+16,5 grader...

GotAsecret

Trådstartare
...är vad jag har inomhus.
Jag kan inte duscha för då lär jag förfrysa, jag sitter med raggisar, tjocka tofflor, torgvantar, dubbla tröjor, leggins och vanliga byxor inomhus :crazy:

Sover med strumpor, pyjamas, täcke 2 överkast och en filt för fötterna och fryser ändå.

Börjar även bli förkyld.
Men största problemet är verkligen duschandet, jag känner mig jätteskabbig men duschar jag så fryser jag ju bara ännu mer, och inne på toa är det ÄNNU kallare :crazy: Skulle tippa på typ 10-13 grader...

Hyresvärden är underrättad såklart och de skulle komma "senast imorgon" men det var likadant förra vintern och då (efter att ha hört hur gnällig jag var) fick jag efter mycket om och men reda på att det var något fel på värmecentralen över området där jag bor, kan det verkligen vara samma skit igen - eller varför är det så förbaskat kallt?

De var här för någon månad sedan på rutinkontroll av elementen och vad jag vet var det inga problem med dem.

Jag tål verkligen inte denna kylan, jag har så jäkla ont i kroppen så jag helst skulle vilja ligga under täckena (fullt påklädd) tills värmen kommer tillbaka, i vår någon gång :crazy: men det går ju inte...

Om de inte kan göra något, vad kan jag kräva? (jag är med i hyresgästföreningen, ska jag kontakta dem kanske?) Kan man få ersättning av något slag?

:(

Sv: +16,5 grader...

Vi har också kallt, iallafall på nedre plan. Här är problemet att all värme läcker ut. Övervåningen håller sig varm eftersom värmen stiger nerifrån. Men där nere är det svinkallt, trots att elementen går på högvarv..

Lider med dig!

Förutom att kontakta hyresgästföreningen kan du höra med lokaltidningen om de kan skriva en artikel. Har dina grannar det lika kallt? Gå ihop så många som möjligt och gör det till ett helvete för hyresvärden, ring hela tiden och TJATA. Kan de inte fixa värmen nu så kräv att du får elelement som de såklart betalar elen för. Ingår värmen i hyran? Kräv ersättning.

Har du inget varmvatten heller? Annars brukar ju ett varmt bad/dusch värma upp ganska bra, även en stund efteråt. Värmeljus kan värma upp ganska bra om du har många. Men det är ju inte så ekonomiskt i längden.

Ring Hyresgästföreningen och prata med dom. Har för mig att jag läste på ett annat forum att det måste, enligt social-någonting-lag tjosan, vara minst 20 grader inomhus och om man är sjuk eller liknande ytterligare ett par grader varmare.

Dusch värmer ju men sedan när man kommer ut blir det 1000 ggr värre direkt :(

Värmeljus funkar inte då jag dels är livrädd för att det ska börja brinna och dels har katt...

Varmvatten har jag, efter att ha spolat ett bra tag...

Får se vad gubbarna från u-ahem säger imorgon...hjälper de mig inte så...:devil:

Som någon sade ligg på, tjata och gnata.

Men utöver det skulle jag nog låna eller kosta på mig ett element (tex på Jula för 2-300) så elda på med det i badrummet innan bad och i sovrummet så du inte behäver fryysa så jävligt.
Förvisso kostar det el men under en kortare period så du slipper eländet.

//Waern

Då är ju problemet att dels komma dit, dels ha råd och sedan få hem det, och sedan få plats med det...jag bor minimalt...så det går nog inte utan vi får se imorgon vad de säger :crazy:

du har rätt till +20*c inomhus, det är bara att stå på sig och vara besvärlig.. uppvärmning är fastighetsägarens ansvar, varesig du bor i bostadsrätt eller hyresrätt.. ta gärna och möt personen personligen så det blir extra besvärligt att slingra sig..

däremot så får man ju räkna med att när det är 10-15 grader kallare än normalt och då under en längre tid så är det inte konstigt att det kan vara svårt att hålla temperaturerna i faqstigheterna.

Det är visst problem i hela området men de skulle vara här senast kl 14 iaf...i badrummet, där jag nyss ställde in termometern för att kolla, står det just nu 15 grader :crazy:
Värmen har stigit något, men inte mycket...en halv grad. Men jag börjar få rejält ont i leder och muskler :(

Skaffa en liten värmefläkt, typ en sådan man har i sommarstugan. Kostar - som Waern skriver - inte många hundralappar och tar ingen stor plats heller. Jag har en sådan liten fläkt som är ca 30 x 30 cm stor men värmer upp ett mindre utrymme riktigt bra på kort tid.

Finns att köpa lite var som helst, dvs man behöver inte ta sig till Jula. Drar lite extra ström, men det kan det väl vara för några dagar?

Tss...både den och extrakostnader den medför kommer hyresvärden få stå för, så är det bara.

Jag har verkligen inte "några hundralappar" till någon extrafläkt som behövs för att de inte behagar ha någon värme på.

I övrigt kan du ju även läsa om övriga problem jag skulle ha med ett sådant om du läser svaret till Waern.

Har samma hyresvärd som dig, även vi har problem med värmecentralen i vårat område.
Nu har det blivit lite bättre, slipper gå runt med långkalsonger inne.

En sak är ju säker, VD:n är inte värd sin månadslön på ca 90 000 kr. Fixa värmecentralerna istället så man slipper frysa! :mad:

I övrigt kan du ju även läsa om övriga problem jag skulle ha med ett sådant om du läser svaret till Waern.

Ja, ursäkta då att man försöker komma med ett enkelt råd ...

Men, förlåt att jag undrar - förstår nog inte riktigt - har du besvär med att ta dig till en affär? Har du besvär med att bära hem en fläkt som väger mindre en 1 kilo? Bor du så litet att en fläkt stor som ett tjockt kollegieblock inte får plats?

Kostnaden har jag dock större förståelse för!

Förlåt själv, det var inte meningen att låta otrevlig!:(
Ja, jag har besvär med att ta mig till någon av nämnda butiker som kan tänkas ha en, jag har svårt att bära otympliga saker som väger för mycket, men du får väldigt gärna visa en bild på en sådan fläkt som du menar, samtidigt vidhåller jag att det är hyresvärdens problem att lösa, faktiskt.

l_d - höja hyran kan de, men inte värmen :grin: Det var ju precis samma sak förra året...men jag har varit i kontakt med hyresgästföreningen nu med som kommer att hjälpa mig om hv sätter sig på tvären, det tycker jag att du med ska göra...

Jag sitter med dubbla tjocktröjor, torgvantar (långa,vikta) raggsockor, benvärmare och ptja, jag fryser inte lika mycket iallafall men ont har jag :(

;m

En sak är ju säker, VD:n är inte värd sin månadslön på ca 90 000 kr. Fixa värmecentralerna istället så man slipper frysa! :mad:

:eek::eek::eek: Är det dit hyreshöjningen går, och det som de "spar in" på genom att sänka värmen för oss? :cool: I så fall tänker jag fly u-ahem fortast möjligt! :mad:

Det är ok :)

Och jag håller med dig om att det är hyresvärden som ska stå för ev extrakostnad om de inte kan hålla de inomhustemperaturer som de är skyldiga till!

Jag menar t ex en sådan här. Måtten är 25 x 23 cm. Höjd 11 cm. Vikt ca 1 kilo.

flkt.jpg

Visst är det hyresvärdens problem att lösa, men det är inte säkert att det sker.

Om jag var du skulle jag skaffa en elektisk filt. Då blir det varmt och skönt i sängen eller soffan och den är mer energieffektiv än en fläkt. Det kan du säkert köpa på Elektrolux-affären vid Sivia elelr på Coop Forum. Till båda ställena går det lokalbuss. En elektrisk filt är inte heller tung att bära.

Med tanke på att vi en längre tid har haft -28 grader kallt så tycker jag det är acceptabelt med 16-17 grader inne.
Är man ute ett par timmar i den kylan så är det VARMT att komma in till 16 grader.

Nej det är inte ok när de vet vad som är problemet och inte åtgärdar det.
Dessutom var det likadant förra vintern och då var det inte så här kallt ute.

Svea - isåfall kommer HGF ställa till det för dem...och återigen, jag har inte råd med några sådana saker, alls. Jag har verkligen inte för mer än nödvändigt nu, hur mycket jag än önskar att jag hade det...och sådana där värmefiltar har jag fått för mig inte är speciellt billiga i inköp heller (även om det skulle kunna bli en framtida investering då jag misstänker att det vore kalasskönt att ha en sådan när kroppen värker...)

Att det går bussar vet jag, och till siviatorg och kvarntorget (där väl elon ligger, eller har legat i alla fall) har jag gångavstånd, men det är nog knappast billigaste ställena att leta på.

Coop forum (boländerna antar jag, de har väl mer än de i gränby?) är väl ett alternativ att kolla, även clas olsson kanske? Vi får se, som sagt det får bli en framtida investering i så fall.

Sedan är det så att jag är galet rädd för att det av någon anledning ska börja brinna, nog för att det blir varmt men...:crazy:

Nu har de iaf vart här och ställt om elementena, för de hade dragit ner dem när de var här för en månad sedan och dragit åt dem så man inte kan ändra själv :mad:

Och så antar jag att de har fixat i undercentralen med...

Men bara jag slipper frysa är jag nöjd!:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka