10 000 kr för misslyckad travare??

AnnaJL

Trådstartare
Tycker ni att det låter rimligt att ta 10 000 kr för en 5-årig varmblodsvalack som endast är riden i skogen. Hästen har gått på travbana men han klarade inte av livet som travhäst så nu rids han bara. Hästen är inte i kondition och dåligt musklad. Därimot har hästen ett underbart temprament och skulle nog bli en bra ridhäst.
Men jag är mycket tveksam till priset, vad tycker ni???

Sv: 10 000 kr för misslyckad travare??

Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Senast ändrad av en moderator:

Och jag tycker att det låter som en seriös säljare. :)

Immer

Bara för att den är "misslyckad" inom travet betyder inte det att den är det inom ridning. 10.000 tycker jag inte var mycket ändå. Bra pris. Betalade själv 20.000 för min 13 åriga valack, dock i kondition och bra grundriden. Men ingen överpris ändå.

Seriös säljare håller jag med om!!

Vill du hellre att det ska stå skänkes bort eller?? Det är då det brukar hammna hos oseriösa personer...

10.000 är ett utmärkt pris för en häst från banan. Tycker inte en säljare ska gå under det priset. Likadant tycker jag att ett fullblod från banan inte ska kosta under 25.000.

Nej, jag tycker inte att den ska skänkas bort men den här ägaren hade inte planerat att sälja hästen, utan det var en som frågade om hon fick köpa honom och för mig känns det som ägaren drar till med ett pris bara för att den här tjejen verkligen gillar den här hästen och skulle betala nästen vad som helst för den.....

Är hästen frisk och korrekt är det mycket billigt. Skönt att folk börjar ta betalt för hästarna. Vill hon ha hästen,:cool: kan hon lägga ett förbehåll på att köpet går igenom om hästen klarar vet.besiktning...som köparen betalar.

Har hört sägas att ingen häst oavsett, storlek, ålder, ras osv. ska säljas för mindre än 10.000 kronor. De förslagna slakttransportörerna till södra Europa får inte affärerna att gå ihop med så "dyra" hästar. Och dom vill vi ju inte göra det lätt för, eller hur?

Instämmer med dom andra, det låter som ett vettigt pris.

10 000 är ett absolut minipris enligt mig för en frisk häst.

Varför skulle en travare vara billigare???
Nu vet jag oxå att travare kan hittas billigare, men då är de säkert inte lika trevliga som den du beskriver.
Alla hästar som är i ridbar ålder borde inte kosta mindre än 10.000.
Men om det skulle vara ett halvblod som inte är utbildad, skulle det vara ok att betala 20.000 för den?
De hästar jag inte har planer på att sälja kostar mycket mera än 10.000 kan jag ju säga, och vill de betala det priset jag drar till med, kan man ju diskutera därifrån.

Tycker absolut det låter rimligt. Det betyder ju att säljaren vill att någon seriös köper hästen. Tycker iofs 10000 är lågt pris oavsett häst/ras

*lånar din knapp*

Ingen häst bör kosta under 10000, det kan jag hålla med om. Men det är ju svårt att sälja travare. Det finns massor av annonser på rejält billiga hästar. Om det nu finns en intresserad köpare, och vi förutsätter att det är en vettig sådan, hade jag hellre sålt billigare för att få iväg hästen dit än att annonsera och försöka hitta köpare.

Att priset på en häst ska vara högre är ju för att sålla bort oseriösa spekulanter och för att hindra slakttransport till Italien. Har man hittat någon som kan ge den ett bra hem är det värt att pruta tycker jag. För hästens skull.

Anna 87a skrev:
Tycker ni att det låter rimligt att ta 10 000 kr för en 5-årig varmblodsvalack som endast är riden i skogen. Hästen har gått på travbana men han klarade inte av livet som travhäst så nu rids han bara. Hästen är inte i kondition och dåligt musklad. Därimot har hästen ett underbart temprament och skulle nog bli en bra ridhäst.
Men jag är mycket tveksam till priset, vad tycker ni???

Allt är beroende av tillgång och efterfrågan. Om du kan hitta en bättre häst till ett billigare pris så köp den. Anser du att du inte kan det så köp denna. Så enkelt är det.

Var priset hamnar beror alltid på detta - tillgång och efterfrågan, så att säga att en häst skall kosta en viss summa bara för att man själv tycker det så betyder det inte att den gör det. Travhästägare skulle ju alltid kunna gå ihop och bestämma att vi säljer inte våra hästar för under 15 000 kr och får vi inte det så lämnar vi dem till slakt. Men då gäller det att alla gör det.

T.ex. så har jag hört att pratet går bland dem som säljer fd arabgaloppörer. Så nu släpper ingen ifrån sig en frisk sådan för mindre än 50 000 kr. För några år sedan gick det att få en för halva priset.

Hälsning Maja

Immer skrev:
Och jag tycker att det låter som en seriös säljare. :)

Immer
:bow:
Det tycker jag med.

Till trådskaparen: Skulle priset varit rimligare om det gällt ett hbl?

Tycker det låter som ett rimligt pris om hästen verkar ha bra förutsättningar.

Anna 87a skrev:
Nej, jag tycker inte att den ska skänkas bort men den här ägaren hade inte planerat att sälja hästen, utan det var en som frågade om hon fick köpa honom och för mig känns det som ägaren drar till med ett pris bara för att den här tjejen verkligen gillar den här hästen och skulle betala nästen vad som helst för den.....
Tycker fortfarande att det är ett bra pris och inte att hon bara "dragit till med något" :crazy:
Trodde tjejen att hon skulle få den gratis bara för hon tycker om den så mycket och vill köpa den?

Att hästen har ett trevligt temperament är väl guld värt? Jag betalde 10000 för mitt varmblod och det tyckte jag var billigt, jag visste att jag skulle få lägga ner mycket jobb med träning men det var hennes fina temperament som jag verkligen föll för.

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 208
Senast: Grazing
·
Islandshäst Hej! Jag letar efter en egen islandshäst, men priserna är ju hutlösa just nu! Så när man hittar en lite billigare häst blir man ju...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 844
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 355
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar