Tävla dressyr med nordsvensk?

Sv: Tävla dressyr med nordsvensk?

Jupp, jag tävlar en nordiskorsning i LC-LB. :) Procenten varierar oerhört beroende på domare, hos vissa domare kan jag helt klart känna en viss tveksamhet över rasen, men det kan ju vara så att jag bara inbillar mig. Vanligtvis brukar vi få någonstans mellan 60 och 65 procent i alla fall. :)

Det som jag själv uppfattar som ett hinder är precis som du säger - steget. Kaboom blir lätt väldigt kort och trippig i steget och ännu mer när hon blir lite spänd också, som på tävling. Mellantrav finns inte på kartan ännu, men vi jobbar på det!

Jag tycker helt klart att du ska ut och tävla med din nordsvensk om du vill det. Det är ju jättekul att tävla med sin häst och dressyr är så bra för man får (om man rider för en bra domare) konstruktiv kritik som man kan åka hem och träna på! :)

ps1A4.jpg

storahgabohuscupomg209003.jpg

Film LB:1

Senast ändrad:

Jag tävlar dressyr (bara klubbtävlingar än så länge) med mitt finska kallblod.
I LC har vi fått runt 60% och nu i helgen startade vi vår första LB och fick 56,5%. Jag var nöjd dock.
Har tyvärr inga blider nu.

Vår stora stötesten är galoppen, som dock blivit bättre och bättre.
Och så att jag spänner mig när vi kommer in på banan och hästen svarar med att lägga i handbromsen...:angel:

Jag har inte upplevt att vi skulle ha blivit nerdömda p.g.a. ras, på våra tävlingar finns allt från ponnyer via friesers till halvblod...

Man får oftast de poäng man förtjänar.
I lätta klasser är det ju viktigast att rida noggranna vägar och ha en lydig och avslappnad häst.:idea:

Jag hittade en film på nätet på Linkker, avelshingst på ridsidan i Finskt Kallblod. Filmen är från "Kungsritten", de finska mästerskapen för finnhästar går oftast i LA-MSVB nivå.

http://www.youtube.com/watch?v=dGUSH19P1vg

I mina trakter finns en tjej som tävlar en Nordsvensktravare "Bork Olle" rider upp till LA:3 tror jag och är ofta placerad och här nere i Skåne har vi ordentlig konkurrens. På våra hemmatävlingar var den 5:a i LA:3 på 65% samtförsta utanför placering i LA:1 på 65%. Den är otroligt lydig och välriden. Tjejen är inte gammal skulle tro i 20 års åldern och rider den jättefint. Det ena som den inte räcker riktigt till på är travökningarna.

Hittade hennes blogg när jag gogglade på Bork Olle. (Vet inte om man får länka...)

Pappa Bork Rigel tränade dom galopp på i djupsnö och det var såååå kul att se.:love: Han var min stora favorit bland kallbloden tills J kom.

Jag har väldigt svårt och tro att man generellt får sämre poäng för att man har en viss ras

Det håller jag inte med om!

Nu har jag ingen nordis men jag har en islänning som jag tävlar både hopp och dressyr med och många dressyrdomare hade vi ju inte ens behövt göra ritten för, de ställer ändå upp efter "finast" hästras när det är dags för prisutdelning.
Det tycker jag är väldigt tråkigt om man tex råkar ha en travare eller nordis eller som jag en islänning och gjort en bra ritt och sen kan ett halvblod eller ett fullblod fått spel inne på banan ridit fel väg osv och de ändå vinner :confused:
Och de har inga överdrivet bra gångarter eller ryttare som väger upp...

Men sen finns det såklart domare som dömer rättvist och inte bryr sig om rasen :)

Men jag har skrämmande många prisutdelningskort där det är ju finare ras destå bättre placering...

Vi har skaffat oss en kallblodstravare som är tänkt som lite komma igång häst åt mig, sällskap åt unghästarna samt även äldste sonens ridhäst.

Vi får se om det blir ngr dressyrtävlingar i framtiden då det är MKT jobb innan vi är där..

Han är oskolad, riden i skogen mellan jobben typ så jag hinner nog starta med unghästen innan han är i form för dressyrbanan:D
Men vi får se, han ska få besök av terapeut som ska gå igenom honom och vi börjar om i skritt..

spanar.jpg

Jag håller med dig, ofta dömmer domaren delvis efter ras. Finns givetvis de som bedömmer enbart efter genomförande också, och tillochmed premierar andra raser. Också vet jag om ett tillfälle då en fjording vann tävlingen men jättehöga poäng (!), men fick som kommentar på resultatspappret: "Hästen ej lämpad för högre dressyr". Det var en Lätt C-tävling?! -.-

Jag som tycker att det finns mängder med ovanliga raser på tävlingar runt göteborg/bohuslän och de västra delarna av västra götalands distrikt som går bra.

Nordisar, tinkrar, fjordingar, korsningsvarianter... Och de som varit välridna har också fått betalat för det. På de tävlingar jag varit på då, vilket jag såklart alltid tyckt är jättekul eftersom jag älskar kallblod! :D

Jag har en nsvkorsning som jag hoppas kunna starta någon klass nästa år. Kul att det finns fler kallblod där ute på banorna. Vi kanske kan inspirera varandra!:idea:
Även jag kan rekommendera Bork Olles blogg. Han finns även på Facebook.

:d

Va kul att du gillar honom! Han är slimmad och fin efter travträning men kommer nog tyvärr bli lite burkigare:o

Han är jättefin :)

Men vadå tyvärr lite burkigare? Det heter att det kommer bli mer att tycka om!
Kärleks och måbra kilon du vet ;)

Red honom i vintras och våras och skolade om fårn skogsmulle till dressyrpolle :D Hann dock inte starta så många tävlingar för vi kunde inta ha kvar honom. Men nu har jag fått erbjudande att köpa honom och slår såklart till :love: LÄNGTAR tills han kommer hit, kan knappt vänta!!

Vi startade iallafall LC & LB och fick 55-65%, hanns endast starta 4 tävlingar. Nu ska det hårdtränas och bli dressyrpolle av honom. Målet är LA på 60% ;)

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31820000-31829999/640x480/31827759.jpg?0

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_37/31820000-31829999/640x480/31827760.jpg?0

Vad fina ni är :)

Vilken tur du har då som fått möjlighet att få hem honom igen :)
Hoppas det går bra på träningarna och tävlingarna!

Lycka till :)

Det håller jag inte med om!

Nu har jag ingen nordis men jag har en islänning som jag tävlar både hopp och dressyr med och många dressyrdomare hade vi ju inte ens behövt göra ritten för, de ställer ändå upp efter "finast" hästras när det är dags för prisutdelning.
Det tycker jag är väldigt tråkigt om man tex råkar ha en travare eller nordis eller som jag en islänning och gjort en bra ritt och sen kan ett halvblod eller ett fullblod fått spel inne på banan ridit fel väg osv och de ändå vinner :confused:
Och de har inga överdrivet bra gångarter eller ryttare som väger upp...

Nu har det inte varit några islänningar med på de tävlingar jag varit på, men vad gäller travarna jag sett har de fått, i mitt tycke, alldeles rättvist betalt. Samma med fullbloden vilket gjort att några tagit placering, andra inte.

Men sen finns det såklart domare som dömer rättvist och inte bryr sig om rasen :)

Jag upplever det snarare tvärtom! För som det låter på den här meningen menar du att en stor del av domarna dömer efter ras? De flesta domare är bra men kanske möjligtvis att någon enstaka inte dömer rättvist är min åsikt och erfarenhet. Nu har jag bara varit ute lätta klasser den här säsongen men på prisutdelningarna har det varit dels några av oss med ponny lika väl som fjordingar, kallblodstravare, fullblod och SWB.

Men jag har skrämmande många prisutdelningskort där det är ju finare ras destå bättre placering...

Låter högst subjektivt, vad är en "finare" ras? För mig är världens vackraste hästar connemara...

Svar i rött.

tio

Jag tävlar dressyr på en tinker i göteborgsområdet. Vi rider LB-LA på lite blandade procent, allt mellan 53 och 63 i lätt a. I lätt b är vi lite jämnare, runt 60. Ofta får vi poängen vi förtjänar, men har varit med om att vi både blivit "nerdömda" och "uppdömda". Vissa domare har lite svårare för hans lite kortare men taktmässiga och energiska gångarter, medan vissa uppskattar han stadighet och lydighet mera. Placering har vi ingen ännu men vi har varit nääära ett par gånger. Nästa år tar vi den. :idea:

HAr sett en hel del fjordningar som har kommit allt från sist till att vinna, men procenten har för det mesta stämt bra med hur det ser ut. Tinkern i ridsport hette Kilkenny, har sett den på en tävling, superfin!

Du och jag har nog inte varit på samma tävlingar då...

Numera är jag bara på småtävlingar på lokal nivå men ändå tycker hur som helst att det ska dömas rättvist.
Min uppfattning även när jag hade halvblod och fullblod var att domarna ofta dömde ned i domarens ögon "fel" raser även om inte fallet var så alltid.

Tyvärr men det är min uppfattning efter 15 år med bla dressyrtävlingar.

Jadu självklart är det subjektivt vad som anses som fint och icke men enligt min erfarenhet så står halvbloden fortfarande väldigt högt i kurs hos de flesta dressyrdomare även om det med all säkerhet finns de som dömer upp "andra" raser med för att de kanske tycker de är häftiga vad vet jag.

Har sett en bruksnordis och 2-3 kallblodstravare på dressyrtävlingar runt LB-nivån, även en "liten" shirehingst som går LA. Tycker det är jättekul att det kommer ryttare med ovanligare raser som visar dom välridna :bow:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
919
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 304
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka