Kicki_83

Trådstartare
Nu har min häst nästan bara stått i en månad. Han har fått lite små promenader. Men i dag ska han antagligen bli ridbar igen och skulle vilja ha lite hjälp med igångsättningen.
Men dom senaste två veckorna har han fått små promenader typ varannan dag.
Men hur ska ja sätta i gång honom utan att gå får fort fram?

Sv: 1 Månad!

Utan att veta varför din häst stått så börja med att skritta. Skritta kortare turer på kanske 15-20 minuter om dagen i ett någon vecka för att sedan öka på succesivt - i skritt.
Skrittar du bara och inte gör för långa pass är det sällan det kan gå fel.

När hästen sen känns starkare så lägg in korta pass med trav.

Varför har han stått? Varit skadad, vilken sorts skada i så fall?

Han har stått för att han har problem med hovarna. Först trodde vi det var hov böld...men nej det var det inte. Sen trodde hovis det var hovbenet men det var det inte. Just nu e det torra hovar, tunna sulor, lite brosk vid kronranden. Så nu har han fått plast sulor och vatten omslag.

Så just nu ska han inte sättas i gång men så småningom och vill gärna ha lite förslag tills dess.

Senast ändrad:

Du har fått ett förslag, och det finns egentligen inte så många andra förslag att ge. Det är alltid skritt i korta turer som gäller vid igångsättning av häst.

Om en häst bara har stått i en månad som ej är orsakad av skada (dvs gått i hage som vanligt osv) så tappar hästen inte nämnvärt i kondition på den tiden.

Däremot kan det ju vara en annan sak om man ska sätta igång en häst efter skada...

Han har ju gått i sin hage hela tiden som vanligt och fått rört sej i den mån han velat själv...Han har inte varit ställd på box vila. Men ja ska skritta honom sen när han nu blir bra...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 914
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka