0,5 graders hälta vid böjprov båda fram.

karolinakempe

Trådstartare
Hej!
För att göra en lång historia kort så kommer min häst hem från fodervärdarna efter 3 månader med markering vid böjprov på 3 ben.
0,5 båda fram lågt
0,5-1 höger bak lågt
jag har redan bokat tid för klinik och ev sprutning, men börjar nu bli tveksam om det skulle räcka med Finadyne och vila.
Snälla inga på hopp utan detta är bara en tanke.

Min fråga är hur ni med erfarenhet av inflammationer har behandlat detta???

Sv: 0,5 graders hälta vid böjprov båda fram.

Jag skulle helt klart lägga krut på att ta in den på klinik från första början, än att hemmabehandla. Är det en ledinflammation som satt sig så riskerar du annars att hästen blir någorlunda fräsh på en finadyne kur, sen sätter du igång den, och sen är grundproblemet inte borta utan blir etter värre.

faktumet att hästen har flera ben inblandade dessutom gör att jag helt klart hade satsat på klinik, utan tvekan.

vem har konstaterat hältorna på hästen? en hemmavet eller på klinik?
Har du några "tänkbara orsaker" till reaktionerna? byte av ryttare, byte av underlag, typ av ridning, byte av sadlar osv?

Jag håller med - hade kollat på klinik, inkl bedövat lederna för att helt lokalisera reaktionerna, tagit några plåtar och sprutat (cortison).

Har hästen markerat i tre månader - varför har ingen gjort något tidigare?

Jag hade absolut tagit klinik för att slå några plåtar, det kan ju finnas förändringar.

Håller med ovanstående, åk till klinik och gör en ordenklig utredning. Det lönar sig i längden :) Håller tummarna för er. :)

hej!
som sagt är kliniken redan bokad.
han har bytt ryttare, underlag, ridning ja allt, med tankte på att han lånades ut honom på foder för 3 månader sedan.
han är kollad av en jätte duktig veterinär hemma hos fodervärden.
detta har hänt en gång tidigare på min 4 år som jag ägt honom och då hade jag också försökt lämna ut honom på foder. tog också 3 månader.
Han kanske bara är känslig.

nej han kom dit för 3 månader sedan och då var han ren nu efter 3 månader har han markerat på böjprov i går.

Kan ju hända att han har förändringar någonstans och med din ridning och träning så fungerar han, men inte när allt ändras. Min häst har fått små små förändringar i framkotorna (sekundärt av annan skada) och har en halv grads reaktion när man böjer.

han är röntgad över allt och det finns inget. visserligen för 1,5 år sedan. men detta är det första som hänt sedan dess.
ja ja vi får väll se, jag undrade bara om någon blivit rekomenderad vila och finadyn som behandling och inte bara sprutning.

Låter högst mycket troligare i min värld att hästen är känslig och reagerar på stora och hastiga omställningar i fråga om ryttare, ridsätt, underlag och träning, eller så har omställningarna varit oigenomtänkta av nya ryttarna och för mycket för snabbt. Det är ju dessutom allmänt konstaterat bland veterinärerna idag, vara den största farofaktorn i samband med nyköp av häst, just att skadefaktorn när många faktorer ändras samtidigt och drastiskt, blir prominent. Karolina har ju inte haft ngra skadeproblem alls med hästen och den har tränat och tävlat rätt intensivt. att det skulle vara ngn pålagring som nu visar sig i samband med byte av omständigheter i 3 månader känns långsökt i min värld, jmf med att den har fått en belastnings reaktion.

Karolina: du kan säkret rent tekniskt få en rekommendation att vila hästen och sätta den på finadyne om du vill chansa och har tid att vänta, det är jag helt övertygad om. Ifall du vill chansa och låta hästen slå dank några längre månader så visst kan man prova. Själv tycker jag det är mkt oekonomiskt nyttjande av tid, pengar och resurser, och därför rekommenderar jag klinik där du kan reda ut konkret istället för att chansa på ngt vagt. så resonerar jag.

Senast ändrad:

mackan: tack!

jag har som sagt redan bokat klinik nästa vecka, men jag bara UNDRADE om någon gjort något annat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 752
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur