M

Matilda_o_Bonita

Nu undrar jag hur långt bukefolket kommit med sina 01or, asså 4 åringarna. Är det bara jag som har en oinriden 4 åring här?
Vid vilken ålder tycker ni att det verkligen börjar bli dags att rida in en häst?

Sv: 01:orna

Min 4 åring är inte heller "inriden" dock väl insutten, vi har ridit ut i skogen en gång och det gick hur bra som helst. Han är sutten på i stallet sen han var 2 år och lite tömmkörd annars inget.
Hinner inte med pga småbarn men skall försöka skola honom lite på tömm i vinter så vi kan komma igång med ridningen till våren.
Han är mkt trygg och tillitsfull men har varit sen så det gör inget att vi väntat.

Ta det lugnt;)...Fick in en 4-åring på inridning i somras men han började växa så det blev mest markjobb och några skogsturer till en början...sen ett par månader på storbetet tillsammans med mina pållar...i augusti kunde jag börja igen med markjobb och lite skrittjobb. Kom aldrig till att galoppera uppsuttet eftersom han inte tog fattningarna vid markjobbet förrän samma dag som han skulle åka hem. Han reds alltså i skritt, trav, öppna, sluta, bakdelsvändning och framdelsvändning. :cool:

Har en 4-åring som är inriden och utbildning pågår för fullt.
Vilade hela sommaren och startades igång igen. Kunde grunderna innna hon kom nu. Nu gör vi sluta, öppna, skänkelvikning i skritt/trav. rygga bakdelsvändningar och jobbar med galoppbyte. Hoppar men inga höga hinder. kapaciteten finns där men varför hoppa högt nu. Tränar för hopptränare.
Hästen i sig är väldigt trygg i sig själv och väldigt cool.- Det finns inte mkt som stressar upp den damen. :)

Den här hästen blev nog inriden ganska tidigt tror jag. Inte jag som red in henne.
Inridning beror ju helt på hästen, Ingen ide att brådska :)

Har varit ute och tävlat på 3 tävlingar 0,90 det har varit roligt.

Min 01:a har varit igång lite på halvfart hela hösten. Hon arbetas 4 dagar i veckan. Tränar mest på basic saker som att gå i en stadig form i alla gångarter, varvbyten och övergångar. Har hoppat litegrann, men inte banor. Känns som om vi är lite efter, men har inte sådär jättebråttom. Det är dessutom svårt att pussla hop tid med allt när man jobbar lite oregelbundna tider som jag gör...

Målet är att hon ska gå L:A dressyr och 1.20 om ett år. Men vi får väl se...

Tycker att 4-5 år är en hyfsad ålder att börja rida in sin häst.
Är det en grov häst får man kanske vänta längre - dom växer långsammare.

Dom växer ju hela tiden när dom är unga,
jag ser ingen anledning till att börja sitta på och rida en häst
som växer massor. Det bygger inte upp, det sliter.
Däremot kan man göra annat innan... tömköra och träna hästen
på olika sätt från backen, så är den extra redo sedan när
det väl kommer till inridning.
Är tveksam till detta med sadel också... eftersom dom växer så musklas dom också om hela tiden, så sadeln man har på en unghäst under inridningen passar nog inte så bra när den är klar...
hästen ändrar ju form allteftersom den växer..
Min ena hästs dotter reds in barbacka - smart tycker jag!
Dock red dom dumt nog in henne redan som 2 åring , hon har haft
problem med framkotorna , och jag gissar att det är bl.a därför.

Jag tycker ofta att folk har för bråttom med att rida in sina hästar,
istället för att fokusera på allt annat som måste funka -
rösthjälper, styrhjälper , ledarskap, komma över eventuella fobier.
Finns massor att fokusera på innan.
Jag har en 7 åring också, en f.d travare, som jag haft i ett år - har inte suttit på honom än, för det fanns så mkt annat vi behövde jobba med innan , och han är inte klar för inridning än tycker jag.
Vi går ut och går och klättrar i backar, tömkör och grejar istället.
Ridningen kommer, tids nog.

Jobba med dressyrövningar kan man för övrigt göra även från backen, jag kör öppnor och slutor med min äldre häst - från backen,
ganska ofta faktiskt.

ser att mitt inlägg ser lite svammligt ut.. hoppas ni förstår ändå..:p

Jag tränar mycket NH med 4 åringen för tillfället, dock har hon haft vila i ett par veckor, men jag ska ta upp träningen nu igen när dom kommer hem från sommarbetet.

sommarbete fram till november? shysst! :)
Mina kom hem från betet i slutet på september.

