13 årigt sto & böjprov.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 229
I

ikaros227

Jag har ett 13 årigt sto som jag skulle ha sålt. Hon är ej halt samt mycket pigg, fräsch & välbehållen.
Jag var igår med henne på besiktning inför försäljning & veterinären gjorde böjprov. Det visade sig att hon hade böjprovs reaktion diagonalt vä fram samt hö bak.
Ett sto som gått & skodd i flera år men nu vart skodd en omgång som snart ska bytas & är mycket ömfotad barfota & går därför inte att ridas barfota.
Hon har haft 5 mycket fina föl & är en god mor.
Nu ska hon få antiinflammatoriskt i 6 dagar & sedan kollas upp igen.
Vad hade ni gjort?
Jag måste göra mig av med henne pga privata skäl men vill helst inte avliva henne.
Kan man med gott samvete sälja henne som promenad häst/sällskaps häst billigt självklart så meddelas köparen alla detaljer.
Hon kan ju faktiskt med rätt träning om man har tur bli en mycket fin ridhäst. Men kommer kanske inte kunna bli en tävlingshäst i dom högre klasserna trotts kapaciteten tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: 13 årigt sto & böjprov.

Det är ju omöjligt att säga utan att veta mer om varför hon reagerar på böjprovet. Jag har hört talas om hästar som fungerar utmärkt, aldrig visat hälta etc utom just vid böjprov. Men det behöver du ju prata med veterinären om. Du förlorar ju kontrollen över vad som händer henne om hon säljs, så då är det ju bra att veta att hon faktiskt fungerar som vanlig ridhäst i alla fall.

Det är ju omöjligt att säga utan att veta mer om varför hon reagerar på böjprovet. Jag har hört talas om hästar som fungerar utmärkt, aldrig visat hälta etc utom just vid böjprov. Men det behöver du ju prata med veterinären om. Du förlorar ju kontrollen över vad som händer henne om hon säljs, så då är det ju bra att veta att hon faktiskt fungerar som vanlig ridhäst i alla fall.

Min privata veterinär sa att man inte ska böja en såpass gammal häst om den är ohalt på rakt & böjt spår.
Det är väldigt sällan som en häst i den åldern inte visar reaktion vid böjprov.
Jag kan tyvärr inte behålla henne så jag önskar ett gott hem eller så tvingas jag ta bort henne :cry:
Veterinären sa att det är möjligt att hon kan funka vid ridning då inget syntes innan.
Veterinären sa också att det kan bero på att hon är så ömfotad normalt att hon överbelastat & därför fick hon anti inflammatoriskt.
Så frågan kvarstår ta bort eller sälja???:cry::cry::cry:

Fast vänta nu, sa din veterinär att det är väldigt sällan en 13 årig häst inte visar reaktion på böjprov? 13 år är ju ingenting, hästen är ju i fortfarande i sin glans dagar. Din veterinär pratar om hästen som om den vore 25 år, inte 13.

Sen tycker jag vi tar det lite lugnt. Låt behandlingen få effekt och när hästen genomgått behandling så ta ut veterinär igen och kolla henne. Tycker inte du ska börja måla fan på väggen innan behandlingen knappt ens är påbörjad.

Tack! Jag är helt förstörd & har svårt med hoppet just nu. Men självklart så ska jag se vad behandlingen gör först.

Såpass gammal häst? 13 år är väl inte gammalt, det är väl klart att en 13-åring kan vara ren på böjprov.

Försök att andas och ta det lugnt och låt behandlingen ta först, behöver ju inte vara någon katastrof:)

Hästen är ju bara 13 år. Min blev böjd som 17 åring och gick igenom UA efter att ha fått behandling
för en överbelastad kota - hon hade en fraktur i ena knät fram och överbelastade kotan på det andra frambenet.

Jag skulle inte oroa mig så mycket, speciellt eftersom att hästen gått barfota? och varit riktigt ömfotad,
klart som korvspad att den går och överbelastar, då kommer inflammationer på posten.

Den blir nog bra med rätt behandling och skor.

Veterinärer jag känner säger liknande..
Hade en 15 åring som jag skulle köpa och de sa då innan att de "accepterar" att de markerar upp till tre steg efter en böjning.. (Jag hade själv blivit blockhalt.. :grin:)
Men det är helt klart långt ifrån alla som gör det och 13 är ju ingen ålder!

Låt hästen bli behandlad och ta det lugnt! Hon kommer säkert att bli bra så du kan sälja henne! :)

Behandling påbörjad ;) Sedan kollar jag upp henne & håller tummarna. Sätter sedan ut henne på annons billigt som avel/promenad/sällskap. Har tyvärr blivit av med mitt stall & kan inte kvar henne,:cry::cry::cry:
Tack för ert stöd.

Behandla och sen sälja. Ser inga direkta problem med det här. Finns travhästar som behandlats och visat hälta vid böjprov, men sedan kunnat gå på traven igen efter inte alls lång tid. Jag tror att din häst absolut kommer fungera som ridhäst i framtiden!

Jag hade definitivt utrett VARFÖR hästen haltar vid böjprov. 13 år är ingen ålder, reaktionen indikerar att något är fel.

Hästen står på metacam (ursäkta ev felstavning), hovslagare på ingång & återbesök bokat.
Hon var iväg hos en tjej där jag misstänker hon blivit överansträngd i hagen där hon aldrig stod stilla samt så fick jag veta att dom satt någon typ av inspänning på henne helt otränad.

Du kan absolut ha en möjlig anledning där, överaktivitet i hagen och sen jobbad med inspänning utan att vara tränad för det. Vanligt misstag många gör när de ska börja med inspänningar, många spänner in alldeles för hårt alldeles för fort.

Du kan absolut ha en möjlig anledning där, överaktivitet i hagen och sen jobbad med inspänning utan att vara tränad för det. Vanligt misstag många gör när de ska börja med inspänningar, många spänner in alldeles för hårt alldeles för fort.

Jag minns inte vad typen av inspänning hette men det var ett gummiband som gick upp över nackstycket ner i bettringarna o mellan frambenen till sadelgjorden :mad:
Sedan är hon grymt ömfotad o var endast skodd fram.
Beslutade snabbt att ta hem henne.'

Ah, en halsförlängare. Vanlig inspänning. Många anser det som en snäll inspänning eftersom det är ett flexibelt gummiband, andra gillar den inte då den inte skapar någon omedelbar eftergift. Har själv inget emot den så länge den inte är för hårt indragen. Tyvärr finns de ju bara i en storlek och har man en häst som är lite större eller har längre hals så kommer den ju sitta ganska hårt och kommer således inte verka på ett bra sätt.

Problemet som ibland uppkommer när folk jobbar med inspänningar är att de fokuserar för mycket på huvudets position. De drar in hästens näsa med inspänningar och sen får hästen gå så utan att man lägger någon vikt vid hästens övriga kropp. Detta resulterar ofta i att hästen istället faller på bogarna, blir framtung och ryggen och bakbenen blir passiva. Att gå på bogarna är ju såklart inte hälsosamt och om hästen regelbundet rids eller arbetas i en väldigt framtung position sliter det väldigt på leder och senor, då främst om man arbetar hästen på volt i t.ex. longering eller rider den.

Framtung är denna häst ändå.. så mer framtung behöver hon inte bli. Det som är det viktigaste med henne är att jobba upp henne framifrån & bak. Hon har en rejäl bakkärra.
Nu när fakta kommer fram & jag tänker igenom så faller pusselbitarna på plats..

Men det är ju väldigt luddigt? Överansträngning av framtung häst låter ju nästan synonymt med ledinflammationer för mig. Och det tycker jag absolut att man ska behandla, för att inte förvärra. Och inte med en allmän smärtlindring (som bara dämpar symptomen och inte hjälper problemet).

Men hallå..vadå inte böja gammal häst ? Syrrans fd häst som då var 22 gick igenom böjprov utan en reaktion alls. Och då var denna häst en gammal ridskolehäst som slitit i sina dagar. Hennes kompis häst som var 12 år yngre, klarade inte böjprov alls utan reaktioner. En reaktion på böjprov visar ju bara att något inte står rätt till, hade du inte böjt henne hade hon ju ändå haft något fel..bara att du kanske inte sett det förräns senare. Du kan ju liksom inte böja sönder en häst..då måste du vara stålmannen eller annan seriefigur med övernaturliga krafter ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka