Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Anledningen till att jag ville att hon ska ta traven efter galoppen är att en tränare har sagt att jag ska försöka att inte ska göra för mycket övergångar mellan galopp och tölt, eftersom hon gärna blir lite fyrtaktig i galoppen så menade han att det var bättre att ta trav-galopp för att inte "uppmuntra" fyrtakten.
Men jag har tidigare ridit nästan bara galopp-tölt eftersom jag tycker tölten blir så bra då. :angel:
Trav-galopp är inga problem, men åt andra hållet var visst svårt.

Tror jag kör på magkänslan och tar trav-galopp-tölt, det är det som funkar bäst. Hellre tölt än pass tänker jag.

Om jag ser tillbaka på dom islandshästarna jag ridit så är alla så individuella. Väldigt olika hur deras gångarter är.

Tex.
Min 10åring springer gärna, rasslar helst iväg med små steg och försöker hela tiden fuska med att springa ifrån. Samtidigt som hon är väldigt känslig. Rida lätt på henne i början av ett ridpass är bara att glömma. Då blir det rally,

Min 4 åring (bara riden ca 15ggr) har en trav som man automatiskt rider lätt i för den är mycket större och mer stabil i tempot.

Vad jag vill säga är att det är inte alla det passar att ta trav från galopp. Du skrev att hon kunde ta tölt från galopp. Kan du inte ta ner henne i tölt några steg och sen över till trav?
Om du vill undvika små volter. Det sliter ju endel.

Hej Tänkte hoppa in lite, med en fråga som jag önskar lite snabbt svar på, då det är lite brådskande. Är så att jag tänkt köpa tillbaka en islandskorsning på ca 137, viktbärande, som vi haft tidigare. Jag själv är ca 155 cm, men dotten har nu skjutit i höjden, är 170 lång och väger 60 kg. Kommer troligen inte växa mer då hon är 14 år. Hon själv tycker inte det blir något problem. Men hur tänker ni att det kommer fungera. Vi vill ju båda rida.

Jag missade ditt sista inlägg när jag skrev mitt. Men jag tycker du ska köra på din magkänsla.

Skönt att höra.

Ibland vill jag lite för mycket och måste påminna mig om att ta ett steg tillbaka. Just nu är vi inne i en sån period där det gått framåt på såna områden som inte märks så stor skillnad. Medan det står helt still eller har gått tillbaka på vissa andra områden.
Det är nu det är så bra att gå tillbaka i träningsdagboken och inse att det faktiskt har gått framåt, istället för att bli frustrerad över allt vi INTE klarar just nu.

Lättare sagt än gjort :angel:

Tror inte det är några som helst problem.

Jag är 168 och min häst är 136. Min förra var bara 128, och det funkade fint. Det som kan bli svårt är ju om ryttaren är obalanserad, men balansen bör man ju träna på oavsett hur stor hästen är. ;)

Jo, precis. När jag tar ner till tölt så tar jag ibland över direkt i galopp, och ibland tar jag trav först och sen galopp. Det förstnämnda gör jag inte så ofta/mycket då det är lite jobbigare.

Tack för ditt svar!:laugh:Är ju det att hon inte är ren isis, utan korsning. Men ser mkt ut som isis, och det känns ju kanske lite mer "legitimt" att se större ut då.;)

Spelar ju ingen roll vad det ärför ras utan hur hästen der ut. Eftersom du skrev att hästen är viktbärande antog jag att den inte är någon sportmodell utan lite grövre.

Den där övningen håller jag också på med, och jäklar så svår den är på en islandshäst iallafall för oss. Jorunn tror att jag menar tölt här jag har upp händerna i trav och vill få upp hennes nacke.
Så det gäller att ha tungan rätt i munnen och ta upp mm för mm och så berömma så hon förstår vad jag vill.

Åhh westernkurs fyy så kul=)

Det där har jag löst med att lära in röstkommando för resp gångart, så direkt om han tänker tölt ger jag röstkommando trav så travar han istället + att träna tölten i olika form, Thengill kan tölta med nosen i marken i princip dvs hög form förklippas inte med enbart tölt så att säga.

När kastrerades han??

för typ 6veckor sedan ungefär, varför undrar du?
därför jag nyligen börjar rida honom igen han fick bara promeneras i flera veckor efter + att han fick feber och infektion i såret och mer medicin men nu är han frisk och mår bra:love:.

Jag brukar inte använda så mycket samling eller halvhaltande i nedtagningen från galopp till trav på mina mindre stabila hästar, utan slappnar av helt i sits/bäcken så brukar de ramla ner. När de är starka och säkra på vad jag menar, jobbar jag senare med samling i galoppen men gärna då genom att korta galoppen lite och när jag känner att de funderar på att bryta till trav (detta gäller alltså mina hästar; har ingen femgångare) så driver jag framåt igen.
Efter tillräckligt lång tid, är de starka nog för att samla sig ner i nedtagningen.
Kanske det tillfälligt kan funka för dig: att slappna av ner i traven i stället för att samla sig ner i traven?

Vad jag vill säga är att det är inte alla det passar att ta trav från galopp

Men så kan man ju inte tänka, då får man ju träna på detta, jag skulle aldrig begränsa min ridning genom att tänka så här,
Om jag skullel tänka så där hade Jorunn inte ens kunnat galopperat idag för när den försvann hade jag kunnat tänkt..Ähh galopp är bara inte hennes grej vi rider dom andra gångarterna.

Övergångar mellan gångarter är och kommer alltid vara en viktig del i en hästs utbildning oavsätt ras.

Jag kör väldigt mkt galopp-trav övningar och visst i början när jag började med denna övning vart de galopp-tölt-spänning-trav- spänning.
Men genom att jag inte gav mig utan tränade, tränade och återigen tränade på detta gav det resultat och idag är det gott som alltid rena övergångar galopp-trav i avslappnad form.

Sedan kör jag mycket halt-trav-halt-trav och detta ger en kvick häst som sätter under sig sjukt bra.. mycket bra övning för de hästar som har svårt för det.

Men själva vitsen med iallafall min ridnig är att lösa ev problem man stöter på längst vägen till sitt mål. Varje problem är roliga att lösa och en otrolig känsla när de är löst.
Och inte tänka att jag får acceptera att hästen inte kan detta=)

Fast nu handlar det ju om en ung häst, och det är bara onödigt att "säga" till hästen gång på gång att den inte klarar av vad man ber den om. Som jag sa tidigare är övergången knappast livsviktig i nuläget, och det är kanske lika bra att bara skippa den ett tag. På unghästar är det så himla viktigt att de får bra självförtroende.

Elina kan ju känna på övergången ibland, men blir det tölt, pass eller trav så beröm ändå för hästen var faktiskt duktig som lyssnade på förhållningen!

Skule inte berömma och på en unghäst är väl" nötning" ännuviktigare så de till slut fattar vad man vill.
Om jag vill att den ska gå frammåt och skänklar och den går bak kan jag ju inte berömma, för då tror ju hästen att det är bak den ska gå.
Jag kan ju inte tänka aja den rörde iallafall på sig och därför berömmer jag.
Utan man får ju iggnorera och låta hästen försöka och när den gör rätt då berömma.

Har man kommit så pass långt att man galopperar och har gjort de ett tag på sin unghäst så tycker iallafall jag att man kan påbörja inlärningen galopp-trav om det är ett problem.

Man ska självklart inte fya hästen om det blir pass,tölt och sedan trav men inte berömma heller.
Utan bara iggnorera och berömma när hästen travar istället. För då kommer hästen fatta aaha det var detta du ville.

Och på en unghäst har man rätt kort tid på sig man får ju inte trötta ut den. Men några övningsgånger kan man gott och väl göra typ 5 försök sen gå vidare till något den tycker är roligt.

När jag tränar halt-trav på jorunn i början ville hon gärna ta halt-tölt och jag berömde inte utan bara gjorde om.
Och när hon tog trav berömde jag i massor och klappade om henne de tog bara några få ggr så fattade hon vad jag ville.

Men visst är det roligt med problemlösningar och inlärning på unghästar..=) känns som igår Jorunn var 4½ år och under inridning haha=)

Det beror väl lite på vad det är man jobbar med. Som du säger kan man ibland ignorera, men ibland kan man också berömma för att hästen tänkte rätt, även fast inte hela övningen klarades av.

Att "nöta" med unghästar brukar jag inte rekommendera. Snarare göra det så "stort och enkelt" för dem som möjligt, faktum är att mycket faller på plats när de har framåtbjudning, kan stopp, fram, svänga och sidförande.

Knapplån

Igår så vart de först lite dressyr i ridhuset och så tänkte jag skritta ut ensväng efter och hann bara 5 meter så kom en tjej i stallet som också ville hänga med. Så vi skrittade ut och testade en ny ridväg och den tänkta korta uteritten slutade i 1½ timme.
Men med underbart väder och varmt ute så var det bara myskogt och här får ni lite smakprov=)

Myser i skogen

JagochJorunnmyser.jpg

Kalhygge kom vi fram till

Jagochjorunnpkalhygge.jpg

Fin stig mitt i skogen

Finaridvgar.jpg

Så härligt att sommaren är på gång!=)

Ja "nöta" med de menar ja ju självklart inte att man sitter i 4 timmar och tjatar om och om igen;)

Men att man upprepar, de är ju så alla gör vad jag vet. Få kan ju efter en gång har hittills inte mött en häst som kan galoppombyten perfelkt efter ett försök.. utan de flesta"nöter" in de tills att hästen kan de bra=)

Och unghäst beror ju på vart den är i sin unghästutbildning..
en unghäst på 3½ ä r som blivit riden 5 ggr eller en som är inne p sitt sista unghästår på 6 år och 11 månader gammal som tävlas flitigt och är välutbildad .
Den sistnämnda vill jag kunna påstå kan amn kräva rätt mkt av=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 019
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 605
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 470
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024