Bra att du tränar med din häst, NH är bra tycker jag. :)
Jag tror att man förebygger massor av eventuella probelm
genom att "träna bort dom innan dom ens har dykt upp !"

Japp, bor i centrala Skåne, där är gräset fortfarande ganska grönt, även om löven fallit av träden.

Ja, totalt har vi 6 hästar och alla är uppfostrade enligt NH tekniken.

Åh.. bor i V-norrland ... inga löv.. inget grönt gräs... :(
Mina hästar, särskilt stoet, tycker det är deprimerande :crazy:

Kul att ni använt det på alla, som sagt förespråkar den varmt.
Jobbar så med mina också.

Intressant tråd!

Min fyraåring reds in i april, och landade hos mig i somras. Då kunde han "start stop och sväng" i princip. Jag red honom inte de första veckorna, utan körde mest hantering o träning från marken efter han bott in sig lite.

Nu rider jag varannan dag ungefär, mest i skogen och så lite som möjligt på banan. Går ju att träna alldeles utmärkt i skogen, och jag tycker han begriper bättre när vi rider "slalom runt träden" istället för att rida på en volt. Går i form i skritt o trav, kan sidförande skänkel och galoppfattningar. Samlar sig fint i trav, men vräker på för kung och fosterland i galoppen så det jobbar vi på nu...

Han riden sept, okt, nov och ska börja för tränare nu i november/december. Sedan tänkte jag ge honom jullov.

Hur långa "unghäst-viloperioder" har ni? Två-tre veckor? Lämnar ni dem helt i fred då, eller kör ni t ex en smula NH-träning fortfarande? Bara låter bli att rida?

Hur deras viloperioder ser ut beror lite på individerna. Mammas hästar brukar få vila helt och hållet utan arbete alls medan mina hänger med ut på skogspromenader och har det skönt istället för att bara gå i hagen. Även om hästarna vilar så behöver dom ju stimulans i alla fall och att få komma ut på en liten promenad, om det så bara är 20 minuter gör faktiskt en hel del.

Längden på viloperioderna beror på hur mycket hästen jobbat innan vilan. Ju mer jobb desuto mer vila. Har den bara gått lättare pass så brukar vilan ligga på ca 1 vecka, men har det varit mer krävande träning med med nya moment som övats och det varit större "press" så kan det vara upp till 3-4 veckor, men som sagt så hålls dom ändå igång lätt så att dom inte står och "rostar till" utan ändå får komma ut och bli lite stimulerande utan att behöva anstränga sig.

NH träning formar i stort sett mycket av vår hästvardag. Det är NH moment som kommer tillanvändning på morgonen, även under sommarbetestid då vi alltid går en sväng upp till sommarbetet på morgonen och kolla hur dom har det och i samband med det går dom lite rykt och kli. Eftersom hästarna går 2-3 st i varje hage, med undantag för min ponny som på grund av matvaktning, hög rang, lättfettmad etc inte kan gå med dom stora hästarna, så kräver det diciplin när man är i hagen hos dom. Av dom 6 hästarna vi har är 4 stycken yngre än 6 år vilket betyder en hel del bus, därför är diciplin och lydnad extra viktig. Dom ska veta att när det kommer en människa in i hagen så är det lugn och ordning som gäller. Den hästen som kommer och knuffar och tränger får omedelbart rygga och vi visar på så sätt att vi inte axepterar att hästen knuffar oss.
På vintern är det samma sak, ingen kommer ut ur boxen innan grimman är ordentlig på och grimmskaftet sitter i grimman, försöker någon tränga sig ut så blir det att rygga in igen. Lika mycket diciplin är det som gäller vid grinden till hagen. Vi har stömförande staket vilket betyder att om hästen inte är uppmärksam på vart man är och vad man håller på med så kan både människa och häst få sig en smäll av staketet, och ingen springer iväg till morgonhöet föräng grimman är av och morgongodisen är given. Samma visa är det på kvällen, inget bråk och trängsel vid grinden och ingen fight om vem som ska komma in först, inget hetsspringande till stallet utan det ska gås lugnt och sansat, det går inte fortare bara för att man springer, då lägger man en volt så att hästen hamnar bakom sen fortsätter man.

Just att gå lugnt var något Bonita (min 4 åring) hade problem med när hon kom till oss som åring. Hon sprang på en, knuffades, bets och drog en hit och dit, nu går hon på hängande grimskaft och med huvudet sänkt in i stallet, ingen trängande vid ginden och inget bitande, snacka om framsteg.

Matilda_o_Bonita skrev:
NH träning formar i stort sett mycket av vår hästvardag. Det är NH moment som kommer tillanvändning på morgonen, även under sommarbetestid då vi alltid går en sväng upp till sommarbetet på morgonen och kolla hur dom har det och i samband med det går dom lite rykt och kli. Eftersom hästarna går 2-3 st i varje hage, med undantag för min ponny som på grund av matvaktning, hög rang, lättfettmad etc inte kan gå med dom stora hästarna, så kräver det diciplin när man är i hagen hos dom. Av dom 6 hästarna vi har är 4 stycken yngre än 6 år vilket betyder en hel del bus, därför är diciplin och lydnad extra viktig. Dom ska veta att när det kommer en människa in i hagen så är det lugn och ordning som gäller. Den hästen som kommer och knuffar och tränger får omedelbart rygga och vi visar på så sätt att vi inte axepterar att hästen knuffar oss.
På vintern är det samma sak, ingen kommer ut ur boxen innan grimman är ordentlig på och grimmskaftet sitter i grimman, försöker någon tränga sig ut så blir det att rygga in igen. Lika mycket diciplin är det som gäller vid grinden till hagen. Vi har stömförande staket vilket betyder att om hästen inte är uppmärksam på vart man är och vad man håller på med så kan både människa och häst få sig en smäll av staketet, och ingen springer iväg till morgonhöet föräng grimman är av och morgongodisen är given. Samma visa är det på kvällen, inget bråk och trängsel vid grinden och ingen fight om vem som ska komma in först, inget hetsspringande till stallet utan det ska gås lugnt och sansat, det går inte fortare bara för att man springer, då lägger man en volt så att hästen hamnar bakom sen fortsätter man.

Just att gå lugnt var något Bonita (min 4 åring) hade problem med när hon kom till oss som åring. Hon sprang på en, knuffades, bets och drog en hit och dit, nu går hon på hängande grimskaft och med huvudet sänkt in i stallet, ingen trängande vid ginden och inget bitande, snacka om framsteg.

Men det är väl knappast något att kalla NH... Det är ju vanlig basic hästuppfostran!?

Givetvis är den basic hästuppfostran, men jag skrev inte häller allt vi gör...:smirk:

Jag tycker ändå det gått total inflation i konceptet NH. NH som jag ser det är inte det du skriver, och inte heller sånt som att löslongera, lösarbeta i padock, kliva över grejer, att hästen ska backa på kommando osv. Alla med sunt hästförnuft och lite erfarenhet utövar mer eller mindre NH som jag ser det. Inget av det du skriver är unikt, snarare en bas förutsättning att hästen ska vara överhuvud taget normalt hanterbar och se sin ägare/hanterare som ledar figur (obs ej häst flock ledare, det kan man aldrig bli) och lita på denne.

Lite goddag yxskaft med andra ord.

Intressant läsning, tack för du delar med dig :bow: .

Kanske inte skulle skrivit NH, hemskt vad det blåste kring de två bokstäverna :angel: .

Det jag funderar på inför viloperioden är just om man kan/bör stimulera hästen "intellektuellt" eller vad man nu ska kalla det, eller om han ska vila från mej helt. Dvs visitering o rykt, därefter marsch pannkaka ut i hagen igen.

Annars kunde det ju vara kul med lite promenader vid hand ute i skogen, pröva på lite prassel med plastpåsar och sånt ni vet... leka lite lekar (utan att nämna vilken sort...)

Hur gör ni andra?

Personligen gillar jag inte att bara låta hästen stå i hagen (förutom allmän vård) under viloperioderna, iaf mina hästar blir sjukt uttråkade även om dom har en stor hage, hästkompisar och gått om mat. Jag föredrar att iaf promenera hästarna i grimma/träns och grimskaft så att den iaf inte behöver stå i hagen hela tiden. Den behöver ju inte komma ut varje dag, men några gånger i veckan skadar inte.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar