Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Källa på det?Även om det finns många seriösa ägare av amstaffs/pitbulls (nu tar jag dem som exempel) så finns det ju fortfarande än mer oseriösa.
*kl*
Men en fråga, varför förbjuds dessa hundraser i så många länder om de inte är farliga? Och det är inte bara danmark som har det förbudet...
Jag föredrar att inte gissa mig till slutsatser. Självklart finns det oseriösa hundägare, många av de hundägarna verkar välja hundar de tror ger dem respekt (kamphundsraser) men jag vill ha en källa på att majoriteten av människor som äger en hund av kamphundsras eller en blandning där en kamphundsras ingår är oseriösa hundägare.Men det kan man ju räkna ut med lillfingern. Eftersom det inte är hundarnas fel att det blir problem utan ägerna. Alltså oseriösa hundägare. Och procentuellt många sådana på kamphundarna. Eller har du missat att det blir problem med hundar av de raserna ibland?
Andra beviset att oseriösa hundägare är överrepresenterade på dessa raser kan man se på hundstallen. Där de är klart överrepresenterade. En hund tillhörande en seriös hundägare hamnar inte där.
*kl*
Men en fråga, varför förbjuds dessa hundraser i så många länder om de inte är farliga? Och det är inte bara danmark som har det förbudet...
Jag vet tillräckligt utifrån vad jag läst i tidningen/sett på TV för att förstå att de har en inneboende kamplust som kan träda fram i olika situationer som inte alltid kan läsas av utifrån, och som har visat sig kan orsaka otroligt svåra skador. En kamphund ger ju liksom inte upp som en vanlig hund.
Men det kan man ju räkna ut med lillfingern. Eftersom det inte är hundarnas fel att det blir problem utan ägerna. Alltså oseriösa hundägare. Och procentuellt många sådana på kamphundarna. Eller har du missat att det blir problem med hundar av de raserna ibland?
Andra beviset att oseriösa hundägare är överrepresenterade på dessa raser kan man se på hundstallen. Där de är klart överrepresenterade. En hund tillhörande en seriös hundägare hamnar inte där.
Så ändrade familjeförhållanden kan inte drabba en seriös hundägare?
Är ingen hundexpert så jag kan inte analysera vilken slags aggressivitet som är unik med kamphundarna, men det finns ju helt klart aggressivitet hos en hund som är framavlad för kamp. Hur skulle den annars kunna hävda sig i det användningsområdet?
En kamphund slåss inte pga aggressivitet. Den slåss pga sin kamplust.
En aggressiv hund är inte alls lika duktig på att slåss, och förlorar alltså. Hundar som går på kamplust (= Dom ser det faktiskt som något roligt, precis som en skyddshund gör när den biter i ärmen.) agerar annorlunda.
En riktigt förbannad hund kan du inte avbryta hur som helst, det är man tvungen att kunna göra med kamphundar.
Det är faktiskt väldigt sällan som riktiga kamphundar (Ja, ingen ras, utan dom som faktiskt slåss med en annan hund i en pit) blir knäppa och vill attackera alla hundar dom ser. Dom slåss inte hur som helst liksom.