Tävla dressyr med nordsvensk?

V

vojlock

Jag hade tänkt att så småningom tävla någon lokal dressyrtävling med "min" nordsvensk. Är det någon här som tävlar dressyr med sin nordsvensk? Vilka klasser? Vad brukar ni få för procent? Hur ställer sig domarna till att man rider en nordsvensk?

Visa gärna bild från någon tävling :)

Sv: Tävla dressyr med nordsvensk?

Några km härifrån står en bruksnordsvensk som ägaren tävlar flitigt dressyr med. De är ofta placerade eller på första plats. Nu efter vintern är det debut i MSV för dem. Tror hästen heter Turbo och är tävlande för någon karlstadklubb, kanske KRK? Det går säkert att söka på dem. Jag tycker det är roligt att det går så bra för dem.

Vad kul!
Det är sånt jag måste få höra :)

Är bara lite rädd för att domarna inte kommer ge bra poäng för att det är en nordsvensk.

Jag har väldigt svårt och tro att man generellt får sämre poäng för att man har en viss ras

Castlebar här på buke tävlar en del med sin nsv korsning, ser ut som en kbl travare. Tror de rider LB o brukar få mellan 60 - 65%

Här finns också en vad jag tror är en nordsvensk eller någon korsning därav. Det är en rejäl bit, men jättehärlig. Han är i princip placerad varje gång i LC, LB-nivå. En bra domare ska ju se att hästen rids på rätt sätt, d v s med eftergift och att den är lydig. Sedan är det ju flera saker ryttaren kan påverka t ex vägarna och ridning mellan programpunkterna, sitsen och ryttarens inverkan.
Hästen gångarter handlar ju om takt, renhet, balans - inte att vifta med benen.
Så tävla på och lycka till!

I mina trakter finns en tjej som tävlar en Nordsvensktravare "Bork Olle" rider upp till LA:3 tror jag och är ofta placerad och här nere i Skåne har vi ordentlig konkurrens. På våra hemmatävlingar var den 5:a i LA:3 på 65% samtförsta utanför placering i LA:1 på 65%. Den är otroligt lydig och välriden. Tjejen är inte gammal skulle tro i 20 års åldern och rider den jättefint. Det ena som den inte räcker riktigt till på är travökningarna.

Hittade hennes blogg när jag gogglade på Bork Olle. (Vet inte om man får länka...)

Senast ändrad:

Tack för era svar!
Det är väl mest stegen jag är orolig för.
Bloggen om Olle läser jag redan, den är en favorit. Dom är superfina tillsamans!

Ryttaren i det fallet är och klipper min häst, samt att hon jobbar på Lantmännen, så jag brukar ju prata med henne ibland. Hon menar att i början var domarna lite tveksamma och osäkra när de skulle bedöma henne och nordisen, men det gick över ganska fort. Läste i senast ridsport (kommer i handeln på måndag) om en liten Tinkerkorsning på 150 cm, som tävlar dressyr framgångsrikt. De var väl befästa i L:A om jag läste rätt. Killkenny hette hästen tror jag. De hade i alla fall fått 72 % i L:A och det är ju inte så illa.
Jätteroligt att hästar av olika raser kan hävda sig även på dressyrbanan tycker jag. God ridning ska premieras!
Lycka till med din nordis!

Lustigt om en travare inte räcket till i travökningar:D

Är det någon här som tävlar dressyr med sin nordsvensk? Japp

Vilka klasser? LC/LB

Vad brukar ni få för procent? Allt från 52%-68%

Hur ställer sig domarna till att man rider en nordsvensk? Oj. En del hatar det och dömmer ner, andra älskar det.

Visa gärna bild från någon tävling :) Inte från tävling men från träning. Hoppas det duger!

28405803.jpg

28405802.jpg

28405800.jpg

28405792.jpg

28405789.jpg

Han är korsning med kallblodstravare. Och jag har inte startat dressyr på några år. Dels pga ner dömmningarna när man kommer in på banan och pga graviditet, dvs jag blev mamma för snart 9 månader sedan.

Nu är pålle till salu så för vår del blir det nog inga med tävlingar ihop!:cry:

fast det är ju skillnad på trav o travm paddlande med bakbenen ger inga bra poäng.

MaRomer > Såg annonsen o önskade mig en extra boxplats :angel:

Det Bison nog försökte säga var att en travares trav ofta är utan bärighet och schwung, den är med platt och ökar bara takten istället för att länga bra. En ridhäst länger ju med en annan spänst och ett annat rörelsemönster.

Tävlar inte nordis själv men har sett en på tävling och det har gått bra för dom.

Är det någon här som tävlar dressyr med sin nordsvensk?
Inte tävlar men hon är utbildad, ej tävlad pga mitt ointresse.

Vilka klasser?
Som sagt inte tävlad och jag är inte så insatt i dressyr.
När hon är igång kan hon byten osv.

Hur ställer sig domarna till att man rider en nordsvensk?
Vissa tränare har faktiskt varit lite fördomsfulla men det har släppt ganska snabbt! Sedan finns det tränare som tycker det är jätteroligt med lite annorlunda raser!

DSC00212.jpg

Ursäkta TS för trådkap..

Ska du sälja?? :eek:
Skit att det var så långt. Har nämligen boxen brevid mig ledig ;)
Och jag var intresserad förr om du minns.. hehe :angel:

Ursäkta TS för trådkap..

Ska du sälja?? :eek:
Skit att det var så långt. Har nämligen boxen brevid mig ledig ;)
Och jag var intresserad förr om du minns.. hehe :angel:

Västerås e ju inte långt;) Har intresserade från stockholm och göteborg;)

Ne tyvärr kommer jag inte ihåg dig;)

Jo, jag är medveten om det. Skulle mest vara lustig, därav smilisen.;)

jag har tävlat lite med min kallblodstravare, inte en nordsvensk men ändå ;)
vi har träningstävlat/tävlat LD-LB, vår nivå just nu skulle jag säga är LC. Det som fattas är att piloten ska komma ihåg att slappna av o rida på tävling (:angel:) + att galoppen behöver stärkas, det är galoppen han har svårast för.
vi har hittills fått procent mellan 46-54% :p
har ju inte ridit för så många domare, men de flesta har varit positiva :) vi har inte blivit helt sågade iaf :p

bild från en klubbtävling i höstas
sluggo2.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
919
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 304
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka