14 åring och 6 årig ponny

Alexandrathornholm

Trådstartare
Hej!
Jag är en tjej på 14 år som ska köpa sin första ponny. Och jag har fallit för ett d-ponny sto på 6år.
Personligen tycker jag åldern verkar alldeles för ung men hon beter sig absolut inte som 6år, snarare som 8-9. Hur tycker ni att jag ska göra för att fortsätta utbilda henne och hur man ska stärka hennes galopp för att orka samla sig?
Och om ni haft liknande upplevelser, berätta gärna!

Åldern tycker jag inte är det avgörande. När jag var i din ålder fick jag en 15åriga valack som testade gränser varenda dag, det var riktigt tufft. Några år senare skaffade jag en 4åring som är det tryggaste och bästa jag någonsin suttit på. Utbildningen får man ta hjälp av en tränare så går det bra :)

Åldern tycker jag inte är det avgörande. När jag var i din ålder fick jag en 15åriga valack som testade gränser varenda dag, det var riktigt tufft. Några år senare skaffade jag en 4åring som är det tryggaste och bästa jag någonsin suttit på. Utbildningen får man ta hjälp av en tränare så går det bra :)
Har du några specifika tips om hur man stärker galoppen på en yngre ponny? Då just denna ponny inte riktigt kan samla sig i galoppen och hålla formen så bra.

Kanske inte det roligaste svaret men - skritt, skritt och skritt och mera skritt. Gärna lite lagom ojämt och varierat underlag. Variera med promenad vid hand, tömkörning och timmar i sadeln.

Kanske inte det roligaste svaret men - skritt, skritt och skritt och mera skritt. Gärna lite lagom ojämt och varierat underlag. Variera med promenad vid hand, tömkörning och timmar i sadeln.
Hur ska det hjälpa att stärka galoppen? och vidare utbilda henne? Hon är redan väldigt stabil och går bra i både skritt och trav men måste stärka galoppen för att kunna samla sig

Hur ska det hjälpa att stärka galoppen? och vidare utbilda henne? Hon är redan väldigt stabil och går bra i både skritt och trav men måste stärka galoppen för att kunna samla sig
För att det bygger muskler och kondition, vilket behövs för att orka galoppera. Nöter du på i en obalanserad galopp där hästen inte bär sig själv kommer du inte bygga upp hästen, ev bryta ner den. Du kan inte börja springa om du inte ens lärt dig gå först (:p).

Jag skulle säga att du inte ska galoppera länge. Hellre fatta galopp ofta. Min erfarenhet är att galoppen ofta är bra alldeles efter fattningen men att när hästen är omusklad och inte orkar bära sig tappar den galoppen ganska snabbt. Alltså att galoppen blir sämre när den galopperat ett varv eller två på ridbanan. Eller kanske bara efter en långsida.

Hellre jobba den i andra gångarter och så fatta galopp ofta - när det känns balanserat och bra.

Har du några specifika tips om hur man stärker galoppen på en yngre ponny? Då just denna ponny inte riktigt kan samla sig i galoppen och hålla formen så bra.
Det första du borde göra är att hitta en bra tränare och träna ofta för denne.

Annars stärker man galoppen genom bl.a. fattningar, fattningar och fattningar. Stå upp i galoppen och låt hästen galoppera på. Ingen idé att hålla på och samla när hästen inte orkar.

Så du fattar galopp, lättar från sadel och låter hästen ta någon/några galoppsprång. Försök inte samla hästen mer än att du har lätt kontakt och hästen inte rusar (vilket den kan göra i början men då bryter du bara av och fattar igen).

Först när hästen klarar av att galoppera med bra kvalité på galoppen en längre sträcka (typ några varv i padocken) är det läge att försiktigt börja samla galoppen.

Men kom ihåg att stärka galoppen gör man inte genom att galoppera länge utan just genom fattningar. De första veckorna kanske hästen bara orkar bära sig ett eller två steg i galoppen.

Det finns ett gammalt talesätt som heter "Sådan fattning sådan galopp".

Fördelen med att lägga skritt som grund, för att sedan kombinera med det Tora skriver är att man även tränar på lugnet och dämpar viljan av att rusa iväg. Fart på hästen kommer det alltid att gå att få om man nu skulle vilja det.
Nån liten bussträcka då och då livar upp, men att komma tillbaka till lugnet och lyhördheten kräver kontinuerlig träning. Men även att kunna knalla på med förtroende att förvalta, både för hästen att inte hitta på något annat, men även att ryttaren både ger fan att lägga sig i när det är som tänkt och att ryttaren faktiskt säger till när det behövs.
Att kunna samla handlar om att kunna ge efter, att så småningom kunna länga på steget handlar inte om att öka farten för att där blir mer tillgänglig tygel. Samling med stegen något framflyttade inte att tygeln är kortare. Ska tillgängligheten i "språket" vara stort behövs att det helest går att rida på lång tygel i alla gångarter - någorlunda kontrollerat. Detta för att tex inte behöva störa en balanserad galopp som blev bra fattad, bara för att hästen vill gasa lite för mycket.
Så långt så väl - men det ska göras med, och med det är det knivigare. Lukas, med bläs på bilden, har så bråttom.

Enligt mig, spelar åldern ingen roll. Sålänge du och ponnyn är bekväma tillsammans och du känner att du klarar av individen.
Fördelen med en yngre ponny som du själv är med och utbildar är ju att det blir "din", eftersom att du gör det från grunden istället för att ta över ett 12-årigt "färdigt" projekt. Relationen mellan häst och ryttare stärks också på så vis :) Men som tidigare nämnts ta en duktig tränare till hjälp!
Så resonerar jag! Lycka till

Enligt mig, spelar åldern ingen roll. Sålänge du och ponnyn är bekväma tillsammans och du känner att du klarar av individen.
Fördelen med en yngre ponny som du själv är med och utbildar är ju att det blir "din", eftersom att du gör det från grunden istället för att ta över ett 12-årigt "färdigt" projekt. Relationen mellan häst och ryttare stärks också på så vis :) Men som tidigare nämnts ta en duktig tränare till hjälp!
Så resonerar jag! Lycka till
Fast skillnaden är väl att en färdig häst tål misstag mer än en ny och grön häst. Den yngre hästen förlitar sig på att du vet vad du gör som ryttare och det kan vara rätt så frustrerande att utbilda en häst om man inte riktigt är säker på vad man gör. Vill man utvecklas och ta sig framåt som ryttare så skulle jag välja en äldre och mer utbildad häst, medan hade jag varit intresserad av att utbilda så hade jag valt unghästen.

Visst lär man sig massor med en unghäst också men det krävs mycket tålamod. En stark relation kan man få med en färdigutbildad häst också.

En 6 åring är faktiskt ganska så vuxen. Visst den kan försöka testa lite gränser och visst den har mycket kvar att utvecklas ffa. i ridningen men alla grunder sitter redan där om den är normalutbildad för sin ålder. :) Den kan redan allt grundläggande både i hantering och ridning; bli ledd, vara ifrån flocken, bli sadlad och tränsad, longerad, tömkörd, transporterad, uppsittning, gångartsbyten, alla hjälper osv osv. Det är finslipning och inlärning av nya rörelser och steg i ridningen som är utmaningen nu. Och en 6 åring bör veta hur man beter sig; man försöker göra som ryttaren säger och svarar inte med en lång bockserie (till skillnad från en yngre unghäst). Dessutom tål en 6 åring mer fel av ryttaren än en yngre unghäst. En yngre unghäst suger åt sig ens fel direkt men en 6 åring tål som sagt oftast lite mer eftersom den är mognare i skallen och har varit med om mycket mer.

Så slutsatsen: köp du en 6 åring. :) Ta hjälp av en duktig tränare åtminstone ett par ggr i månaden och se till att ha någon duktig med dig som tittar när du rider som kan se så vidareutbildningen blir rätt. Och en annan viktig grej är att ta tag i problem som uppkommer direkt!! Klarar du själv inte av att reda ut problemen så be någon annan göra det. Tillåt aldrig "smågrejer" så som att hästen får ta ett extrasteg efter att du sagt stopp eller att den får skrapa med hoven när du borstar. Ger du hästen lillfingret brukar den ta hela näven så att säga. Ett litet bus kan snabbt växa till ett dåligt beteende som är svårt att bli av med. Var konsekvent men framförallt ha roligt och beröm beröm beröm varenda gång hästen gör rätt.

Jag har flera gånger fått se hur inte så erfarna ryttare har köpt en ung häst som förstahäst och det har blivit tokigt. Hästen har tagit över och ägaren har inte haft kunskap och erfarenhet nog att reda ut situationen.

Att man växer ihop bättre med en häst om man köper den som ung tycker jag är en myt. Jag har en 26-åring som jag köpte när hon var 13 år, och hennes femåriga dotter som jag har fött upp och ridit in själv. Jag har definitivt en tajtare relation med mamman än med dottern.

Ska man köpa en unghäst när man är så oerfaren som du bör man ha hästkunniga föräldrar, ta hjälp av tränare minst en gång i veckan, ha kloka och kunniga hästmänniskor omkring sig, och framför allt ha en ödmjuk inställning till sin egen okunnighet.

När ja var 12 -13 år gammal hade jag ett 3 årigt halvblod. :) hade ju ridit MYCKET innan och med hjälp av tränare gick det bra. Han köptes när han var precis inriden. Han såldes dock senare pga att han var hoppstammad och skulle inte vara rätt mot honom att bli en skogsmulle (jag ville inte att tävla, kom jag på senare):) så jag tror inte att en 6 årig ponny är för ung. :)

Hej!
Jag är en tjej på 14 år som ska köpa sin första ponny. Och jag har fallit för ett d-ponny sto på 6år.
Personligen tycker jag åldern verkar alldeles för ung men hon beter sig absolut inte som 6år, snarare som 8-9. Hur tycker ni att jag ska göra för att fortsätta utbilda henne och hur man ska stärka hennes galopp för att orka samla sig?
Och om ni haft liknande upplevelser, berätta gärna!
Du bör nog diskutera med dina föräldrar hur stora ekonomiska möjligheter de har att stötta dig med att betala lektioner för en tränare innan du bestämmer dig för någon häst. Du kommer alltid att behöva lektioner oavsett häst men en yngre häst under utveckling kan du behöva fler lektioner med än en äldre mer utbildad häst. Sen beror det väl också på i vilken utsträckning du kan få hjälp av andra duktiga vuxna alternativt om du har en förälder som är rid- och hästkunnig.

Jag tänker att det kan vara bra att veta att man inte bara har tränare man kan rida för ibland, utan att man också har erfarna personer runt sig i stallet, som man kan fråga, och som kan påpeka om man gör saker alltför galet. (Personer som man litar på; personer som kan säga att man gör saker galet finns det för många av.) Det är inte bara träningarna varannan vecka som bygger relationen; det är mer alla de där stunderna när man pysslar, alla gånger man "bara" rider (dvs inte lektion), etc, etc. (Jag köpte mig en femåring för sex år sedan; alldeles för ung jämfört md vad jag tänkt mig, men han kändes trygg och stabil. Och jag har en stallägare som dessutom är dressyrtränare och håller hopplektioner emellanåt; jag kan fråga henne om allt, och hon ser mig och hästen ofta och ser vad som funkar och inte, och vad jag borde tänka på.)

En sexåring är i mina ögon inte en "jätteung" häst, jag kan tycka att det hade varit skillnad om ponnyn varit tre-fyra, men med en normal sexåring har redan någon annan gjort grovjobbet. Min sexåring är ytterst sparsamt riden som treåring, och egentligen ganska lite även som fyraåring, men hon ligger på en stabil lätt B-nivå i dressyren på träning, nosar på vissa delar ur lätt A- programmen hemma, sparsamt hoppad på grund av mig, men ändå inhoppad, och är allmänt trevlig att ha att göra med. Det enda är att hon är rädd för bilar, men det har inte enbart med hennes ålder att göra utan mest för att hon blivit ordentligt skrämd. Tyvärr.

Min har som yngre också haft lite problem med galoppen, och utöver det som andra redan sagt så har det hjälpt mycket att galoppera ute i naturen, gärna ta rygg på ett annat ekipage för att få lite draghjälp (min är av naturen rätt bekväm), ju bättre galoppen blir ute i det fria, i kombination med en bättre kondition så klart, ju bättre blir galoppen även på banan.

Folk kommer int hålls med mig nu men jag brukar driva så gott som det bara går så att hästen förstår att den ska hålla galoppen och sen så brukar jag styra in den på en volt som bli mindre och mindre ( min häst brukar inte höja tempot utan mer förstå att han ska hålla galoppen, testa inte på en häst som inte är av den typen )

Hej! Jag är också 14 år. Jag tycker personligen inte att du ska köpa ungponny som första ponny. Det är ett stort ansvar att ta hand om en ung häst. Inte för att den hästen är jätteung, men tycker du ska få en häst som kan lära dig rida ordentligt, och som tillåter att du ibland gör fel, för det gör man ju!

Jag fick min första ponny som 12 åring, han är en pigg/het liten D-ponny på nu 12 år som är arbetsvillig, och har lärt mig otroligt mycket. På ett år klättrade vi från P70 ( jag red på ridskola innan), till P90, LB dressyr och hoppning. Dock tränat på högre nivå inom alla 3 dicipliner. Jag tycker det är otroligt bra att han har gett mig all den kunskap, att jag har fått göra fel ibland utan att "förstöra" honom. Nu letar vi efter en ungponny :)

Jag tycker alltså du ska skaffa dig en ponny som LÄR DIG, både i hantering, rutiner i vardag, träning och tävling, som lär dig rida. Då går utvecklingen i rasande fart, och sen när du har mer kunskap om hästar och ridning köpa en unghäst, och lära den.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Ridning Hej kloka människor, Min 11-åring rider i en nybörjargrupp. De är 9 st i gruppen och jag upplever att ridläraren inte hinner se dem alls...
2
Svar
27
· Visningar
2 978
Senast: Kiwifrukt
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 137
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka