Tävla dressyr med nordsvensk?

Sv: Tävla dressyr med nordsvensk?

Sen får man ju räkna med att halvbloden i klassen har -förutsättningar- för jobbet de ska göra. de har råd att göra fel, de kan ta in poängen i annat. Jag själv måste rida min ponnytravarkorsning efter detaljer och utan missar för att få samma poäng som halvblodet som fick nån rejäl miss nånstans i programmet.
Halvbloden eller 'de fina raserna' är avlade för det som krävs. De har det gratis. Det har inte fjordingen eller travaren= pressen blir mycket större att göra ett prickfritt program, och spannet för poängen blir mindre. En häst med bra förutsättningar kanske har lätt att få en sjua på sin ökade trav medan min häst utan gång gör sitt livs ökning om den får samma poäng..
Jag har aldrig känt mej nerdömd på tävling , och har faktiskt aldrig sett någon annan bli det heller. (än;) ) Men det finns alldeles säkert undantag på andra ställen i sverige ;)
Men hittills har jag iaf alltid fått de poäng jag förtjänat, man får ta åt sej, träna vidare och ffa, rannsaka sin ridning för att komma någonstans.

Nordisen i Karlstad har jag mött några gånger och den är verkligen jättefin, ser så lätt och välridet ut!

Jag tävlar min Nordsvensk lokalt LB. Hon är inte bara nordsvensk utan en gammal gatukorsning så att säga. ;)

Senast gick det väl inte för bra ska jag erkänna, men domaren var guldvärd och jag fick mycket beröm endå för den ritten tycker jag eftersom hästen varken ville springa eller stå still. ;)

hästen varken ville springa eller stå still.

Ungefär som förra gången vi tävlade LC; hästen la in handbromsen så fort vi kom in på banan, jag hade inte ens styrfart så vare sig hörn, volter eller halter funkade...:angel: Jag ville bara hoppa av och gå ut från banan mitt i programmet:p. Men det blev i alla fall 57%.

Nästa gång 2 veckor senare, LB denna gång, tänkte jag nu j*r ska hästen fram i alla fall.;)
Gjorde massa övergångar på framridningen för att trimma upp reaktionen och väl inne på banan så tänkte jag att jag skiter i formen bara hästen går fram. Det resulterade i galoppinslag i travökningen och ett par bocksprång i galoppen. Men vi fick 56,5%, det var jag jättenöjd med då det var vår första start i LB.:laugh:

Då har ändå min häst i normala fall väldigt bra framåtbjudning, inte alls seg, men antagligen spänner jag mig inne på banan eller nånting.:grin:

Visst är det så, men det är LÅÅÅÅNGT ifrån alla halvblod som har såpass bra gångarter så att de har råd med så stora och många missar som de gör vissa ggr...

Det jag stör mig på är att de ofta får bättre poäng även fast de inte är så fantastiskt duktiga jämfört med andra raser..

Men men det är himla tur att dressyrtävlingar inte är vår ordinarie grej, jag personligen gör det mest för att få till en dressyrträning över huvud taget...:o

Kl
många kalblodstravare lever på en "ekonomisk" trav som inte spexar i onödan sas.. En ridhäst tar i mer och rör sig "onödigt" stort i jämförelse, så som man vill ha det i dressyr.
Det är nog svårt att jobba fram gester i en häst som avlats till att springa snabbt med minimalt kraftslöseri, men korrekt längning borde väl bedömas väl!? Alltså att man ser att bakdelen är med och lyfter upp så frambenen rör sig fritt i längningen.
Det man ser i starten hos travare är rätt häftiga satta katapultökningar med vinklade bakben, men den energi som finns där har man nog ridit bort vid det laget man dresserat dem nog väl för att styra runt på en dressyrbana! : )

Visst är det så, men det är LÅÅÅÅNGT ifrån alla halvblod som har såpass bra gångarter så att de har råd med så stora och många missar som de gör vissa ggr...

Det jag stör mig på är att de ofta får bättre poäng även fast de inte är så fantastiskt duktiga jämfört med andra raser..

Men men det är himla tur att dressyrtävlingar inte är vår ordinarie grej, jag personligen gör det mest för att få till en dressyrträning över huvud taget...:o

Nej absolut inte, det finns många medelhalvblod också!

Oavsett så är de i grunden avlade för sporten, även om gångarterna inte alltid är så flashiga så är det ju mer som gör en bra ritt.
Min travarkorsning är iofs mycket välskolad men han saknar naturligtvis mycket som en medelmåttigt hbl har med sig redan i grunden. Även om de placerar sej lika så får min jobba lite hårdare för sin placering. Även om lite hårdare inte alltid betyder att han får slita hårdare på själva tävlingen för samma slutresultat utan istället mycket mer och långsiktig träning hemma..

Men det är ju en bedömningssport, man får ta det som det är. Jag har aldrig upplevt blivit neddömd eller sett medelmåttor till halvblod fått oförtjänta poäng. Och det är ju jag väldigt glad över;)

Om du tävlat med en travare så hade du inte skrivit så :)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
919
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 304
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka