1åring snart på bete

Rotterö

Trådstartare
Hur gör ni när ni förbereder unghästen för betet.
Han diar lite dagtid. Han äter nu Kraft grov ny 2kg dag, hel havre1/2 kg per dag. Vitaminer mineraler mm. Fritt hösilage.
Hur ska jag trappa ner nu . Han åker 8 maj på hingstbete.
han kommer att gå med mamman hela tiden. :confused: :confused:

Förra våren var min häst också ett år. Innan hon skulle släppas på bete började jag, någon vecka innan, att gå och beta med henne så att hon fick vänja sig vid gräs. När det sedan var dags att släppa henne i maj gick det hur bra som helst. Vet inte om det var det rätta men jag fick rådet av en uppfödare som själv släpper sina unghästar på beten varje sommar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 978
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 115
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama