sätt på kedja under hakan om det behövs....

Ninja som också är två höll på så i höstas, höll på att bli tokig. Värst var det när jag skulle leda ut henne och min andra häst till hagen, hon bara tvärstannade precis utanför stallet och mina armar blev hur långa som helst:mad:. Om kompisen var med kunde hon driva på henne bakifrån och då gick hon men ofta var jag ju själv, och till slut så fick hon stå kvar i stallet medan jag ledde ut Zamba och då blev det fart på påkarna minsann:devil: när jag hämtade henne. Jag var lite tuffare mot henne ett tag, då hon samtidigt var inne i nån form av testperiod gentemot mig, men efter några veckor gick det över och nu är det absolut inga problem längre. Nu går hon med glatt vart jag än ber henne, precis som hon gjorde när hon var mindre.:laugh:
Hälsningar Inka

KL

Jag skulle inte rekommendera kedja under haka av den anledningen att hästen stannar. Hästen ser det inte som självklart att gå på framåt för att man drar åt något obehagligt runt snoken på den.

Skulle snarare råda att ha med ett längre spö så du kan peta lite på rumpan och på så sätt driva framåt istället för att dra!

Senast ändrad:

Jag gillar när man kan få drivningen bakifrån på unghästar med hanbromsen i.

Drivning bakifrån blir väldigt tydlig och lättförståelig för hästen. Så be någon gå bakom, vänta tills hästen stannar ge ett lätt kommando framifrån, tar hon inte det så se till att personen bakom har en långpisk eller en näve grus redo så att ni kommer frammåt.

Jag har haft precis samma problem med min 07:a. Han stannade var tredje meter så länge man var nära gården, så fort jag gick ut på promenad hade han så mycket annat att tänka på att han glömde att stanna. Jag tjatade helt enkelt bara framåt och nu går det betydligt bättre. Jag använde ingen kedja och hade svårt att få hjälp med att putta på eftersom jag oftast är själv i stallet. När han verkade somna helt "väckte" jag honom med att backa, vända, flytta framdelen eller göra något annat som krävde lite tankeverksamhet. Det funkade för mig. Lycka till :)

*kl*

min gjorde likadant ett tag. Jag gjorde ingen stor sak av det, utan gick helt enkelt tillbaka till bogen och "hämtade" honom igen. Han stannade bara när jag hamnade för lågnt fam, så det räckte att göra det för min del. Något att prova i alla fall?

Jag skulle inte sätta kedja under hakan på en så ung häst, jag gör det ogärna oavsett hur gammal hästen är.

Min lilla gör precis som du beskriver när hon tycker att det gör lite ont i fötterna. Hon blir lätt ömfotad när sommaren är som torrast och marken är helt stum och om vintrarna när det är stenhårt.

ååå jag känner igen, har haft precis samma problem med min herre.
jag har gjort så att jag har gått i en halv cirkel mot strax bakom sadelgjords läget och sedan "viftat" fram honom med hjälp av repet. Precis som om jag ville att han ska gå en cirkel runt mig.
snurra repet precis mot honom, och visa med andra handen åt vilket håll han ska gå. så fort han tar ett steg så slutar jag och fortsätter gå.
precis som Nethril beskrev så blev min värre på sommaren och när det var hårt ute, men pga andra hov problem så fick min skor i somras så nu lider inte vi av det problemet iaf:).

herre gud vad dålig jag är på att förklara, men jag hoppas du förstår hur jag menar och att det går bra med din lilla fastvuxna häst. :D

Precis så gjorde min också när hon var 2 år. Det kunde ta 45 minuter att ta ut henne till hegen som ligger 50 meter bort :mad: Jag provade att dra, peta med spö på rumpan, hade någon som puttade på bakifrån, flyttade henne sidled och bakåt men hon överlistade allt :devil: Det ända som hjälpte va faktiskt att sätta kedja på henne och sen dess har hon gått som ett lamm även utan kedja. Jag tror inte man ska vara så rädd för det så länge man inte rycker och sliter i kedjan utan bara markerar lite att här är det matte som bestämmer när vi ska gå och då gör vi det FAKTISKT!!

Idag är min tjej 4 år och följer matte som en hund.

Lycka till! jag vet hur enerverande det är!!!!

jag tycker att använda kedja på en häst oberoende ålder är bland det sämsta man kan göra. Vill du hantera din häst genom smärta? eller vill du hantera din häst genom kommunikation? Jag förstår inte varför vi människor måste alltid tänka så negativt när djur inte gör som vi hade tänkt. Varför tar vi det altid som om dom vill vara olydiga? Speciellt en såpass ung höst som du har har fullt med ideer i huvudet! Han bara testar sig fram, prövar hans ideer för ALLT är en lek för honom. Om du vill mörda hans nyfikenhet kan du använda smärta och våld! Lek med honom oxå fast inte hans lek, få honom att vilja din lek för den är mycket roligare. Jag hade hjärtligt tagit emot hans påhitt som ennu ett sätt att vinna hans förtroende!
Jag hade bara ignorerat att han stannat och fortsatt med det jag gjorde som i detta fallet gå framårt. han kommer inte testa din lek först för han behöver övertalas. Det är då du behöver ett stort tålamod. För dessa lekar han leker är oxå rangorningslekar. Så ger du dig så har han vunnit leken alltså har han kammat hem pluspoäng.
Gör det inte svårare än vad det är!
Tänk positivt! å lycka till

Detta är väl ett typiskt unghästbeteende som går över om du jobbar med det.
Jag jobbar lika som dig med mina hästar med tryck - eftergift. Och sen har du fått flera ideér ang. tryck bakifrån som är värda att prova.

Istället för att trådkapa så gör jag en ny tråd ang. detta med kedja, då jag köpt en unghäst som de haft kedja till. Ni som har tips om detta kan väl hänga med dit.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 719
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix