1,5 åring med en kula...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Nixan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 679
N

Nixan

Min kompis har en islänning på 1,5 år, han har inga "hingstigheter" för sig utan är lugn å beskedlig än så länge, så det är verkligen ingen stress om kastrering.
Men eftersom ena kulan inte har velat trilla ner i påsen så fick han följa med på kliniken tidigare i veckan för att vet. skulle lokalisera den. Men han kunde inte hitta den :( .

Jag förstår att det är svårt att svara på,men hur lång tid kan det ta innan den visar sig och hur gör man om den inte skulle "gå att hitta" om/då det är dags för kastrering (ev. höst/vintern -05)?

Åsså undrar jag vad ni med erfarenhet av hingstar anser om att kastrera sent/tidigt för att styra tillväxten på dom. (hoppas ni förstår frågan)

/Jenny

Sv: 1,5 åring med en kula...

Det låter som om han är klapphingst och för att kunna ta bort testiklen som inte vandrat ner krävs en operation jag skulle inte vänta med att göra det för klapphingstar kan få mycket besvärligt temperament!!! :o Jag har själv isisar och en av dom är sent kastrerad han är en riktig "snuskhummer" om han går med stona så betäcker han dom så han går med en shettis hingst för jag vill inte riskera livmoderinfl. på mina sto :angel: Mitt råd är att kastrera honom så fort som möjligt!!! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 934
Senast: Joro253
·
Hästvård Jag har en annan tråd gällande min 1,5 åring, som nu är undersökt för andra gången utan tillstymmelse till kula på höger sida:( han ska... 2
Svar
21
· Visningar
2 142
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så... 2
Svar
24
· Visningar
7 225
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka