1 åriga hingstar

Rotterö

Trådstartare
I dag när vi skulle till hingst betet för att kolla och ge vår hingst antibiotika . Så möttes vi av en fasansfull tradgeri. De som har hand om betet var där . Hade plaserat en transport i närheten av vattnet där vi brukar ro över till ön. De fanns där . Då de höll på att lägga till promen som de tar över hingstarna med.
En sitter i en eka. Då säger de att en häst är död.
Han ligger på kärran där vid standkanten.
Va vad vad har hänt. Ingen vet . Hästen fanns där i går kväll när vi gav vår hingst penselin. Vi ska räkna inn dom.

Han hade inga skador inget syntes mer än att det blödde från tarmarna. Ettöga var borta , nog fåglar.
De skulle köra hästen till skara o obdusera hästen.
Det var så hämskt att se denna lilla 1 åring ligga död.
Så skulle man in till sin egna häst för att ge medecin mm.
Det gick bra. Han har haft ett sår och en svullen kotled.
Lokal infektion hade det blivit. Svullnaden gick inte ner.
Nu är han bättre , såret är läkt svullnaden nästan borta.

Man blir orolig för honom. så det inte händer honom något mer.
De går på en stor Ö Bassholmen västkusten. 70Häktar att springa fritt på. 25 st hingstar 1 år. Nu24 a.
Vi kollar och räknar in dom när vi är där.
Sedan har de ett vandrar hem som kollar dom. Och varmblodsklubben kollar med jämna mellan rum.

Jag tycker så synd om dom som har hästen vi mötte domdär.
Och så blir man orolig. Det kan vara fula gubbar.
USCH vad hämskt :angel: :devil: :mad: :( :eek:

Var med något liknade för ett par år sedan. Ett sto lite äldre tror hon var 6-7 år. Hon var pigg och frisk på kvällen stod och lekte i damm som fanns på betet. Nästa morgon låg hon död i hagen. Det syntes inget på henne så det blev obdution. Den visade att hon hade ett bråck i magen som brustit så det hade inte funnits något som helst att göra åt det.
Tråkigt men det skädes ju trots allt skönt att det inte var något som skulle kunna hända de andra hästarna på betet.

Även om där finns ett vandrarhem som kollar dem...är det folk som vet något om hästar överhuvudtaget?

Det är så här.
Vandrar hemmet har häst tjejer som tittar till dom.
Sedan är det 2 st i varmblodsklubben det är deras jobb. De kollar till dom 1 gång i veckan. Sedan är vi hingst ägare skyldiga att kolla över alla hästar och räkna inn dom.
Ser vi något måste vi repportera direkt.
Det finns även en massa får som betar också där.
De kollas också. Det är koll .

Det är så här.
Vandrar hemmet har häst tjejer som tittar till dom.
Sedan är det 2 st i varmblodsklubben det är deras jobb. De kollar till dom 1 gång i veckan. Sedan är vi hingst ägare skyldiga att kolla över alla hästar och räkna inn dom.
Ser vi något måste vi repportera direkt.
Det finns även en massa får som betar också där.
De kollas också. Det är koll .

Har ni delat upp jobbet så att det verkligen finns garanti för att de kollas ordentligt VARJE dag? Jag tyckte det lät lite vimsigt med tjejerna, vbl- föreningen o ägarna i en enda röra. Har någon huvudansvaret?

Ja det är två gubbar från varmblodsklubben som har huvudansvaret. De har haft detta i 20 år. Fungerar perfekt.
Vi raporterar till dom. Var och en har sitt annsvar för sin häst. Vill jag åka varje dag så gör jag det.
Tex min har fått penselin nu i 5 dagar. Då har vi åkt. Kollat alla 24 hästarna. Lista med tele som man kann ringa.
Vandrar hemmet har en stor kontroll för de befinner sig där.
mm mm Detta fungerar bra

Bra koll och bra koll...nu har en häst dött och ingen vet vad som har hänt. :(

Själv tycker jag det är skrämmande med de som amser att en kontroll om dagen ska räcka till...mycket kan ju hända under dygnets långa 24 timmar.Bara en pinne på ett träd kan ju ställa till en massa om en häst råkar springa på en avbruten kvist tex. :(

Mina hästar kontrolleras minst 3 gånger per dag...man bör ju åtminstone kolla hästarna med jämna mellanrum... :cool:

Du har väl byggt din hage på gräsmattan så att du kan titta till dom minst var 15:e minut??
Och jobba eller åka på affären kan du ju inte, du måste ju kolla din/dina hästar ;)
Sen måste du ju vakna minst varje heltimme på natten och titta till dom, eller hur?

Jag tycker det låter som om kollen är himla bra upplagd på deras ö.
Folk som ser dom flera ggr/dag genom att finnas på plats.
2 som är huvudansvariga, kunniga från Varmblodsklubben.
24 hästägare som dessutom förmodligen besöker sin häst minst en gång/vecka. Borde då i snitt utgöra även minst 3 hästägare per dag som är dit och kollar.
Lista med telefonnummer till alla!

Vad kan man mer begära????

Att en häst dör kan ju bero på så mycket, han kanske hade medfött hjärtfel! Vi lär väl få höra!

Som hästägare är man alltid huvudansvarig för sitt djur. ;)

Japp, jag har faktiskt förut innan jag blev sjukskriven åkt innan jobbet...på lunchen och efter jobbet för att kolla hästarna. :)

Ja upplägget av så mkt folk låter kanske vettigt...men många släpper bara sina hästar "vind för våg" och hoppas på "alla de andra" som har hästar där...att de ska kolla dem.Om då alla tänker likadant?Är man så många borde man ju nästan kunna utgöra ett bestämt schema som gör att man vet vem som kollar hästarna och vid vilken tidpunkt. ;)

Åtminstone tycker jag att det borde vara säkrare så...sedan får ju var och en tycka som den vill...när sommaren kommer verkar det som om en del drabbas av "latmasken" :angel:(menar inte dej Rodde)

Nu är det så här att vi var där ca 21,30 på kvällen . Vi hade stdentkalas . Så vi kunde inte åka ut förän sent och ge penselinspruta. Vi var just på det stället där hästen hittades dagen därpå vid middas tiden.
När vi kom nästa dag då möttes vi av detta elende .
Detta är också ett natur reservat. Det finns båtfolk som är och badar . Promenerar mm Så det finns folk. Men om nu detta hänt på natten ???. Det vet vi inte.
Klart att man som häst ägare måste ta sitt ansvar.
Nu är det några hästar som haft små skador. Så det har varit veterinärer där och hästägare ofte.
4 st går på penselin. En gjorde det när den kom. Min gör det nu. En började i fredags. En har lite större problem. Vet inte riktigt vad. Med fött eller tidigare skada eller fästing borelia. Jag vet inte.
Det måste ju bli lite småskadornär så många hingstar rör sig fritt.
Vi ska dit senare i kväll sista sprutan.

Ja ni verkar ju vara angelägna att kolla till eran häst...det är mer än vad man kan säga om de flesta. ;)

Nackdelen med bete i sådana här naturreservat där folk regelbundet håller till..är att alla är liksom inte normalt funtade :crazy:...det finns de som kastar sten på hästarna,kastar och krossar glas bara för att där ska finnas något som de kan göra sej illa på...ja tom kastat dit rullar med taggtråd på marken tex.(bara jäkelskap) :devil:

Jag hoppas den här ön har en lugnare karaktär med de innevånarna som besöker stället. ;)

Överdriv lite mer så är du snäll... 3ggr/dag är knappast varje kvart, eller har ditt dygn bara 45 min???

lånar knapp litegrann

Sluta bråka om vems "fel" det var. Jag är helt utomstående i detta ärende men göteborgare är jag dock och Bassholmen har Mycket gott rykte om sig gällandes bete för 1-åringar. hade dom inte skött det bra hade till slut ingen åkt dit. Acceptera att olyckor händer. det inträffade är en stor tragedi för både ägaren och övriga inblandade, men faktum är att olyckor händer, och att gå in på löjeväckande detaljer om hur många ggr om dagen hästarna "kollas" är småaktigt i mina ögon. hästar och människor kan faktiskt dö utan synbar anledning, hjärtfel, allergier, missbildningar som brister, aortan, listan kan göras lång. Vänta på svaret från obduktionen, sedan kan ni försöka hänga den skyldiga om det finns nån.

Väx upp och torka bort vattnet bakom öronen.

Är det bara jag som reagerar såhär?

Jaa, jag har också alltid hört gott om Bassholmen, de har lång erfarenhet av hingstbete. Troligtvis så hade inget kunna förhindra att hingsten avled, det verkar ju som det är något inre som brustit helt klart, kunde lika gärna ha hänt precis efter att någon varit där o kollat. Visst vill jag inte släppa mina hästar vind för våg, men det är knappast möjligt att ha span konstant. Det är ju det som är lite tanken med betet också, att killarna får en sommar tillsammans och bara vara vildhästar, dock med daglig tillsyn, vilket det också är där.
Nej, som sagt det går inte att skydda våra vänner mot allt, hur gärna vi än vill.
Varför överhuvudtaget skulle varmblodklubbens medlemmar utsätta sina hingstar år efter år för något som inte vore bra :confused: :confused:
Det är "gamla gubbar" i gemet som är inblandade i detta och jag är säker på att de vet hur stället skall skötas.
Jag skulle gärna släppa min hingst där, om jag inte bara fick ston ;). Hade min senaste hingst på Flyinges hingstbete och det var verkligen underbart för honom att slippa mig ett tag och bara busa med kompisar. Där var det för övrigt koll två ggr/dagligen, på ett fält en bit bort från Flyinge, alltså inte total kontroll!!!

Nina

Ja du har helt rätt.
Det är så bra där ute.
Kommer där ifrån nu. Vi hade kaffe med oss , satt och spanade ett tag. Så mysigt. Alla var tillsammans. Lugnt och skönt. I dag var det många häst ägare ute och kollade sina hästar.

att gå in på löjeväckande detaljer om hur många ggr om dagen hästarna "kollas" är småaktigt i mina ögon.

Ja kalla mej småaktig då bara för att jag inte släpper mina hästar vind för våg utan koll flera gånger per dag.

Dessutom har Rotterö inget med den döda hästen att göra så sett...inte deras häst...eller missade du det?Däremot påpekande jag att det finns andra som bara släpper sina hästar på bete i hopp och tro om att andra ska ha full koll på läget.Som sagt med sommaren så blir många bitna av "latmasken"...

hästar och människor kan faktiskt dö utan synbar anledning

Kan väl hända att hästar kan dö utan synbar anledning...jag bara menar att hästar kan lätt skada sej på de mest märkliga ting.Några timmar hit och dit kan avgöra mycket när det handlar om tex djupare skärsår eller rivsår.Som hästägare är man fullt ansvarig över tillsynen på sitt eget djur....skulle andra brista i sin omlovade omvårdnade så finns det inget som heter "att det skulle ju de göra ju"..det är den som är hästens ägare som bär det yttersta ansvaret för tillsynen oavsett om där finns andra som hjälper till och kollar läget.

Nu verkar ju detta vara en ö med gott rykte.

Vänta på svaret från obduktionen, sedan kan ni försöka hänga den skyldiga om det finns nån.

Det är ingen som försöker hänga någon alls här...du har nog missupfattat.

Väx upp och torka bort vattnet bakom öronen

Men snälla nån...hur gammal tror du jag är? Så nu skulle jag på något vis vara omogen också bara för att man är rädd om sina djur?

Har jag förstått dig rätt nu om du menar att dom 5 dagarna du gav din häst penicillin så var det du som kollade dom??

Hur många gånger per dag sprutade du hästen då?

Min undrar var därför att just unghingstar bör kollas två gånger per dag.

På morgonen eftersom det är då man hittar skador dom eventuellt gjort på varann. (busar mest nattetid)
Och kväll (för det är oftast då som man kan hitta mer "naturella skador" såsom hovbölder, staketskador eller sårskador gjort från terrängen)

Minst två gånger skall det kollas.
Alla. Dom som ligger och sover får man sparka upp.

Eftersom du sa att det var hästtjejer så undrade jag bara hur unga dom är.
Att gå in i en flock med ettårshingstar är det inte alla som vill göra.
Att sedan visitera alla är..hmm..tja. Kan vara bökigt.

Förstår du hur jag menar??
Ifrågasätter inte utan bara funderar allmänt.

AM

Hej igen!

Jag menade inte att kritisera, o i praktiken funkar det säkert attt folk åker varje dag. JAG hade dock tyckt det kändes otryggt (om jag inte verkligen åkte dit själv VARJE dag förståss) att inte vara 100% säker på att hästarna räknades o kollades minst två ggr per dygn. Som jag tolkar det SKULLE det ju (iaf i teorin) kunna bli en dag då ingen kollade hästarna, om det skulle råka vara en dag då ingen hästägare faktiskt åkte dit (eller en hästägare som inte är så himla noggrann / har väldigt bråttom kommer o inte bryr sig om att kolla alla andra hästar) inte gubbarna från vbl föreningen var där heller? Eller så kanske jag fattade fel?

OBS: Ingen kritik, jag bara undrar :).

Jag gav min häst penselin på kvällarna.
Jag räknade in hästarna varje dag, givet vis kollade så de såg bra ut. Men vi mötte fler häst ägare de dagarna.
Vandrar hemmet är äppet hela sommaren. Det är inga små tjejer som driver och sköter ett vandrar hem ,en hel sommar.
Det finns även ett museum. Det går person färja dit.

Det är ingen fara med att gå in i denna flocken med hingstar. Om man är van vid hästar. De tror att man kommer med mat. Jag trodde de skulle bli vild hästar men tvärt om. Mycket tillgivna och trevliga. Det är Uddevalla komun som äger reservatet mm.
Jag tror inte att dessa hingstar skulle få vara kvar om de miss skötte hästarna.
Detgår även ett 100 tal får där ute. En annan man som sköter dom. Han är där och vallar inn dom och kollar över dom. De går tillsammans med hästarna. Han ser också.

Det var en annan häst ägare som såg att min häst hade ett sår. Inte jag. De ringde med en gång till mig.
I dag såg jag en som haltade lite. Vi kollade honom han hade bara en sticka i hoven. Jag ringde och meddelade detta med en gång.
Detta har fungerat i 20 år. Det är en stor grej när alla hingstar släpps på våren.
Jag har ingen mäjlighet att åka varje dag, 2 gånger per dag är o möjligt. Jag litar på de som har hand om det . De som tar betalt för att sköta detta. De ska avmaska , verka 2 gånger. Det är perfekt. :angel:

lånar knapp litegrann

Sluta bråka om vems "fel" det var. Jag är helt utomstående i detta ärende men göteborgare är jag dock och Bassholmen har Mycket gott rykte om sig gällandes bete för 1-åringar. hade dom inte skött det bra hade till slut ingen åkt dit. Acceptera att olyckor händer. det inträffade är en stor tragedi för både ägaren och övriga inblandade, men faktum är att olyckor händer, och att gå in på löjeväckande detaljer om hur många ggr om dagen hästarna "kollas" är småaktigt i mina ögon. hästar och människor kan faktiskt dö utan synbar anledning, hjärtfel, allergier, missbildningar som brister, aortan, listan kan göras lång. Vänta på svaret från obduktionen, sedan kan ni försöka hänga den skyldiga om det finns nån.

Väx upp och torka bort vattnet bakom öronen.

Är det bara jag som reagerar såhär?

Håller med om att olyckor kan hända överallt o att säkerligen ingen kan lastas för detta.

Vi som läser detta o inte kommer från Götet o känner till betets goda rykte måste ju få fråga iallafall. Det enda jag, som oinsatt i det aktuella fallet, reagerade på var huruvida man verkligen hade garantier för att hästarna kollades o räknades varje dag? Tyckte det lät lite virrigt med alla inblandade huller om buller, men å andra sidan kan det ju vara så enkelt att det låter virrigare än det är i verkligheten :).

Liknande trådar

Avel Jag pratade häromdagen med stallpersonalen hos en som driver ett stort stall med uppfödning, inackordering, försäljning ,och förmedling...
Svar
11
· Visningar
1 250
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka