15 veckors diar vår äldre honkatt, är det normalt?

Casteloro

Trådstartare
Min 2-åriga honkatt har tagit till sig våran ny katt som snart är 15 veckor. Bra, men skall jag se följande som ett problem? Strax efter att vår nya honkatt kom in i bilden (tillsammans med sin syster, som MIN syster skall ta hem idag) så började Doris löpperiod vilket har resulterat i att båda småkatterna ligger och diar henne, och Doris tillåter detta! Skall jag försöka stävja detta?

Doris har nu gått ur hennes löpperiod och tillåter ändå småkatterna att ligga där. Hon tvättar och tar hand om dem som om det vore hennes egna! Alla tre är innekatter så det finns ingen chans/risk att hon är med ungar sedan tidigare.

Sv: 15 veckors diar vår äldre honkatt, är det normalt?

Inget konstigt eller onormalt. Inte skadligt heller. Jag var kattvakt till en av de katter jag fött upp. Efter ett dygn hittade jag honom snuttandes på sin mamma, 9 månader gammal. :grin:

Haha! Okej! Ja, fungerar det bra så är det väl inget att prata om! :D

min schäfer vart skendräktig när min katt fick ungar.. mjök i trssarna och allt=) men mamman vart inte så nöjd=)

Våra katter diade på sina mammor regelbundet tills de var ca 18 veckor. En av dem snuttar gärna på mamma eller syster även idag vid enstaka tillfällen (är snart 1,5 år). har aldrig lämnat sin mamma utan är född och bor i vårt hus tillsammans med sin mamma. Hennes mamma snuttar gärna i mitt hår om hon får möjlighet, hon är nu 2,5.

En del tycker bara att det är mys helt enkelt. :)

Vi har två kisungar på 4 ½ månad som försöker dia på våra hundar, antingen på eras tuttar eller i pälsen. sen har ja även en tröja som speciellt den ena brukar snutta på ibland. Katter hemma hos mina föräldrar brukar göra samma sak. så tror det e rätt vanligt. men vet ej varför de gör det. har hört vuxna katter som gör det. Så länge det inte tar skada så gör det nog inget.

Har du tikar så kan det vara bra att veta att snuttandet kan få igång mjölkproduktionen hos hunden. Det hände med min systers tik och visst var det helsött när lillkissen diade hunden, tills hon fick mjölkstockning. :grin:

Det behöver såklart inte hända, men om katterna diar väldigt mycket och ofta på tuttarna kanske man ska ha det i bakhuvudet. :) Jag tycker att katterna gärna får snutta, de behöver de ibland, sålänge ingen tar skada av det.

Har du tikar så kan det vara bra att veta att snuttandet kan få igång mjölkproduktionen hos hunden. Det hände med min systers tik och visst var det helsött när lillkissen diade hunden, tills hon fick mjölkstockning. :grin:

Det behöver såklart inte hända, men om katterna diar väldigt mycket och ofta på tuttarna kanske man ska ha det i bakhuvudet. :) Jag tycker att katterna gärna får snutta, de behöver de ibland, sålänge ingen tar skada av det.

just därför får ej de snutta på mina tikar då de har lätt för o bli skendräktiga..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka