2-årig avelshingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trygg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 917

Trygg

Trådstartare
Jag är inte kunnig inom avelsbiten vill jag börja med att tillägga..:angel:

Men nu har jag en liten undran till er kunniga avelsfantomer (oj, det kanske inte var rätt ord..jag har trots allt varit på varmblodsstuterier..:rofl: )

Läser på en annons-site att dom erbjuder en amerikansk liten killes tjänster.
Antalet ston är begränsade då han bara är 2 år.

Hur vanligt är det att man sätter in 2-åringar i aveln?

Varför så tidigt?

Det gör dom ju inte ens "over there" ang. travarna...

Ps! detta är ingen travare utan en speciell amerikansk hästras!

Sv: 2-årig avelshingst

Det är inte vanligt alls, det har väl kommit lite mer nu när alla hingstar får användas i avel.

OM jag får gissa och spekulera så tror jag att det ligger pengar i vågskålen som väger tyngst när man bestämmer sig för att låta en tvååring betäcka.

Nej, det här är inte vanligt, eftersom de flesta hingstar skall vara avelsvärderade innan de går in i avel, och de flesta avelsvärderas som två och etthalvtåriga på hösten eller som treåringar på våren. Nu finns det ju trots allt hästraser som inte längre är bundna av någon avelsvärdering därför gör man lite som man vill.
Tror att det är någon som snabbt vill tjäna pengar på sin hingst, fast tycker nog att det är ganska oseriöst att bjuda ut en tvååring till avelstjänst.
Trots allt vet man väl inte hur pass en könsmogen en tvååring är !

Ja, det där funderade jag lite med på..

Hur könsmogen är en 2-åring egentligen!?

Fast det är nog olika från häst till häst.

Han ser så omogen och ofärdig ut på bilden med så jag hade känt det som barnarov att åka dit med en gammel märr..:angel:

Jag tror tyvärr precis som du, att det ligger pengar bakom. Man har en hingst av udda färg eller ras och tänker att det säkert attraherar några stoägare, och så försöker man tjäna lite pengar på det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka