07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@fio förvisso är det ju så om man vill bli proffs , men det betyder ju inte att man om man vill bli en duktig "vanlig" ryttare på MSV nivå måste rida 5-6 timmar om dagen . Det går ju jättefint att med driv, mål och engagemang utvecklas som "vanlig" ryttare med heltidsjobb a la Svensson och en häst ;) annars skulle ju liksom inga vanliga icke proffs rida MSV A . Eller ens MSV C ;)

Däremot håller jag med om att det är just rutin och känslan som man ju behöver få in. I kombo med en bra dos teknik också . Balansen mellan känsla och teknik tror jag är a och o dvs ingen blir duktig på att enbart rida på känsla, och inte heller på enbart teknik utan det måste finnas bägge .
Bara känsla så kan gemene amatör lalla runt och tycka det känns rätt ok, sen är det ändå inte det och då får man det med baseball trä i skallen på tävling . Bara teknik och ingen känsla funkar lika dåligt det . Men självklart är det som du säger att man blir en bättre ryttare med många ridtimmar och ridande av många olika hästar , om fokuset är att verkligen vilja bli bra ! För antalet timmar och hästar i sig är ju inte grejen enskilt om inte kombon finns - vi kan ju rida sex hästar per dag rent tekniskt och inte bli ett dugg bättre för det ;)

@stjarnfrugt det viktigaste jag lärt mig under åren som ryttare ang "teknik" är nog tänket . Dvs inte vilket ben som skall vara exakt var i x sekund - det är mest känsla på lägre nivå sen blir det mer teknik om exakt när osv om vi pratar byten tex. Men teknik i fråga om "tänk" på nivån jag som jag förstått er vara på just nu, och kanske främst även med avseende till din tendens att vilja mycket och bli frustrerad osv är att :
Se teknik som även inte bara "mekanik teknik" utan även som ett mentalt läge hos ryttaren . Dvs inga analyserande tankar om varför det inte funkar i ett läge eller överanalyserande när du sitter där och jobbar tex. Bara lugnt och metodiskt och objektivt förhållningssätt till det som ev funkar mindre bra just då osv . Tänk " jag har ett jobb att utföra här , jag jobbar på utifrån hur det blev just nu" .
Ser många som fastnar - ffa de som vill så väldigt mycket samtidigt som de gärna som personligheter är lite känsliga/analysbenägna och istället sitter och fokuserar i tankar som "Åh, varför funkar det inte, åh vad dåligt det går just nu , varföööör " osv .
Väldigt lätt att fastna i det om man är lagd så och det är no no under ett ridpass om man vill komma vidare i sin utveckling att verkligen "lära sig rida bättre" Bara en reflektion och tanke !

Senast ändrad:
Läser om hur ambitiösa ni är många i tråden. Får ångest ju. Jag har inte riktigt möjlighet att träna så ofta och försöka utvecklas lite åtminstone:crazy:.
Har inte fått till flow i träningen än och behöver ha kontinuitet för jag glömmer också precis som du @stjarnfrugt.
Mina döttrar på 15 och 17 rider ju också och ekonomi och tid ska liksom fördelas lite på oss var.

Idag har iallafall båda mina fina fuxflickor varit ute på en tur. Jag på Bellona och 15-åringen på Loppan (06:an). Det var mysigt:love:.

Hade iof en helvetes morgon då jag utav någon konstig anledning lyckades stänga av klockradion vilket resulterade i att jag försov mig. När jag kommer ut i stallet är 06:ans boxdörr öppen, fölet ligger snällt därinne men mamma mu står i boxen vi förvarar fodret i och mumsar glatt.
För det första såg det ut som kriget:devil:. Sen oron i hur mycket och av vad hon ätit ( kraft sport och havre..)
Dock hade hon ju skitit ordentligt.
Typical hästmamma..Dottern fick stanna hemma och vara hästvakare.

Bollade med två olika veterinärer. Den första ville slanga och sätta in antiinflammatoriskt.
Nummer två jag ringde till senare menade att smärstillande/anti inflammatoriskt kunde dölja ev. fångsymptom och det kändes ganska logiskt..

Hon, hungriga hästen verkar dock vara helt opåverkad..
Det var därför vi tog en liten sväng utan fölis, för att ev stressa lite men hon tyckte nog bara det var skönt:crazy:..

@stjarnfrugt sen tänkte jag på en sak till när jag läste det andra inlägget från dig - ang din känsla att "detta kommer du ju inte träna på tills nästa gång för tränare , för du vet inte hur du ska träna/tänka" .

Det är ju verkligen en springande punkt i frustrationen du ev känner och hjälp du vill ha/behöver från tränaren att du om du är osäker kan ställa rätt frågor till tränaren om vad som ska vara fokus för din del och "läxa" fram till nästa träning . Det är ju helt åt käpprätt om du mellan träningar inte tränar på det som du får under träningspasset .

Utan det , och utan att du har den dialogen med tränaren blir det ju omöjligt om du känner dig osäker på vad det är du ska träna /tänka på rent konkret . Om jag missuppfattat hur du menade när du skrev om detta får du rätta . Men verkligen a och o att du vet mellan träningar vad fokuset är annars blir det ju meningslöst att träna för tränaren liksom om du inte fått konkret feedback / förstår uppgiften . Vissa tränare kan vara hur bra som helst där och då men ändå mindre bra på konkret uppsummering efter passet /dåligt med tid innan nästa ekipage osv . Men ställer eleverna krav på konkreta svar på undringar osv ger de ju det :) viktigt som elev att kräva konkret feedback .

@mackan Det svåra är ju när det blir sporadisk träning. När vi jobbar med lättheten i handen med ena tränare, nästa fokuserar på bjudningen och den tredje vägarna. Enkelt förklarat. Sen när jag ska rida ensam blir det svårt för mig att veta vad som är viktigast.
Jag har ju helst bara två tränare i samma system och sen kör jag med skygglappar på det för att inte bli förvirrad. Men bekymret är ju just kontinuiteten. Jag har ju fått rida för 3 st för att snickra ihop nåt där det inte går en månad mellan tillfällena. Min veckotränare har fått en annan arbetssituation och kan inte längre komma hit varje vecka. Gymnasietränaren kommer hit 3 ggr/termin. tyska tränaren när det går, dvs ibland var 3e vecka och ibland var 3 mån.

I just detta, att lägga om min ridning lite, behövs mkt kontinuerlig översyn. Det är lätt hänt att glömma detaljer och fastna i det gamla. Jag har lätt att bli låst och stel, speciellt i skritten, och behöver mkt påminnelse nu för tillfället för att automatisera detta fokus. Detta hjälper min veckotränare mig väldigt bra med, men det måste ju bli väldigt ofta för att befästa det som sagt. Jag märker ju otroligt stor skillnad på min häst när jag slutar låsa henne i handen. Även om jag försöker påminna mig varje gng jag rider själv, så fastnar man ändå så fort det kommer ett moment där fokus flyttas. Tex dom jäkla skolorna. Och med gymnasietränaren hade vi senast mkt fokus på skolor och bjudning, vilket gör att då jag tränat på de sakerna så blir jag stelare i armarna...

Det handlar inte om stora saker, men det blir en stor förändring. Min häst är inte tung i handen, men hon går gärna och segtrycker lite. Då fastnar jag och vi underhåller varandras dragande. Om än det är väldigt lite vikt i handen vi talar om, så gör det mkt för balanseringen.

@stjarnfrugt det förstår jag verkligen om det är problemet ang antal tränare och kontinuitet .
Jag läser ju lite i ryck och med pauser /engagemang här så jag hade fattat det som att du äntligen fått till regelbunden träning med två tränare som var väldigt lika och att det kändes bra utifrån det . Därav svaret/ reflektionen .

Min reflektion utifrån det jag skrivit nu innan och om det inte finns en kontinuitet mellan tränarna så absolut inte blanda tränare bara "för att" få till träning . Om 3 tränare är med och även om 1 av tre skulle ha ett annat system /fokus osv så självklart går det inte för dig att rimligen ha en sportslig att hitta ett system/fatta vad för system du öht ska hitta :(

Rida för flera tränare gör man nog oftast bara om man känner sig trygg i grunden med sin ridning och hur man amatörmässigt lyckas underhålla mellan träningarna och komma lite vidare vardagsmässigt om vi nu pratar dressyrträning iallafall , och om tränarna som du säger är väldigt lika varandra .

Senast ändrad:
@mackan Ja men det är så det är här uppe. En annan planet. De flesta rider för tränare väldigt mkt mer sällan än jag gör. Jag skulle lätt kunna påstå att av alla jag känner är jag den som tränar mest. Jag är inte den bästa ryttaren i dagsläget, men jag vågar påstå att jag är nog en av de ambitiösare i min krets och jag hoppas och tror att detta tids nog kommer att ta mig framåt lite snabbare än om jag tex hade tränat hälften så mkt. Jag kan inte se hur jag ska nå mina mål att rida MSV inom några år, om jag bara rider lektion en gång i månaden eller mer sällan. Det ges alldeles för mkt utrymme då att falla in i gamla mönster.
Om jag bara ska hålla mig till en och samma betyder det att jag får välja mellan att rida 3 ggr/termin. Eller väldigt oregelbundet. Eller blanda och försöka få till det lite mer ofta som jag nu gör. Två är hyfsat lika, den tredje skiljer sig lite åt i tillvägagångssätt, men alla tycker jag är vettiga och trovärdiga och jag märker alltid att det går bättre när jag väl rider oavsett vem det är.

Det funkade jättebra att rida för min veckotränare under sommaren, men hens arbetessituation har ändrats och eftersom jag jobbar skift och det dessutom endast finns en anläggning i kommunen där det nu även pågår full ridskoleverksamhet, så finns det begränsat med tillfällen där både jag, tränaren och ridhus är lediga samtidigt. Sommartid går det att rida ute och finns mer plats men det går inte att räkna med de nu fram till maj. En gång i veckan går aldrig att få till. Istället får man passa på när det går att intensivköra tex denna vecka med två tillfällen. Sen kan det gå några veckor tills vi synkar nästa gång.

@fio förvisso är det ju så om man vill bli proffs , men det betyder ju inte att man om man vill bli en duktig "vanlig" ryttare på MSV nivå måste rida 5-6 timmar om dagen . Det går ju jättefint att med driv, mål och engagemang utvecklas som "vanlig" ryttare med heltidsjobb a la Svensson och en häst ;) annars skulle ju liksom inga vanliga icke proffs rida MSV A . Eller ens MSV C ;)

Däremot håller jag med om att det är just rutin och känslan som man ju behöver få in. I kombo med en bra dos teknik också . Balansen mellan känsla och teknik tror jag är a och o dvs ingen blir duktig på att enbart rida på känsla, och inte heller på enbart teknik utan det måste finnas bägge .
Bara känsla så kan gemene amatör lalla runt och tycka det känns rätt ok, sen är det ändå inte det och då får man det med baseball trä i skallen på tävling . Bara teknik och ingen känsla funkar lika dåligt det . Men självklart är det som du säger att man blir en bättre ryttare med många ridtimmar och ridande av många olika hästar , om fokuset är att verkligen vilja bli bra ! För antalet timmar och hästar i sig är ju inte grejen enskilt om inte kombon finns - vi kan ju rida sex hästar per dag rent tekniskt och inte bli ett dugg bättre för det ;)

@stjarnfrugt det viktigaste jag lärt mig under åren som ryttare ang "teknik" är nog tänket . Dvs inte vilket ben som skall vara exakt var i x sekund - det är mest känsla på lägre nivå sen blir det mer teknik om exakt när osv om vi pratar byten tex. Men teknik i fråga om "tänk" på nivån jag som jag förstått er vara på just nu, och kanske främst även med avseende till din tendens att vilja mycket och bli frustrerad osv är att :
Se teknik som även inte bara "mekanik teknik" utan även som ett mentalt läge hos ryttaren . Dvs inga analyserande tankar om varför det inte funkar i ett läge eller överanalyserande när du sitter där och jobbar tex. Bara lugnt och metodiskt och objektivt förhållningssätt till det som ev funkar mindre bra just då osv . Tänk " jag har ett jobb att utföra här , jag jobbar på utifrån hur det blev just nu" .
Ser många som fastnar - ffa de som vill så väldigt mycket samtidigt som de gärna som personligheter är lite känsliga/analysbenägna och istället sitter och fokuserar i tankar som "Åh, varför funkar det inte, åh vad dåligt det går just nu , varföööör " osv .
Väldigt lätt att fastna i det om man är lagd så och det är no no under ett ridpass om man vill komma vidare i sin utveckling att verkligen "lära sig rida bättre" Bara en reflektion och tanke !

Jag vet inte riktigt vad du svarade på? Jag har inte sagt ett jota om tävlingar eller vilken nivå någon tävlar på utan det var ett ganska rakt svar på varför stjarnfrugt hade svårt att få till timing mm utifrån sin beskrivning. Hon rider för lite.. inga konstigheter alls! Sen att andra tävlar MsvB eller MsvA fattar jag inte riktigt hur det hörde dit :confused: Det kan man ju göra iallafall.

Det finns ju inte en duktig ryttare som inte analyserar varför det inte funkar, gör man inte det så är det ju svårt att komma på vad man gjorde för fel och vad man måste ändra för att det ska funka! Man kan ju inte rida vidare på sina fel och tro att det ska funka :confused:

Den enda gången man sitter kvar i något som inte funkar just då, är ju att man vet att det kommer funka, men det känns och ser fördjävligt just nu! Sen klart man inte ska sitta och tänka " Allt går så kasst bla bla bla" men det finns ju inget analyserande i det utan bara ett negativt tänk rakt av och det blir ju ingen gladare av.

Som sagt jag fattar nog inte vad du menar :angel:

Jag red ut idag. Min häst superglad och entusiastisk och tyvärr mötte vid ett helt gäng med travhästar vid fel tillfälle, min häst blev inte direkt mindre taggad men jag såg det som en utmaning att inte fastna i tyglarna och spänna mig. Jag vet att hon inte gör några idiotgrejer nuförtiden så ingen anledning till hysteri. Dock förtogs ju den trevliga stämningen lite.
Anspänningen följde med oss ganska jämnt genom ritten pga att det alltid dök upp nya saker att haka upp sig på när vi precis börjat landa igen. Tex nån jävla friluftsdag med orienterande ungar i skogen, ännu flera travhästar, en vrålande hingst, flera travhästar, nåt odefinierat monster i skogen, ännu flera travhästar, en stavgångare och avslutningsvis 5 st travhästar i klunga på en rakbana som kom precis rakt emot oss i full karriär. Trots att min häst vid det tillfället gick i passage med 1 meters svävmoment och trumpetade.
Bitter PMS-kärring som jag är för tillfället konstaterade jag efter dagens runda att det som utmärker en TRAV-häst är oförmågan att gå i nån annan hastighet än ökad trav oavsett om världen trillar ner runtikring. Jag ska nog börja med trav så att jag också slipper bry mig om vad som sker runtikring. Visa hänsyn är inget som kuskar verkar behöva lära sig.

Jätteroligt att rida nästan varje dag.

Är glad att detta inte var förra hösten när min häst var under igångsättning. Då hade jag legat på sjukhuset efteråt. Idag blev resultatet bara en jävligt less ryttare som är glad att jag inte köpt en treåring som jag ska försöka rida ut i den här miljön. Det positiva var väl vädret och att jag behöll humöret och mina egna nerver under skinnet trots att min PMS-personlighet gör sitt bästa för att motarbeta det.
Kollar i kalendern och inser att det är 5 dagar kvar av veckan. Finns det nånting som är värre än PMS from hell så är det PMS from hell i kombination med 12tim nattskift. Givetvis jobbar jag... tadaaaa... 3 st 12tim nattskift i slutet av veckan. Jajjamän :idea: Tackolov har jag lånat ut min häst lördag och söndag, vilket inte hade kunnat tajmas bättre :angel:

@fio jag svarade på detta:
@stjarnfrugt skulle säga att du har för få ridtimmar så länge du inte sitter till häst 5-6 timmar om dagen. Det gjorde jag under en ganska lång period och känslan och timingen sitter då i ryggraden, jag behövde inte tänka på när det ska göras utan det gjordes på automatik och då fanns det mer tid att tänka på själva övningen.

Det är ju bland annat det som skiljer proffsen från amatören så egentligen är det inget att hetsa upp sig över, man får bara välja på vilken nivå man vill ha ridningen helt enkelt. Vill du bli bättre så får du rida mer, så enkelt är det!

jag fattar nog ännu mindre vad det är du inte förstår vad jag menade ;) Om man var tvungen rida 5-6 timmar om dagen som förutsättning för att bli en bättre ryttare, så skulle ju ingen hobbyryttare utvecklas som ryttare öht liksom men det gör de ju uppenbarligen. osv osv - se tidigare inlägg. Så med andra ord så är det ju som jag skrev fullt möjligt att utvecklas som icke proffs även om du inte rider 5-6 timmar om dagen, har flera hästar, eller jobbar med hästar. Som jag skrev.

@Werze Nää, vad tråkigt!
Vad har det varit med henne? Lite skritt och en timme i transporten ska de ju klara av tycker man!

Ja, lite trist faktiskt...hon har ju varit så frisk hela tiden jag haft henne, men kanske det beror på att jag inte ridit så mycket. Jag tror att hon blev överansträngd hos beridaren, hon var ju där i två månader. Men trodde faktiskt inte att det var såhär illa. Hon har inte varit svullen någonstans, men var gallig i hovleder b f de första två veckorna hemma.

Jag ska låta henne vila helt en vecka, sedan skritta mer och se hur det går, annars får vet komma ut för tredje gången...

Typiskt bara när man nu är inspirerad och ridsugen!

@Werze jag är som sagt dålig på att läsa /kommentera allt som skrivs , kör lite "ryck" men så tråkigt med din häst !
Du har inte kollat den på klinik ngt om det varit lite av och på nu ett tag ? Det känns ju lite sådär när problemen ändå varit att den varit halvknackig nu med återfall osv, att hoppas på att ngn veckas vila fixar det osv . Har du otur blir det ju väldigt mycket tristare i längden OM det är ngn skada som funnits i periferin ett tag men inte detekterats/behandlas utifrån det ? Så tänker iallafall jag . Är ingen nojjig hästägare öht men diffus ofräschet och reaktioner som inte gett med sig på ett par veckors vila utan dyker upp igen tar jag på allvar - då är det dax att kolla upp den genomgående om man vill slippa riskera följetång. . Tolkat utifrån att veterinär tydligen kollat på den några gånger redan på hemmaplan ?

Hur känner man gallor i hovleden ?

@fio jag svarade på detta:

jag fattar nog ännu mindre vad det är du inte förstår vad jag menade ;) Om man var tvungen rida 5-6 timmar om dagen som förutsättning för att bli en bättre ryttare, så skulle ju ingen hobbyryttare utvecklas som ryttare öht liksom men det gör de ju uppenbarligen. osv osv - se tidigare inlägg. Så med andra ord så är det ju som jag skrev fullt möjligt att utvecklas som icke proffs även om du inte rider 5-6 timmar om dagen, har flera hästar, eller jobbar med hästar. Som jag skrev.

Jag har inte pratat om att ingen utvecklas om dom inte är proffs.

Jag har inte pratat om att ingen utvecklas om dom inte är proffs.
Nej ok . Då får vi bara konstatera att varesig du eller jag fattat vad den andra skrivit öht helt enkelt . Händer ju inte sällan alla ;) fast det vore ju jätteproduktivt för min förståelse också säkert några till om du ville förklara vad du menade då som jag missförstått så gravt ? ;)

PS : för ev popcorn poppande läsare kan ni sova (eller poppa lugnt) i att jag och Fio har en utmärkt relation sinsemellan på sociala media - men Fio - nu inser jag ju att maffia teorierna spräcks eftersom vi kommenterar varandra :eek: HUR ska det gå ?!

Jag svävar lite på moln. Har tränat för nygammal tränare som @Novali01 va bussig och presenterade mig för och även om det va länge sedan jag va där sist så va känslan densamma. Så fantastiskt rolig:love:.
Hästen skötte sig och va ovanligt lugn och sansad för omgivningen trotts att det va några som körde lite vilda western:D.
Fick jobba med att gymnastisera bakbenen i sidvärtsrörelser i skritt och sen fram i trav och tänka kvicka steg med fronten uppe och kroppen i balans. Kändes väldigt flott de sista!:bump:
Vi kämpar på med sadelletandet och näst ut är en Bates Innova som låg riktig bra på stallgången iallafall :banana:.
Härlig känsla inför hösten och vintern med träningarna framöver!

@sommarminne Åh, roligt!
Jag vill också träna!

Red ett pass på Penntrollet på ett fält idag. Hon rör sig mycket bättre sedan hon fick en ny sadel. Idag provade jag min Röösli på henne, med en fjärilspadd under. Hon var lugn och fin i början, men sen taggar hon igång. Och när vi skulle rida förvänd galopp fick hon för sig att hon skulle byta och började studsa runt hysteriskt (en tidigare ryttare har satt spänning i henne i samband med bytena, så nu springer hon iväg så fort hon tror att det är på gång).

Jag har bokat träning! Det är två veckor dit och det är för oss en nygammal tränare som kommer ut till oss. Det känns lagom att börja med henne så får vi se hur vi går vidare.

Idag har C fått nya kompisar och det verkar funka bra så vi provar vidare så här. Sen har vi också varit ute och skrittat i kväll i skymningen med en kompis. Gick bra även om han stundtals var spändare än en fiolsträng...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?

Hästrelaterat

Tillbaka