2,5 årig russhingst som skall bli duktig travare

quse

Trådstartare
Hur lägger man upp träningen för ett russ. Han är inkörd och underbar att köra, men är lätt tagen än så länge. Till och från så får han träna lite mer beroende på väglag.Det är ingen fartmaskin när han går ensam i vagn, men får han vårt varmblodssto framför sig så visar han bra fart. Henne gillar han. Jag vill så gärna att denna fart ska komma även när han är ensam, men hur gör jag för att det skall bli rätt? Har förstått att man ska vara försiktig med russen, och inte börja för tidigt. Kondisen är det inget fel på, han har busat med vår jämnårige varmblodshingst hela sitt liv. Så hur långt och hur ofta tränar ni era russ i denna ålder och framåt, ska de gå backträning som vi gör med varmblodshingsten?? Finns det någon bra litteratur om ponnyträning ? Detta är första och säkert enda ponnytravaren i vår familj, men det skall gå rätt till. Han blev till som sällskap åt varmblodet, men han har Tyson II som far, så sköter vi träningen rätt så kanske det blir bra.

Sv: 2,5 årig russhingst som skall bli duktig travare

Va kul!!Vi har oxå en 2,5 åring efter Tyson,hingst.

Vi tömkör honom,och räknar med att sätta honom i vagn innan nyår.Han har ett underbart psyke,vilket verkar nedärvas från fadern.

Vi har ju ett 3årssto med samma fader,hon vart ju snabbaste 3årssto iår,och var 3:a i kriteriet.Hon kvalade in i mars,så det är vårt mål med denne oxå.
Vi har aldrig någonsin pressat farter med henne,utan det har utvecklats efterhand.Vi tränar med mottot,att en glad russ blir ett bra russ.Så det gäller att låta dem utvecklas i sin egen tackt,inte driva på.
Nu när du fått honom i vagn så gäller det bara att underhålla körningen några gånger i veckan,och absolut inte pressa honom.

Mer berättar jag inte,du är ju en blivande konkurent:D :p

Föresten hur ser han ut din ?Har du bilder kanske?:)

Tack för ditt svar, vi ska försöka hålla hon nöjd och glad då. Han har oxå ett underbart psyke, fattar allting direkt. Kanske kommer farten om ett tag. Vi ska sko honom snart, det är jätte fina hovar än så länge och hovöm är han inte vad vi kan märka, men det kan ju påverka ändå, det var jättekul att springa på snön. Ska försöka fixa en bild, annars är han en Tysonkopia. Supersöt!!
Grattis till era framgångar, vi kanske ses!

Jag säger ungefär som Stally, låt farten komma av sej själv. Funkar jätte bra på mitt russ, som jag visserligen inte har startat än men farten börjar komma :)
Backträning är jättenyttigt ! Men dock ska man ta det i ganska små mängder eftersom russen växer långsammare än varmbloden.

Liknande trådar

Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 832
Senast: MaritH
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 569
Senast: Zuzzi
·
Körning Vad skulle ni valt för vagn om ni var i min "sits"? Jag har en 4-årig nordsvensk som jag har framförallt som "allroundhäst" (dressyr...
Svar
0
· Visningar
1 757
Senast: Lydia
·
Trav Dilemma: Jag tränar ett kallblod som ännu inte är riktigt klar för att kunna kvala och har tagit hjälp av en släkting när det gäller...
Svar
4
· Visningar
1 304
Senast: gurkisch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka