2½ gradig hälta

Coop

Trådstartare
Veterinären var här idag för att kolla vår nordsvensk. Hon har varit halt eller markerat från och till i ett par månader, men det har gått över efter nån dag eller så.

Nu konstaterade vet att hon har en 2½gradig hälta bak. Vi ska åka till ATG och röntga henne men jag har inte så stor förhoppning om att det går att reparera, hon är 18 år.

Jag sitter här nu och mår skit. Tänk om det är vårt fel att hon har så stor grad hälta. Vi skulle ha ringt vet tidigare, men hon har heller aldrig varit blockhalt. Hon springer så fint i hagen, trav och galopp. Verkar inte lida av det. I så fall hade vi reagerat mycket tidigare.

Det är så j*vla typiskt. Det börjar att flyta på här hemma igen och så händer det saker. För en vecka sedan fick vi ta bort en av våra katter helt oväntat och nu kanske hästen. Blir så less på livet.

Någon som har varit med om en solskenshistoria, skulle behöva en nu. :cry:
 
Sv: 2½ gradig hälta

Vad tråkigt för dig, men sitt inte o deppa! Tro inte det värsta innan du vet vad det är!!

Min lilla historia:

Mitt sto har varit 2-gradigt halt VF (kot samt knäled enl. en vet) samt har haft ledinfl. båda bak. Nu är hon i toppkondition. Galopperar så fint:-), flyger fram i traven o hoppar o busar som ingenting i hagen. I mitt fall var hovarna boven eftersom hon var hemskt skodd. Hur ser din hästs hovar ut? Något så enkelt som att verka bort hörnstöden o de skyhöga trakterna (vilket jag inte uppmärksammade förrän i sept förra året när fölets hovar blev skyhöga...) o låta henne vara barfota gjorde underverk o hon slutade halta o blev en helt annan häst. Hon har varit halt i 1 1/2 år, då hon ej blev bra av två sprutor, Finadyne o Equiflex (vet talade om avlivning pga av obrukbarhet sep-04), o då hon var dräktig så ville man ju inte pumpa i henne massor av medicin... Nu har hon en underbar 1-årshingst vid sin sida. Att vara dräktig, 2 gradigt halt och felverkad hindrade inte henne från att springa gatlopp i hagen med sin kompis en mån innan fölning... Så så mkt har hon nog inte kunnat lida...

Och nu ska det bli härligt att köra igång ridningen igen på min 17-ÅRIGA dam:) ! Hon har även fått IR-terapi för hon hade ont i alla muskler o ett höftfel som gav ledinflammatonerna bak då hon var sne, annars hade jag inte kunnat rida...

Jag hoppas detta inger någon tröst och hopp och jag håller alla tummar jag kan! Många kramar från oss!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 2½ gradig hälta

Tack det var en riktig solskenshistoria:bow:

Hovarna är under kontroll och de är fina. Har haft tät kontakt med hovslagarn som tyckte att det var dags med vet nu.
Probelmet är också hur mycket vi ska "lägga" ut på henne då hon inte är försäkrad. Vi får hoppas att plånboken vill lika mycket som vi vill för det är en underbar häst. Vi fick henne och en fjording helt gratis i höstas och de var då tyvärr inte försäkrade och det går tydligen inte att vetförsäkra hästar över 15år, annars hade vi gjort det.

Lycka till med ridningen:bump:
 
Senast ändrad:
Sv: 2½ gradig hälta

Åhh men du, nu ska du inte gräva ner dig i förväg. Det kan ju hända att det är en helt vanlig ledinflammation, även 18-åringar kan ha såna. Det låter ju lite så på din beskrivning av hur hästen mår.

Dessutom, om det är något oreparerbart, har inte hästen ont så lär ni ju inte behöva ta bort henne.

Nåja, ska ge dig en solskenshistoria om en iofs betydligt yngre individ som var lite småknölig hemma, men pigg och glad, arbetade gärna, sprang i hagen osv. Efter ett par månader tycker ägaren att det kanske är något i alla fall, så för säkerhets skull ska hästen kollas av veterinär. Hästen markerar enligt veterinär marginellt innan böjprov men är då i princip oböjbar. Har jätteont vid böjning och är ungefär fyra grader halt i vänster carpal. Tre behandlingar och tre månaders total vila tog det att få ordning på det hela, men bra blev det.
 
Sv: 2½ gradig hälta

Jag har väl målat faan på väggen en smula men av egen erfarenhet känns det bättre att gråta ur sig det mesta innan så blir det inte lika jobbigt sen.

Men som min kloka 7½år gammal dotter sa att kan hon inte bara gå i hagen då?

Vi får hoppas på det bästa, men det lät så negativt på veterinären eller som min man återberättade det i allafall då jag inte kunde närvara. Men han som antagligen tycker mer om hästen än jag är lite nedstämd över det hela.

Så därför blir allt så negativt och vi har ingen erfarenhet av hälta.

Fler historier...:bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 993
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 424
Senast: mackan
·
Hästvård Nu blir jag galen snart så vill höra om någon av er haft liknande skador. Åkte in till veterinären i början på året eftersom hon varit...
Svar
16
· Visningar
3 010
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp