10:a på typ och djup bål?

Mia_R

Trådstartare
Hur hänger det ihop, är inte dagens önskemål tvärt om att det ska vara grunda i bålen? :confused: Även om jag planerar att behålla den här och istället sälja lilleman, vill jag ju välja så optimalt som möjligt. :d

Gammelpållan är själv djup i bålen, men om hon nu istället för att få åka till himlen efter morgondagens röntgenbesök istället får åka till hingsten(stohimlen! ;)), borde jag tänka om vad det gäller hingstavlet då? :crazy:

Utan att nämna namn, så har han en 10:a på typ och totalt 41 poäng i det gamla systemet + egna meriter. Det enda jag funderar över är då just djup bål + djup bål? Jag tycker han är vacker som en dröm och väldigt trevlig + att han hade en avkomma som gick mkt bra på Strömsholm nu senast. :)

Vill man ha en grund bål? Med lite plats för lungor och annat viktigt?

Efter vad du skrev gissar jag att han är bedömd för något år sedan, då en djup bål kunde ge 10:a på typ, idag vill man ha dem grundare i bålen "ädlare" än tidigare utan att för den sakens skull få dem allt för grunda. Har du själv ett sto (av den gamla typen) med mkt djup i bålen hade jag valt en hingst av mer modern typ med mindre djup i bålen för att förhoppningsvis lätta upp något. De kan vara bra mkt grundare än våra gamla utan att det blir för trångt för de viktiga organen. Se bara på fullblod dom om några måste ha bra stora lungor för att fungera på banan men inte har de i närheten av det djup våra gamla halvblod har i bålen.

Nu har jag inte sett hingten i fråga "live", utan bara på bilder.
Men om det är den jag tror det är, så kan jag inte mena att han är så djup, precis.
Kanske att han har ett gott djup, för att vara såpass lätt.

Vi funderade på honom, till ett sto som är just är av äldre modell, med stort djup och lite korta skenor, men det var för långt att åka..

Om det är den jag tror det är, så fick han ju mycket "skryt" för sin eleganta och moderna typ, under sin karriär.

Som sagt, nu har jag ju bara sett bilder av honom, men nix, tror inte det är någon fara.
Jämför honom gärna med De Niro, som har omdömet ädel och god modell.
Har för mig att de är samma ras?

mvh

Ja, vem kan lura dig? :D Pållan är 50% fullblod och ädel i typen men med gott djup och han likaså. Vi får se hur det blir, men sugen är jag. ;)

Hej!
Valde att svara på din tråd men det är nog eg. ett svar till alla...
Jag kan bara säga att jag inte alls håller med i att fullbloden är "grundare" i bålen än halsbloden (modernare varianterna...).
Är hobbyuppfödare med ett fullblodssto som "urmoder" och fullbloden jag har kommit i kontakt med har ett större djup i bålen än de "rena" halvbloden. Och med mycket fullblodsinslag så blir det ju moderna ädla hästar med mycket djup, trodde ju att detta var nått bra :confused:
Ska man komma undan djupet så får man nog ge sig på araberna som kan lätta upp.
Finns det någonstans där det står att halvblodsavelns syfte är att få bort djupet (nyfiken).
Själv så är jag urnöjd med ett gott djup på ädla hästar, vilket för mig låter som en perfekt sporthäst!!

Om du läser ordentligt så skrev jag att fullbloden har mindre djup än den GAMLA typen av halvblod. Med de moderna går det nog på ett ut. Ett sätt man kan se förändringen på är att de moderna lätta långbenta halvbloden skulle enligt gamla tidens tattarmått bli ca 185 cm när de slutar på ca 170cm alltså 15 cm längre ben i förhållande till djupet mot tidigare. Har själv precis visat fram en dylik 3 åring med 9:a på typ vilket ju visar att det är dit avelsmålet ligger.

:banana: :banana: :banana: U.A. på alla plåtarna, ett fast handslag och grattis och innan jag visste ordet av stod jag utanför kliniken och stortjöt till min väninnas stora förskräckelse. Jag har varit så rädd för den här dagen och redan kollat upp telefonnr om trotjänaravlivning, så när det istället var U.A. brast allt för mig. :cry: Inga spår av kotsesambensfissur/frakturmisstanke, så min förhoppning om ett ömt senfäste/inflammation efter en smäll i hagen kanske stämmer. :bow:

Puh, nu blir det stohimlen för pållan. :love: Det första hon gjorde var att trava iväg till valackhagen, gå ett halvt varv och lyfta på svansen innan hon gick bort och hälsade på de andra tanterna i gröngräset. :D Idag bokar jag hingsten bara de svarar nån gång. Jag har ju sett honom live + när man jämför med andra hingstbilder är han fortfarande en riktig snygging, "trots" sin djupa bål. ;)
Transporten för "lillans" hemresa är även den bokad, så snart har jag alla hästarna inom rimliga avstånd även sinsemellan. :bump:

Tack. :D Ja och han har väldigt trevligt temperament. Vi fick en egen visning av honom på deras gård för två år sedan. :d

Grattis ! Vad underbart !

(fattar ALLA utom jag vilken hingst det är ???) :confused: :confused:

Japp ;)

Skämt och sido, om det är den jag tror så vet du också vem det är. Svårklasshingst i hoppning med 10:a på typ...det finns inte så många :idea: Står dessutom i "vårat" område.

Usch vad pinsamt det blir nu om jag har fel :o

och GRATTIS Mia_R!!

Hmmm, jag *tror* jag vet....men jag är inte alldeles säker. Jag vet i princip bara en förutom Bellini med 10 på typen. Och den är inte så "vanlig"... än

Även Briar har 10 på typ för att nämna någon :)
Dock är det ju ovanligt...

Men den som det syftas på är den enda meriterade hopphingsten (som jag ju lyckades avslöja ovan :crazy:) som har en 10:a.

Han är inte använd så mycket (än) så du tänker säkert på rätt!

Ååh GRATTIS till fina plåtarna. Är lite avis för att du ska betäcka med den hingsten... Han är verkligen superfin. :love:
Skulle gärna betäcka med honom med men har inte råd med betäckning i år, kanske ett annat år, hoppas han finns kvar ett tag till, han börjar ju bli lite till åren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka