Tuffa beslut kan verkligen vara jobbiga, även om det är som du skriver att man egentligen inte "måste" så hänger det ju oundvikligen över en.. Hoppas att du tar rätt väg, för dig.
Känner som sagt igen mig en hel del, just detta att jag gärna vill veta saker och ting i förväg, vill helst ha vissa planer planerade och klara. Men i vissa fall så går det ju inte. Som i mitt egna fall så trodde jag att jag hade en väg klar för mig, men jag ändrade den. Kände att det som jag hade tänkt först inte alls passade mig. Tack och lov så lyssnade jag på mig själv och bytte då inriktning (i mitt fall så ändrade jag planen avseende mina studier).
När jag tidigare läste och kände att "detta känns inte riktigt rätt" så blev ju även så att jag inte trivdes, var osäker på om detta var det jag ville osv, vilket säkerligen i sin tur resulterade i mina resultat osv osv.. Så följ ditt hjärta/känslor för vad du vill göra så ska du nog se att det löser sig.
Om man ska göra något så är det bättre att göra något man verkligen vill, än att satsa halvhjärtat på något man ej kommer att trivas 100 % med, det sliter mer i längden.
Hoppas som sagt att du kommer fram till vad som passar dig bäst och att du får lite harmoni i dig själv och dina tankar