1350 EPG blodmask!

Sockerbit

Trådstartare
Fick tillbaka provsvar på den nya hästen idag. Till min stora skräck har den 1350 EPG blodmask (odling görs just nu för att bestämma om det är stora eller lilla). Enligt provsvaret är 1350 detsamma som MKT HÖG FÖREKOMST. Hästen i fråga är 5 år och hade 0 i fölmask, spolmask samt bandmask. Den är importerad från Irland och troligtvis aldrig avmaskad.

Så vad gör jag nu? Väntar in provsvaren på odlingen eller kontaktar veterinär redan nu? Bör jag vara orolig? :crazy: :nailbiting:

Sv: 1350 EPG blodmask!

Eftersom hästen har så pass mycket mask så måste du ju i vilket fall avmaska så jag skulle kontakta veterinär redan nu. Med det här mildvädret (här hos oss i alla fall) så tror jag nog mycket väl att ägg kan överleva så det är nog inte för tidigt att avmaska. Jag hoppas att du haft hästen i en mindre hage tills du vet om den bär på stor blodmask. Släpp inte ut den i nån stor gemensam hage så att den eventuellt smittar ner den med stor blodmask. Om du redan gjort det så skulle jag mocka hagen supernoga tills hästen är avmaskad för att minska smittspridningen.

Den går tack och lov i en liten "rasthage" eftersom vi ville ha status ang mask innan vi släpper i annan hage eller med andra. Alla andra utrymmen där den vistats har mockats mkt noga (paddock, ridhus osv.)

Jättebra att ni har en karantänhage som är lättmockad för nya hästar! 1350 låter mycket men din häst lider inte av det, det blir dock en hel del smitta ut i hagen så avmaska om du bor där det är barmark och plusgrader. Bor du i norrland och har snö så kan du vänta tills den smält bort.

Har också haft en importerad irländare som kom som femåring. Även den hade mycket mask, minns inte exakt men ungefär som din. Vi tom såg en levande mask i bajset. O_o Han hade enbart lilla blodmasken.

Enligt veterinär så kunde det bero på olika saker: att den hade dålig motståndskraft mot våra maskar här och därför blev väldigt infekterad eller att det är ett annat restistens läge på Irland än här.

Vi avmaskade regelbundet. Vi fick rätt bra bukt med det, men helt maskfri blev han aldrig.

Risken när man avmaskar hästar som är så infekterade är att det finns risk för kolik (förstoppning) när sån stor mängd maskar dör och ska passera ut. Vår häst drabbades dock aldrig av detta, det gick smidigt och obemärkt förbi när vi avmaskade. :)

Nu har vi en importerad Lett som också har väl mycket mask. Men som även han hålls i schack med regelbundna Kolla masken, och avmaskning med rätt preparat.

/ Tibben

När jag fick hem min häst (också irländare 5 år) hade hon också väldigt mycket mask, kom inte ihåg exakt hur mycket men någonstans nära ditt resultat + att hon hade bandmask. Vi gjorde odlingen på stora blodmasken också men veterinären sa att man ändå använder samma preparat för dom så egentligen behöver du inte vänta på odlingen innan du avmaskar.

Det som var positivt med att hon aldrig var avmaskad var att preparatet verkade så bra då, när vi gjorde om testet 3 månader senare (som veterinären rekommenderade) visade de noll på all mask :)

Så ring en veterinär och fråga vilket preparat de tycker du ska använda och sen kan du avmaska med en gång.

Min ena shettis fick mycket mask i somras, han visade 1100 på blodmask.. Detta trots mockad hage, så den iden gav jag upp då de bytte hage. Hagkompisen (min andra ponny) hade inte alls mycket, tror han hade 250 i blodmask. Det syntes inte att han hade så mycket mask och han led inte på något sätt..

Jag pratade med veterinär och fick medel utskrivet. Medlet tog inte allt, men träckprovet jag skickade in innan jag bytte stall visade på 300 på den ponnyn, den andra ponnyn nollade. Jag gav då resten av medlet och ska skicka in nytt snart igen :) Såg inga konstigheter när jag avmaskade, ingen kolik eller liknande. Och då är ponnyn en shettis, i somras vägde han 170kg. (Innan vi flyttade till det stallet nollade båda, och det var bara några månader innan han visade så mycket på träckprovet).

Mockning är aldrig meningslöst. Den smittan som kommer ut ur hästen är minst 12v gammal och kan vara upp till 10 år eller mer... lilla blodmasken lägger sig i viloläge i tarmslemhinnan och kan finnas där i hela hästens liv om det inte uppstår någon situation som gör att den vaknar till, t.ex. vid flytt eller sjukdom.

Du verkar otroligt kunnig i området så jag passar på att fråga mer ;)

Jag har nu fått odlingssvar, det rör sig alltså om stora blodmasken. Nollade i allt övrigt. Vi bor i Skåne och har barmark och plusgrader sedan länge.

Stallägaren har blivit smått hysterisk över det hela och hästen kommer att få bo kvar i "rasthagen" även i framtiden enligt henne. Jag antar att det då är stor risk att hästen "återinfekteras", även fast man mockar? Det blir ju alltid kvar vissa rester av träcket. Finns det något man kan göra?

Känns som att man vill ha lite kött på benen innan man talar med veterinären så att allt blir rätt.

Aj, då! Inge vidare med stora blodmasken!

Du kan alltid ringa till Vidilab och be om råd. Jag menar inte att inte Madick är expert men om du kanske ville tala direkt med någon.

Senast ändrad:

Absolut! :) All information är guld värd. Det är lika bra att ha satt sig in i det hela så att jag kan föra en vettig diskussion med veterinären sedan (som tyvärr inte alltid är så pålästa i just avmaskning).

Stora blodmasken är inte rolig, men avmaska nu med ett ivermektinpreparat så kommer du åt alla stadier. Mocka hagen han gått i och sen är det lugnt, all smitta är borta. Den smitta som hästen hade kom från betet han gick på i somras. Det går bra att ringa mig också :-)

Jag passar på att stjäla lite av denna tråd.

Jag har en häst som vi odlade stora blomasken på i November och då visade odlingen ingen förekomst, hon hade lilla blod så vi avmaskade med Ivermectin. Vi odlade även i April 2013 och då var det negativt på stora blod, men hon hade lilla blod så hon maskades med ivermectin då också.

För tre veckor sedan fick hon kolik den 6:e på ett år och hon var rätt illa däran så åkte vi till Ultuna och de konstaterade riklig förekomst av stora blodmasken hon avmaskades förstås.

Vet du om Stora blod har något vilande stadie och det vr därför som det inte syntes/togs av avmaskningen då i November/April?

Hagarna mockas och hon gick inte på bete i somras. Dock fick hon en ny hagkompis i höstas, kan den ha smittat henne?

Jag är rätt förtvivlad förstås.

Vad mer kan vi göra? (mer än byta labb)

Stora blodmasken har inga vilande stadier. Det som hon hade nu (de såg alltså maskarna?) plockade hon upp i somras och det tar ungefär ett halvår innan det syns på proverna, den har en lång utvecklingstid inuti hästen, lämplig tid för odling är efter nyår, november var alltså lite för tidigt. Men om ni avmaskade med ivermektin i tillräcklig mängd för hästens vikt så ska den INTE ha haft en endaste stor blodmask kvar, det tar nämligen alla stadier av stora blodmasken. Därför är jag nyfiken på hur Ultuna kom fram till att det var just stora blodmasken?

Intressant!
Jag vet inte alls hur de kom fram till det.
Vi maskade med Ivermectin dubbel dos faktiskt i November så det blir ju bara konstigare och konstigare.
Jag får lov att ringa Ultuna och kolla vad de har att säga.

Intressant!
Jag vet inte alls hur de kom fram till det.
Vi maskade med Ivermectin dubbel dos faktiskt i November så det blir ju bara konstigare och konstigare.
Jag får lov att ringa Ultuna och kolla vad de har att säga.

Dubbel dos? Varför i hela friden då? Jag blir mer och mer förbryllad.

Jag har nu fått Noromectin utskrivet. Är det korrekt?

Jadå, det tar två stadier av lilla blodmasken och alla stadier av stora. Om 8v kommer det finnas ägg igen, dock bara från lilla blodmasken, och då är vi inne i mitten av april, så en avmaskning till då och sen prov i slutet av juni skulle vara en lämplig strategi.

Det var Ivermectin Comp. Vi ville vara säkra på att ta ev bandmaskar.
Minns inte varför det rekommenderades dubbel dos.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 405
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 801
Senast: L.N
·
Hästvård Funderar redan nu inför våren :p Men om en häst i en hage med flera hästar har stor blodmask, så har "vår maskveterinär" sagt att alla...
Svar
9
· Visningar
1 264
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30