1åring snart på bete

Rotterö

Trådstartare
Hur gör ni när ni förbereder unghästen för betet.
Han diar lite dagtid. Han äter nu Kraft grov ny 2kg dag, hel havre1/2 kg per dag. Vitaminer mineraler mm. Fritt hösilage.
Hur ska jag trappa ner nu . Han åker 8 maj på hingstbete.
han kommer att gå med mamman hela tiden. :confused: :confused:
 
Förra våren var min häst också ett år. Innan hon skulle släppas på bete började jag, någon vecka innan, att gå och beta med henne så att hon fick vänja sig vid gräs. När det sedan var dags att släppa henne i maj gick det hur bra som helst. Vet inte om det var det rätta men jag fick rådet av en uppfödare som själv släpper sina unghästar på beten varje sommar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 980
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 548
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 818
Hästhantering Hej! Min d-ponny, new forest, går på bete dagtid mellan 8-20, alltså 12 timmar (står uppstallad under nätterna pga exem). Till kvällen...
Svar
11
· Visningar
934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp