18 i protein och 8 i energi värdet?

milly

Trådstartare
Vad innebär det? Är det bra eller dåligt? (hö alltså)
Det var dom numrena jag fick av bonden men jag är dåligt insatt i vad det innebär...
Har också själv skickat iväg analys på mineralerna eftersom vi inte fick det av bonden. (Vill sedan gärna ha hjälp med foderstatsberäkning!)
 
Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?

OTROLIGT lågt protein. Det kommer bli mkt dyrt med proteintillskott. Köp annat om du kan.
 
Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?

Uselt! Det ger en protein energikvot på 2,25, i totalfoderstaten vill man ha 6!
Det blir dyrt o krångligt att få till en bra foderstat.
PL
 
Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?

Ett normalt oki hö brukar ligga på ca 50 i smr och ca 8,5 mj/kg.

då förstår du kanske hur ditt hö ligger till?
 
Senast ändrad:
Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?

Magdalena skrev:
OTROLIGT lågt protein. Det kommer bli mkt dyrt med proteintillskott. Köp annat om du kan.

Shit! Det kan jag inte... Hyr boxplats och stallägaren har precis inhandlat detta hö (köper alltid av denna bonde som brukar ha "prima" hö) som ska räcka typ halva vintern till alla hästar...
 
Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?

peter_lundin skrev:
Uselt! Det ger en protein energikvot på 2,25, i totalfoderstaten vill man ha 6!
Det blir dyrt o krångligt att få till en bra foderstat.
PL

okej... :crazy: Men det måste gå! :( Har inget annat val än att köpa proteintillskott i "mängder"...
När jag fått mineralanalysen kan väl någon här hjälpa mig att räkna ut en foderstat?? Eller kan ni rekommendera någon?! Måste ha hjälp...
 
Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?

qodrofenia skrev:
Ett normalt oki hö brukar ligga på ca 50 i smr och ca 8,5 mj/kg.

då förstår du kanske hur ditt hö ligger till?

Okej... Kan detta verkligen STÄMMA då, tror du/ni?! Om det nu är SÅ iögonfallande lågt menar jag?
Kan det blivit något fel? Jag fick en lapp av stallägaren där det stod "smältbart protein 18 och energi 8" vilket jag inte fatta NÅT av men tänkte att jag ska be om hjälp av någon kunnig som ju säkert förstår vad siffrorna står för.
 
Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?

Absolut kan det stämma. Jag har haft så lågt som 12gSRP/kg foder (sista året jag köpte oanalyserat...). Det är många som fått in hö med mycket låga proteinvärden i år, men också många som fått väldigt högt!
 
Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?

Okej! Det är väl bara att TRO på det då... Proteintillskott blir det då!! Får se HUR mycket...
 
Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?

En snabbräkning om din häst behöver 85 MJ (har ingen aning om vad du har för häst, tog bara ett exempel på normalstort halvblod i lätt träning) så skulle det funka med:

8 kg hö
2 kg lusern (Kraffts)
400g soja
 
Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?

Visst kan dom siffrorna stämma..

har en vän som fick lägre värden än ditt hö i år..
Hennes hö var taget väldigt sent.
 
Senast ändrad:
Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?

Magdalena skrev:
En snabbräkning om din häst behöver 85 MJ (har ingen aning om vad du har för häst, tog bara ett exempel på normalstort halvblod i lätt träning) så skulle det funka med:

8 kg hö
2 kg lusern (Kraffts)
400g soja

Åh, tack! Ett litet hum om vad det kan bli...

Min häst är en nordsvensk bruks på ca 600kg/152cm, lättfödd, på 21år som promenadrids några dagar/vecka. Jag tränar henne på en volt då och då också.
Det kanske blir lite annorlunda från exemplet ovan då?
 
Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?

Lite lägre behov då kanske. Vet du vad du gett tidigare år i MJ? Om inte, vad hade han för foderstat förra året?
 
Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?

Det stämmer nog... :(

Både i vårt stall och i grannstallet ligger kvoten på 1,4.

Vårt hösilage är dock kanon istället! Nästan lite för bra, men man kan ju blanda. :)
 
Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?

Magdalena skrev:
Lite lägre behov då kanske. Vet du vad du gett tidigare år i MJ? Om inte, vad hade han för foderstat förra året?

Ingen aning vad hon har fått i MJ förut, har aldrig haft en riktigt uträknat foderstat förut med analyserat foder o så. :o
Hade inte blivit det nu heller om inte jag själv tagit tag i det :mad:

Hon har fått ca 8kg hö tidigare år och på det några dl betfor, några dl havre, ca 7-8dl lusernpellets (för att hovslagaren rekommenderade det), nån dl b-jäst (för magen och vid pälsfällning) och 0,5dl mineraler. Det har hon hållt sig fin på! Möjligtvis har det varit för lite proteiner emellanåt och hon har inte musklat sig ordentligt...

Förra hösten var hon hos en fodervärd och hade fallit ur en hel del när jag hämtade hem henne lite innan jul... Då hade hon fått ca 8,5kg hösilage (motsvarade 7,5kg i hö, sa dom) och bara ca 4dl havre och 4dl betfor +mineraler.
Jag hade ju sagt att hon brukar få ca 8kg HÖ och resten jag hade sagt att hon skulle ha struntade dom i... snålade...

Sen gav jag henne så gott som fri tillgång på hösilage (oanalyserat)! Men det tog ett bra tag innan hon la på sig...
Förmodligen var det mestadels PROTEINbrist, tror jag.

På sommaren har hon gått på ganska kraftigt bete och är därmed lite överviktig nu, börjar gå ner LITE nu när vi stallat in...

Just nu går de på BETE på dagarna (ca 7-18), stooora hagar och det finns en del gräs kvar men däremot kan det ju inte vara så himla näringsrikt (eller hur?).
Till natten får hon 3kg hö (och äter upp det) och på morgonen ca 1kg MEN det bryr hon sig inte om utan sticker ut på GRÄSET istället... (hon får mineraler, linfrö, betfor och b-jäst också)

De kommer att få gå på betet några veckor till (på dagarna) men sedan blir det BARA hö (och andra fodermedel som behövs).

Kan man räkan ut en foderstat INNAN jag fått mineral-analysen? Är den analysen bara för att veta OM man ska ge mineralertillskott och hur MYCKET?
 
Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?

Såklart du kan räkna ut foderstaten innan du fått svar på mineralerna. Det är ju bara att komplettera sen när du har det också. Jag skulle gissa lite grovt på att hon ätit ca 74 MJ om dan tidigare, så prova att lägga henne på 70 MJ till att börja med om hon ska gå ner en aning först.
 
Sv: 18 i protein och 8 i energi värdet?

Okej! 70MJ alltså. Men är det inte viktigt med Ca/P balansen också? Men det kan man alltså fixa med SENARE?

Vem kan hjälpa mig? Du Magdalena?

Detta är vad jag skulle vilja:
* Så mycket grovfoder som möjligt (hö, halm) så att hon får tillräckligt att tugga på
* Ge linfrökaka (pellets) för magen ca 4dl/dag
* B-jäst ca 2dl/dagen (för magen också)

Linfrökaka och b.jästen innehåller också en del PROTEIN har jag hört.

Någon som har ett förslag på foderstat?! (utan mineraler än så länge)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 678
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
749
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 764
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp