Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Han travar fint på den bilden Glampi!
Hur är det, när planerar du att visa honom? Ska han visas exteriört först? Och ska du göra det själv eller skicka iväg honom? :)

Tack:love: gillar hans trav.
Glampi är kasterad så det blir ingen visning.

Jag insåg att jag aldrig skulle ha råd att visa honom och att jag för den delen inte ville ha någon avelshingst har inte tid eller intresse för det.
Insåg detta på allvar när jag fick barn, har fått en helt annan syn på det mesta.
Han får bli min egna lyxiga snygging istället som jag kan glida runt på i skogen och på tävlingsbanorna i framtiden, om vi känner för det:).

vilka långa ben han fått:) han växer killen men han ser fortfarande så bäääääbis ut i ögonen, det gjorde Glampi länge med. eller lite fortfarande faktiskt emellanåt.

KL.
Red två lektioner på Karl igår, hade inte tänkt rida tölt alls men Karl ville visa för instruktören att han kan...
fast fokus på träningen var styrketräning i traven, och vi fick redan jobba med aningens samling.
Karl är så pass stark och stabil i remontformen, att vi höjde formen något (vilket jag också påbörjat på uteritterna). *Höjde och kortade tills han nästan tappade takten, släppte då fram honom i något lägre, mer avslappnad form. Fick förstås mycket bättre schwung av den övningen. Lite arbete med öppna på volt i trav, och skänkelvikning också det i trav. Duktigt av min femåring.
Fick "OK" för mitt sätt att tänka för att korrigera och träna bort hans lätta travtaktighet, fick bekräftat att det är rätt att tänka att träna tölten på uteritter där underlaget - förstås - är fastare än i paddocken, eftersom det är enklare för häst.

Ska nu gå ut och lasta nordistravaren och en fjording för westernkurs. Det är fullt upp.:bump:

Den där övningen håller jag också på med, och jäklar så svår den är på en islandshäst iallafall för oss. Jorunn tror att jag menar tölt här jag har upp händerna i trav och vill få upp hennes nacke.
Så det gäller att ha tungan rätt i munnen och ta upp mm för mm och så berömma så hon förstår vad jag vill.

Åhh westernkurs fyy så kul=)

Det spelar ingen roll om det blir trav, tölt, pass eller galopp. Övningen är till för att få honom gå FRAM SNABBT. Från halt, ha LÖS tygel (så du inte råkar dra honom i munnen), sen tjong pang fram - kan hända att han studsar iväg och blandar gångarter hej vilt men efter ett par gånger har du en kvickare och känsligare häst.
Men det gäller att du verkligen får en reaktion. Använd röst, skänkel, ben och även spö vid behov. Det ska vara en SNABB reaktion och vilken gångart det blir spelar ingen roll! :-)

Denna övning har jag använt mig av Jorunn var väldrigt iggnorerande av skänklar i början när jag börjjade rida seriöst.
Så jag använde mig utan denna metod, att jag först bad snällt med skänklarna, hände inget så en gång till utifall det var mitt fel och hände det inget där fick hon faktiskt ta emot en ponnyskänkel och ett rapp med spöet. Hämska jag:devil:
Men denna övning behövdes bara göras några gånger sen fattade hon vinkeln:angel:

klart som tuan man inte inte bara hoppar upp och slår på spöet och skänkeln och tänker gå hästfan... haha men sånt trodde jag folk fattade att man sjääääälvklart ger en mjuk skänkel först innan man blir vass.

Vissa saker tar man bara förgivet att folk fattar

Fast Karl har väldigt starka gångarter och har inga svårigheter att utföra övningen - så länge jag är tillräckligt långsam med att höja. Och vid minsta fyrtakt i traven, släppa fram igen.
Jag tycker om att skryta om mina kanonhästar. Karl är medioker vad gäller aktion och lyft (i bästa fall medioker) men han är balanserad och taktsäker och blandar inte gångarter. Tölten som sagt lite travtaktig, men nu blir det sluta och skänkelvikning i ännu större portioner än tidigare efter att jag fått bekräftat att de övningarna bör hjälpa oss.

Min islandstränare var och kikade på westernkursen idag och kommer antagligen att själv anlita honom för kurser. Kul när det sätter ringar på vattnet.
Idag tränade Lukas och jag mest på galoppiruetterna, men också förstås en del roll-backs och stop. Jaja, Lukas är en superhäst. Hörde westerntränaren säga till islandstränaren att Lukas är den bästa crossoverhäst han någonsin sett. Jag lapar förstås i mig...:angel:

Nu, alla visa bukare, behöver jag er hjälp igen! :)

Jag har ett "problem" som jag inte vet hur jag ska hantera. Idag övade jag på galoppövergångar igen, fattningarna sitter helt ok, men jag har problem med nedtagningarna, hur jag än gör så lyckas jag för mitt liv inte få henne att gå ner i trav. :confused:
Direkt när jag börjar "störa" henne, dvs be henne korta upp och göra sig redo för nedtagningen så går hon över i pass. Hon byter sen plättlätt över från pass till trav, men det GÅR bara inte att få trav från galoppen. Till slut gav jag upp och tog ner till tölt istället, vilket hon klarar bra.

Några tips, tankar eller idéer om hur jag kan göra? Hon har ju ganska stark trav annars, så länge det inte blir allt för jobbigt för då går hon gärna över i tölt. Hon verkar också ha mycket pass i sig, men det är inget vi tränar än.

Är det svårt rent fysiskt för dem att gå över från galopp till trav? Jag tänker att passen ligger väl närmare? Hur kan jag underlätta eller börja träna mot att hon ska klara av övergången till trav från galopp?

Träna övergången galopp-trav på volt kan vara en bra idé. Bara galoppera några steg, ner till trav och länga på halsen, fatta ny galopp :) Se till att ha böjning i hästen också, och blir det tölt/pass så vänta ut henne och beröm för traven när den kommer!

Och att tillägga är att ge henne mer tygel i nedtagningen. För kort tygel kanske uppmuntrar henne till pass beroende på hur hon tränats tidigare. Försök bromsa med säte och röst.

Är det svårt rent fysiskt för dem att gå över från galopp till trav? Jag tänker att passen ligger väl närmare? Hur kan jag underlätta eller börja träna mot att hon ska klara av övergången till trav från galopp?

Det är inte så svårt fysiskt, det handlar mer om än teknik som hästen måste komma underfund med.

(Inser nu att jag kanske skulle skrivit allt i ett inlägg istället för tre ;) )

Men hur ska jag kunna träna övergångar galopp-trav när jag inte får henne i trav? :confused:

Ang. tygeln så har jag testat både med lös, lite stöd, och med små förhållningar. Annars använder jag säte och röst. Inget funkar. Det blir bara pass, även om jag lyckas hålla takten i galoppen hela vägen ner i övergången. Jag har testat att ha henne både ställd och rak.
Jag har fösökt att göra övergången i olika tempon, men jag får bara inte till det.

Måste testa att ha henne lös i paddocken imorgon och se hur hon gör där. Har faktiskt aldrig tänkt på om hon tar pass emellan där eller om hon går ner direkt till traven när klumpedunsen inte sitter på. :p

Men har du provat på volt? Inte ens mina femgångshästar som helst väljer passen om de får klarar att lägga på en mindre volt ;) Och som jag sa, vänta ut henne i övergången!

Kollade på en film jag hade på datorn när hon springer löst och då tar hon antingen något steg emellan i nån slags salig blandning mellan pass och tölt, det går så fort så jag hinner inte riktigt se men jag gissar att det är pass-tölt-trav. Då är galoppen lite passtaktig precis innan.
Vid ett tillfälle så skuttar hon till och liksom hindrar sig själv i steget med ena bakbenet i luften samtidigt som hon trampar om med det andra. Ser ut som en trestegshoppare när de hoppar med samma ben två gånger i rad. :p:angel:
Och då går hon direkt från ren galopp (lite högre tempo) till ren och fin trav med bra sväv och fina sträckningar.

Men har du provat på volt? Inte ens mina femgångshästar som helst väljer passen om de får klarar att lägga på en mindre volt ;) Och som jag sa, vänta ut henne i övergången!

Nej det har jag inte (eller ja, inte nu men tidigare har jag ju testat) och jag har svårt att tänka mig att det skulle funka enklare där av den enkla anledningen att hon fortfarande har lite svårt för galoppen på volt och om volten är för liten har hon till och med svårt att hålla traven utan jag tappar lätt över henne i tölt istället. Om jag ska fixa det får jag hålla tungan rätt i mun och jobba som en liten blå för att hon inte ska falla ihop i sin svaga sida. :o

På så vis! :) Är hon ung? Kan tänka mig att hon bara är obalanserad, och att saker och ting kommer att falla på plats när hon vet var hon har sina ben. Det är ju ingen idé att harva på med en övergång som hon ännu inte klarar, utan det kanske snarare gör henne osäker i galoppen och försämrar kvalitén på den. Med obalanserade unga hästar (om hon nu är ung) så brukar jag ta ner till tölt om de har lättast för det och sedan ned i trav och länga på halsen. Till slut brukar de bli färre och färre töltsteg. Man vill ju inte gång på gång mata in i huvudet på dem att de inte klarar av en övning.

Senast ändrad:

Jag brukade med Tvistur - som hade länge en jätte dålig och ostabil trav - ta nedtagningar från galopp ute i terrängen i backe eller slutning uppåt. Han föredrog att trava då eftersom tölt/pass/grisepass i uppförsbacke var jobbigt. :p ( med Tvistur fick vi annars också träna mycket i backar, tips från en isländsk tränare. )
Därifrån kunde man så småningom börja koppla ihop galopp till trav - knapparna också på ridplan.

Hmm, vet inte riktigt vad poängen med detta inlägg var men men. :D
Men kanske skulle det kunna vara något för Sól också, vad för gångart tar hon i nedtagningen ute i terrängen? ( kanske testa ta ner från galopp i en uppförsbacke och se vad som händer då? )

Hon blir 6 i sommar, så jag skulle nog räkna henne som ung. Jag upplevde henne inte alls som vinglig jämfört med de andra unga jag ridit, men nu när jag tänker tillbaka så har hon blivit mycket stabilare sen jag köpte henne i augusti.

Vi har äntligen kommit igång ordentligt. Under hela hösten så var hon igång som mest 5 veckor i rad, och däremellan vilade hon 1-3 veckor i taget. Sen hade hon en månads vila som blev nästan 2 månader. Och sen när jag satte igång henne så började hältutredningen som bara visade sig vara lite obalans/svaghet. Nu har jag lärt mig hur jag ska rida henne för att inte hamna där och jag tycker det går framåt.
Jag rider väldigt sällan i paddocken, max en gång i månaden. Sen kan jag ibland börja eller avsluta i paddocken men då blir det mest skritt och lite trav/tölt. Jobbar sällan så hårt i paddocken, eftersom hon en period i höstas tappade bjudningen litegrann i paddock. Och det vill jag inte upprepa.

Jag gjorde väl kanske 5-6 övergångar och när det inte gick så bad jag henne ta tölt från galoppen istället. Känner som du, ingen idé att be henne när det inte funkar.

Då kanske jag ska strunta i det då och låta det komma när hon blivit starkare?

Vornarneisti Vi har ingen terräng här, det är platt, platt, platt så långt ögat når. :eek::angel:
Jag saknar backar något så enormt, man får ju så mycket gratis i terrängen. Jättebra träning verkligen!
Vi har jättebra ridvägar med fina backar en bit bort med släp, dit åker jag gärna, ska bara lära mig hitta där också. Annars har jag som mål att åka dit så ofta som möjligt, gärna en gång i månaden.

Vi har en svag backe på en av ridvägarna, ska testa den nästa vecka och se vad som händer där. Den är inte så brant, så Sòl har inga problem att tölta uppför den, men det kanske hjälper till litegrann ändå.
Tack för tipset!! :D

Då kanske jag ska strunta i det då och låta det komma när hon blivit starkare?

Ja, det kanske kan vara en bra idé? Det är ju du som känner din häst, och att prova be om trav direkt efter galopp då och då är ju ingen fara, en dag sitter övergången kanske bara på plats? Det är ju inte livsviktigt att den fungerar, så det är ju bara att fokusera på att bygga självförtoende och behålla framåtbjudning :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 019
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 605
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 470
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024