@fio förvisso är det ju så om man vill bli proffs , men det betyder ju inte att man om man vill bli en duktig "vanlig" ryttare på MSV nivå måste rida 5-6 timmar om dagen . Det går ju jättefint att med driv, mål och engagemang utvecklas som "vanlig" ryttare med heltidsjobb a la Svensson och en häst

annars skulle ju liksom inga vanliga icke proffs rida MSV A . Eller ens MSV C
Däremot håller jag med om att det är just rutin och känslan som man ju behöver få in. I kombo med en bra dos teknik också . Balansen mellan känsla och teknik tror jag är a och o dvs ingen blir duktig på att enbart rida på känsla, och inte heller på enbart teknik utan det måste finnas bägge .
Bara känsla så kan gemene amatör lalla runt och tycka det känns rätt ok, sen är det ändå inte det och då får man det med baseball trä i skallen på tävling . Bara teknik och ingen känsla funkar lika dåligt det . Men självklart är det som du säger att man blir en bättre ryttare med många ridtimmar och ridande av många olika hästar , om fokuset är att verkligen vilja bli bra ! För antalet timmar och hästar i sig är ju inte grejen enskilt om inte kombon finns - vi kan ju rida sex hästar per dag rent tekniskt och inte bli ett dugg bättre för det
@stjarnfrugt det viktigaste jag lärt mig under åren som ryttare ang "teknik" är nog tänket . Dvs inte vilket ben som skall vara exakt var i x sekund - det är mest känsla på lägre nivå sen blir det mer teknik om exakt när osv om vi pratar byten tex. Men teknik i fråga om "tänk" på nivån jag som jag förstått er vara på just nu, och kanske främst även med avseende till din tendens att vilja mycket och bli frustrerad osv är att :
Se teknik som även inte bara "mekanik teknik" utan även som ett mentalt läge hos ryttaren . Dvs inga analyserande tankar om varför det inte funkar i ett läge eller överanalyserande när du sitter där och jobbar tex. Bara lugnt och metodiskt och objektivt förhållningssätt till det som ev funkar mindre bra just då osv . Tänk " jag har ett jobb att utföra här , jag jobbar på utifrån hur det blev just nu" .
Ser många som fastnar - ffa de som vill så väldigt mycket samtidigt som de gärna som personligheter är lite känsliga/analysbenägna och istället sitter och fokuserar i tankar som "Åh, varför funkar det inte, åh vad dåligt det går just nu , varföööör " osv .
Väldigt lätt att fastna i det om man är lagd så och det är no no under ett ridpass om man vill komma vidare i sin utveckling att verkligen "lära sig rida bättre" Bara en reflektion och tanke !