Sv: 01:orna

Du får ursäkta Matilda att jag låter grinig, men jag blir bara lite irriterad när du har haft otaliga trådar ute om hur din häst inte kan ledas från hagen för att den betar hela vägen, hur den är helt oridbar efter inridningen och bockar och kastar av, hur du tycker din mamma inte har en aning om hur man hanterar hästar, hur din 4 åring efter inridning rids/aktiveras 7 dagar vecka utan uppehåll och hur den nu står helt och hållet från ridning pga att den inte går att ridas. Och nån annan tråd jag såg att du löshoppar din ponny varje dag?????

då blir det lite snett när du sen rådger folk som seriöst undrar hur de ska hantera sin unghäst. bättre då att vara ödmjuk och kanske skriva hur läget är, eller inte rådge så mycket om vad som är rätt och fel?

Vad säger du om jag säger att dessa problem löst sig? Angående ridandet så ska jag säga att, visst hon rids inte, men hon står inte och rostar, jag tömmkör, promenerar och gör annat med henne. Att jag skulle löshoppa min ponny varje dag är lögn, däremot är det mer sant att jag löshoppar honom ofta, men inte varje dag...

Dessutom rådger jag inte om vad som är rätt och vad som är fel. Om du syftar på denna tråden så har jag bara skrivit vad jag gör och vad jag personligen tycker, inte vad folk ska göra och vad dom inte ska göra...

Min 4 Åring är inriden och på god väg i tillridningen.
Han ska starta i klubbtävling dressyr med en 8 årig töd om någon vecka :p

Jag svarar även fast min bara är 02. (han blir ju fyra om nån månad)

Han vilar just nu ofrivilligt pga ingen sadel.
Han rids i alla gångarter kan sidvärtes och enklare byten.
Inhoppad på hinder både natur och vanliga. ca 70.

han har dock varit riden sen han var två så han ligger nog lite före.

Jag tycker att det beror mkt på ras samt individ för när man ska börja rida in.
Ett fullblod som är mera moget ja det kan ju bevisligen ridas in när det är två, medans hlb tror ja inte riktigt ska ridas in så tidigt eftersom de är / ser mera omogna ut vid den åldern.

Men jag tycker att hästen ska tränas tidigt från det att den är närmare året och genom hela livet.
För att muskler och senor ligament osv sakta ska få chans att byggas upp och bli hållbara.

jag rider en 4årig connemara vet tyvärr inte riktgit vilket år han e född. han e fullt inriden och är på nån skum grej för att se om han blir godkänd att delta i ett unghästchampionat. vet inte riktigt vad det är för nått så om nån vet skulle jag va tacksam för lite info. men har kan massor. provat på lite skänkel vikning å så och det går galant. och då har han ändå inte blivit riden på ett tag när jag började rida honom och han har haft en del hyss för sig men nu mera går han mega fint.

hej

min 4-åriga fullblod skulle precis tävlat sin första hopptävling i slutet av sommarn.. men då blev hon halt.. bara lite grann som aldrig gick över, men nu är hon frisk o har börjat sätta igång henne nu i ca åtta veckor, nu är vi på gång igen! fast tänkte vänta med första hopptävlingen tills i vår... så att man nu ser att hon verkligen är fullt frisk innan man börjar tävla!
innan hon blev halt så reds hon i form i skritt trav o galopp, hade lite svårt för den högra galoppen, gick på dubbla spår o så. hade precis börjat prova lite sidförande rörelser o sånt.
hon hoppade lättare banor på ca 80 cm o var löshoppad nästan 1 m.
:rofl: innan vi fick henne (första januari år 2005) så hade hon stått i 7 månader. aldrig riden "normalt", hade blivit tränad som galopör men passade inte, så aldrig startad, kunde inte galoppfattning o hade aldrig jobbat på böjt spår o sånt. så det är därför hon har kommit lite efter;) hon var nästan bara sutten på kan man säga.
men nu är vi på gång!! :D :D :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar