1-åring på hingstbete *långt*

zanzan

Trådstartare
vet inte om denna tråd ligger rätt - men tyckte de passade här!

För ca 3 månader sedan skickade vi iväg vår åring på bete. I början stod han och den andra hingsten inne på box och var ute och busade på dagarna. det började inte bra med att han fick en hovböld som han hade mkt ont av, men det ordnade sig! Han gick ner en del när han flyttade och var tunn men inte smal(!) och ville helst inte äta så mkt hö... Han var ingen stor ätare hemma heller dock...

För ca 2 veckor sedan släppdes dessa två grabbar på riktiga betet med att gå ute på nätterna och hela kittet. Båda två magrade av men min mest, nu är han jättetunn och raggig/glänslös medans den andra har börjat gå upp igen. Till på köpet fick min ett överben häromdagen som gör honom halt och väääldigt öm (sitter på insidan av skenen på hö. fram. Överhuvudtaget är han stel och ovillig att röra sig medan den andra pasar på honom vilket även resulterat i att min har många bitmärken/små sår medans denandra intehar några - dock verkar inte min rädd för den andra!

Till saken hör att han har varit den som är livligast och alltid vill springa nu travar han iväg några steg och stannar helst sen...

Hur skulle ni agerat i denna situation? Min första reaktion var att ta ut vet. och ta blodprover (tänkte direkt ilischias) men kaske är han bara öm för att han växer nått så kopiöst? Vi sa att vi ska ge det en vecka för att se om det vänder? men jag är såklart orolig nu! Inte lätt när man intehar dom hemma! Han är väldigt nogrannt avmaskad med olika preparat!!

Snälla hjälp!

/Z.

Sv: 1-åring på hingstbete *långt*

Låter ju inte som om betet är speciellt bra... De lär ju behöva stödfodras med kraftfoder om de är så tunna. Jag skulle ta hem hästen, se till att den blev i bra skick och leta på ett bättre bete.

Orkar han inte ens leka så växer han, och behöver massor av extra kraftfoder.

Ta hem honom genast, han är kanske typen som behöver ett kraftigare bete, det kan skilja ganska mycket mellan unghästar. Inte ska han behöva gå och ha ont plus få för lite mat den sommaren han behöver växa som mest!

Så fort han har piggnat till hemma och gått upp i vikt kan du leta upp ett bättre bete.

Har du möjlighet så ta hem honom. Han behöver troligen betydligt mer mat än vad betet erbjuder! Är han dessutom i växtfas kanske det hade varit bra att ha honom hemma på stall om nätterna så att han kan ligga ner i lugn och ro och vila upp kroppen.

Betet är jätttebra och kraftigt - den andra åringen börjar bli fet (den givk ju ner i början bara pga. omställningen) Jag har i stortsett ingen möjlighet att ta hem hnom då skulle han tvingas gå i en liten hage utan gräs och han äter inte hö:crazy:

Men jag kanske skulle börja åka och stöd fodra honom varje dag då? Krafft + lusern? Eller bara krafft?

Det kan vara så att betet egentligen räcker i foderväg, men att situationen stressar honom. Han kanske inte trivs med kamraten? Om han dessutom växer så behöver han möjlighet till att vila, de kan behöver ligga ner och vila långa stunder. Kompisen kanske vill leka och när han inte orkar så blir det inte bra.

Kolla om du inte kan lösa det på annat sätt. Går det få fler så det blir en liten flock? Annat bete?

Inte lätt när de växer och är känsliga!

Jag tror som Cyllene att det helt enkelt inte finns tillräcklig möjlighet tll lugn ch ro för honom. Är den andra hingsten dessutom lite större och livligare håller han troligen igång din så at han inte får så mycket vil som kroppen behöver.

Finns det möjlighet att ha honom inne på natten så att han kan få vila i lugn och ro? Då hade man också kunnat stödfodra extra.

Med lite betänke tid så känns situationen ohållbar och imorgon åker veterinären med upp på betet och kollar honom (ska förmodligen ta blodprov oxå) och till 99% följer han med hem igen! För gödning, ev. smärtstillande (för överbenet) och vila!! Sen blir det bete här hemma med kamrat som får komma till oss istället (inte smma kamrat dock) - förmodligen blir det "sämre" bete men vi kan ta in och vi kan stödfodra som vi vill! Låter det vettigt?

Vet. trodde att han var ordentligt mobbad - där av hans apatiskt uttryck:( Stackars bebis!! Snacka om dåligt samvete - men man gör ju bara vad man tror är bäst!

Tack för alla tips och råd:bow:

/Z.

Om du vill kan du ju ändå låta vet ta borrelia/ehrlichia-prover om du ändå har veterinär ute.

Jag hade ett stoföl som for som en tok konstant. Man trodde hon skulle springa ihjäl sig, en riktig buse.

Som 2-åring på betet var hon matt. Inget bus, inget lek och höll sig för sig själv. Vi trodde det berodde på att hon kanske växte, inte trivdes med flocken osv. För säkerhets skull åkte vi och kollade upp henne, jag tyckte hon rörde sig lite stelt periodvis. I princip hela hästen röntgades, inget konstigt hittades. Hon fick butta i två veckor mot växtvärk.

Ett par månader senare konstaterades det ehrlichia med skyhöga titrar. Jag klandrar mig själv att jag inte tänkte på det när vi var hos veterinären första gången. Jag skulle ju bett dem ta prover redan då.

Hästen blev antagligen aldrig av med problemen från ehrlichian (min och veterinärs gissning) och fick senare avlivas.

Nu tar jag hellre ett prov för mycket än ett för lite...

tack allihopa:bow:

Vi ska ta en del prover ja - kan lika gärna ta ett träningskit oxå för att se blodvärden osv. och fästing sjukdomarna bara för att kunna utesluta - han har haft två fästingar som vi sett!

Hur som kommer han att få butta för sitt överben!

Som sagt tack för alla råd:)

/Zanzan

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama