PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

och vad tror du pat parelli har gjort under sina unga år?:grin: han har ju studerat med alla möjliga cowboys som levde med sina hästar. tills dom dog.

och han var tvungen att börja utveckla det. och tack vare Linda så har dom kunnat göra det ännu större så att ännu fler kan ta del av den kunskap han har! och han har inte bara studerat HÄSTAR i fångenskap, utan vildhästar, åsner och mulor vilket ger ett mycket större perspektiv på det hela!

Nu pratade jag inte om Pat Parelli:angel: Utan om att man bör skaffa kunskaper innan man skaffar häst.

Nu pratade jag inte om Pat Parelli:angel: Utan om att man bör skaffa kunskaper innan man skaffar häst.

och det finns människor som LEVER med sina hästar här i sverige lite överallt, så alla som vill kan få den kunskap de behöver ? nae det handlar hela tiden om RIDNINGEN vinna tävlingar eller ha en lugn trevligt häst att rida och lunka på i skogen. innan jag började med PNH så tänkte jag exakt lika dant. bara ridning! var den olydig eller inte gjorde det ena eller det andra så fixade man det från ryggen.

1: vart ska man då få kunskaper ifrån om hur man läser hästar och kan skaffa en bra relation med dom? ( I SVERIGE) ( alla ha rinte släkt som hållt på med hästar sen 1700 talet!)

2: de som skaffar häst tror ju de kunskaper från ridskolan räcker, så vad är det för fel om man sedan börjar upptäcka att det är fel och tar hjälp av människor som KAN. som gjort program och lagt ner pengar för att hjälpa dessa människor?

3: antar att du är äldre än mig, så du borde redan ha lärt dig att människor har olika åsiker och att det ALLTID kommer finnas någon som tycker annorlunda, även om man inte kan förstå det ibland:rofl:. THAT'S LIFE!

Nej, så enkelt är det inte. Tyvärr.

Jodå- om man inte gör fel först.

Varför blir inte folk skötare o medryttare på olika hästar innan de köper en egen:confused:

De har höga tankar om sitt hästkunnande o säger att det är fel på- hästen- såklart:mad:

Jodå- om man inte gör fel först.

Varför blir inte folk skötare o medryttare på olika hästar innan de köper en egen:confused:

De har höga tankar om sitt hästkunnande o säger att det är fel på- hästen- såklart:mad:

så vart är felet :

så om nån rider på ridskola, lär sig rida "ordenkligt" börjar tävla hoppa får rida en del privat hästar, och fortsätter vara kvar där på ridsklehästarna.

någon rider på ridskola kommer lika högt i ridningen som förra beskrivningen, men istället för att vara kvar på ridskolehästarna så köper den en egen men har den uppstallad på ridskolan. det vill säja samma utbud av kunskap. kunskap om ridning.

så skillnaden?

jo den första betalar inte lika mycket behöver inte bry sig om veterinärer, skoningar, försäkringar. och om den rider en häst och börjar tycka att den är jobbig och inte lika rolig som någon annan, nae då slutar vi rida den och tar den andra.

den andra personen som hamnar i den situationen där den inte klarar av hästen, eller det uppstår någonting som gör att de inte kommer vidare så har jag sett 80% av fallen sälja för att den var "för svår". och de köper en ny häst. vad händer då? jo de gör ju samma osynliga fel! istället för att jobba med problemet, så säljs det bara vidare... och vad lär dom sig då?

sen finns de folk som ääälskar sina hästar såå mycket, och tänker VIDARE.. ett bra exempel : Linda Parelli.

den andra personen som hamnar i den situationen där den inte klarar av hästen, eller det uppstår någonting som gör att de inte kommer vidare så har jag sett 80% av fallen sälja för att den var "för svår". och de köper en ny häst. vad händer då? jo de gör ju samma osynliga fel! istället för att jobba med problemet, så säljs det bara vidare... och vad lär dom sig då?

sen finns de folk som ääälskar sina hästar såå mycket, och tänker VIDARE.. ett bra exempel : Linda Parelli.
Vems är problemet?
Inte hästens!

Jag vet hur rädd Linda var o tyckte att det var så fantastiskt när Pat lärde henne.

Han kunde även träna hästarna åt henne- big difference.
Hon fick både praktisk hjälp o kunde lära sig under hans överinséende.

Det är precis samma som att man har väldigt hästkunniga föräldrar eller är elev till ngn skicklig- menar då en som då har ständig tillgång till hjälp.

Vem i hela friden ska rätta en ensam flicka i skogen som har sett på en CD? Som är 100 på att hon gör helt rätt o då hävdar att denna häst är såååå himla speciell o dominant.

Vems är problemet?
Inte hästens!

Jag vet hur rädd Linda var o tyckte att det var så fantastiskt när Pat lärde henne.

Han kunde även träna hästarna åt henne- big difference.
Hon fick både praktisk hjälp o kunde lära sig under hans överinséende.

Det är precis samma som att man har väldigt hästkunniga föräldrar eller är elev till ngn skicklig- menar då en som då har ständig tillgång till hjälp.

Vem i hela friden ska rätta en ensam flicka i skogen som har sett på en CD? Som är 100 på att hon gör helt rätt o då hävdar att denna häst är såååå himla speciell o dominant.

sen när har jag ( eller någon annan här sagt) att det är hästens fel eller dens problem? de är väl solklart att det inte är.. :confused:

som jag vet så gifte dom sig inte, och flyttade ihop FÖRSTA dagen dom såg varran. hon gick ju på en kurs. och det var ju hon som jobbade med hästen. sen var det ju upp till henne. hon bodde i australien och han i usa.

sen kommer inte jag ihåg att hon var RÄDD ( men jag kan ha fel) det var väll mer så att det helt enkelt inte gick att galopera på den för den stack eller hur det var, men jag har i alla fall inte för mig att hon var rädd. en del är ju inte det.

dvdera är ju en början. egentligen en en veckas kurs som är filmad. och det är oxå gjort för att man ska kunna ha dvderna som grund och instruktör till hjälp, och avchekning så att allt går rätt till. så det är upp till den lilla flickan i skogen. och hästen kan ju fortfarande vara dominant, oberoende på om hon gör rätt eller fel. men så väl som dom går igenom hästen och dens psyke i dvderna är helt ofattbart, så om du får chansen, låna en L1 och titta igenom hela så blir du förvånad över hur mycket de faktist får med. sen är det upp till en själv om man tycker att det räcker och det går åt rätt håll, eller om man vill träffa en instruktör lite då och då.

så det är upp till personen i fråga, alla gör inte och tycker inte lika dant. är det verkligen SÅ svårt att förstå?

och det finns människor som LEVER med sina hästar här i sverige lite överallt, så alla som vill kan få den kunskap de behöver ? nae det handlar hela tiden om RIDNINGEN vinna tävlingar eller ha en lugn trevligt häst att rida och lunka på i skogen. innan jag började med PNH så tänkte jag exakt lika dant. bara ridning! var den olydig eller inte gjorde det ena eller det andra så fixade man det från ryggen.

Vet inte vad du pratar om nu:confused: Vadå exakt likadant? Som vem då?

Jag har aldrig pratat om enbart ridningen. Det är hela hanteringen där ridningen är en del.

Men jag anser inte att man löser sina ridproblem från marken genom att hoppa av. Det är ospykologiskt i förhållande till hästen. Om en häst är osäker inför något så ska ryttaren genom att själv vara lugn och oberörd visa att det är inget att vara rädd för. Börjar ryttaren hoppa ur sadeln så fort hästen blir osäker så har man förstärkt hästens känsla av att det verkligen var något att bry sej om.

Fattar man inte det har man en del kvar att lära.

Dom som hittat på "programmen" kan nog, men sen sitter folk här tex och irl som gått kurserna (för att dom själva är oerfarna och osäkra) och ger en massa råd och påståenden utifrån sin egen erfarenhet och som DOM uppfattat budskapet, vilket kan vara totalt fel om man pratade med "källan".
En del påståenden i såna här trådar tror jag tex Parelli själv skulle ta rejält avstånd från.:o Budskapet har missförståtts kanske i flera led och resultatet blir helsnurrigt:crazy:

Har ni andra som är med i Savvyclubben fått en dvd för JULI månad?
*börjar fundera på varför inte jag har en*

No..not yet. Men fick ett mail för en vecka sen om att den är på väg, så den dyker säkert upp nästa vecka.

Jag sitter och kikar runt på alla möjliga parelli svar mm om "colt start".
Som Ni vet är min Obe inte riden och jag är bara level 1 än så länge, men han behöver röra på sig för han behöver muskla sig och träna upp sina benmuskler så lederna stärks.
Man ska visst upp till level 3 innan man börjar med unga oinridna hästar om jag förstått det hela rätt.. "Shit pommfritt" nu behöver jag tips!
Funderade på att börja tömköra på det gamla hederliga viset som jag kan men det skulle man inte heller för att man utsätter dem för dubbla signaler..:confused:
Skicka honom upp och ner i backar?? Ideèr? Hur ska jag fixa detta på parelli vis? Antar att level 2 vidgar mina vyer men just nu befinner jag mig i snårskogen. Med risk för total trackning eftersom denna tråden verkar "balla ur" så sticker jag ut näsan ändå (har blivit ganska tjockt skinn på den nu):grin:

Vet inte vad du pratar om nu:confused: Vadå exakt likadant? Som vem då?

Jag har aldrig pratat om enbart ridningen. Det är hela hanteringen där ridningen är en del.

Men jag anser inte att man löser sina ridproblem från marken genom att hoppa av. Det är ospykologiskt i förhållande till hästen. Om en häst är osäker inför något så ska ryttaren genom att själv vara lugn och oberörd visa att det är inget att vara rädd för. Börjar ryttaren hoppa ur sadeln så fort hästen blir osäker så har man förstärkt hästens känsla av att det verkligen var något att bry sej om.

Fattar man inte det har man en del kvar att lära.

Dom som hittat på "programmen" kan nog, men sen sitter folk här tex och irl som gått kurserna (för att dom själva är oerfarna och osäkra) och ger en massa råd och påståenden utifrån sin egen erfarenhet och som DOM uppfattat budskapet, vilket kan vara totalt fel om man pratade med "källan".
En del påståenden i såna här trådar tror jag tex Parelli själv skulle ta rejält avstånd från.:o Budskapet har missförståtts kanske i flera led och resultatet blir helsnurrigt:crazy:

om du anser rädsla som RIDproblem så bevisar det för mig att du tänker likadant som ridskolan jag ridigt på och tränarna jag ridigt för i den "vanliga" hästvärlden.

vi säjer att jag rider ute, och det står en traktor som min häst reagerar på. och så vet jag att om jag ber den att gå fram just nu så kommer det stegra och vända på klacken och dra. då hoppar jag hällre av och "fixar" rädslan från backen. sedan hoppar upp när hästen känner sig trygg vid traktorn. sen självklart kan man fixa rädslan från ryggen oxå, men det är upp till "ryttaren" om den vill göra det från backen eller från ryggen. det är min åsikt.

och som sagt det är upp till oss själva om vi vill testa och tro på det människorna här säjer. sen tycker jag att du är lite fel person att dömma om vad parelli " själv skulle ta rejält avstånd från". med tanke på att du inte känner till hela hans tänk och koncept. :mad:

MEN FÖR SISTA GÅNGEN! allt är upp till oss själva om, vad och varför vi vill göra något med våra hästar. :cool:

Som Ni vet är min Obe inte riden och jag är bara level 1 än så länge, men han behöver röra på sig för han behöver muskla sig och träna upp sina benmuskler så lederna stärks.
Man ska visst upp till level 3 innan man börjar med unga oinridna hästar om jag förstått det hela rätt.. "Shit pommfritt" nu behöver jag tips!
Funderade på att börja tömköra på det gamla hederliga viset som jag kan men det skulle man inte heller för att man utsätter dem för dubbla signaler..:confused:
Skicka honom upp och ner i backar?? Ideèr? Hur ska jag fixa detta på parelli vis? Antar att level 2 vidgar mina vyer men just nu befinner jag mig i snårskogen. Med risk för total trackning eftersom denna tråden verkar "balla ur" så sticker jag ut näsan ändå (har blivit ganska tjockt skinn på den nu):grin:

Erika gav oss tips om hill therapy. vilket gjorde under med våra knattar. men mitt tips är faktist att du mailar Erika!;) om ingen annan här har varit i samma situation

om du anser rädsla som RIDproblem så bevisar det för mig att du tänker likadant som ridskolan jag ridigt på och tränarna jag ridigt för i den "vanliga" hästvärlden.

Ja ryttarens rädsla är både ett rid och hanteringsproblem. Det gör inte hästen trygg att människan kommer att reda ut situationen. Hästar är känsliga de känner hur du känner dej, och då spelar det inte så stor roll vad du hittar på för tricks.

vi säjer att jag rider ute, och det står en traktor som min häst reagerar på. och så vet jag att om jag ber den att gå fram just nu så kommer det stegra och vända på klacken och dra. då hoppar jag hällre av och "fixar" rädslan från backen. sedan hoppar upp när hästen känner sig trygg vid traktorn. sen självklart kan man fixa rädslan från ryggen oxå, men det är upp till "ryttaren" om den vill göra det från backen eller från ryggen. det är min åsikt.

En häst som stegrar är inget för en nybörjare öht. Då ska du sälja den eller lämna den till kunnigare person som kan hjälpa dej.

och som sagt det är upp till oss själva om vi vill testa och tro på det människorna här säjer. sen tycker jag att du är lite fel person att dömma om vad parelli " själv skulle ta rejält avstånd från". med tanke på att du inte känner till hela hans tänk och koncept. :mad:

MEN FÖR SISTA GÅNGEN! allt är upp till oss själva om, vad och varför vi vill göra något med våra hästar. :cool:

Ja och det kan man diskutera, att det är upp till ägare oavsett kunskaper. Vore kanske på tiden med nåt slags "hästkörkort" innan man får köpa häst.

Man tackar och bockar för tipset!!!!:bow:

hahaha inte för att det var så mycket tips men någonting var det.. :grin:

hill therapyn funkade jätte bra på våra, och hon sa att jag kunde köra den på min oinridna 3 åring. men som sagt hon kanske har något mer passande till dig.

Ja och det kan man diskutera, att det är upp till ägare oavsett kunskaper. Vore kanske på tiden med nåt slags "hästkörkort" innan man får köpa häst.

1.förut skrev du om hästen blir rädd och man hoppar av så förstärker man .... o.s.v men nu är det plötsligt ryttaren som är rädd?

men skit samma.

2. sen kan man prata om olika grader av stegring, det min häst BRUKADE hålla på med var för att vara lite mer tydlig :

en manöver som innebar att hon stod på ändast bakbenen och vände 180 grader åt andra hållet. vilket innebar att hon inte hann "stegra" i den benämningen du ser det.

o.b.s att denna manöver inte bara uppstod vid ridning, utan från backen oxå. men försvann så fort jag började med PNH.
sen DROG inte min särskilt mycket, som högst 100 meter.

dock så såg inte jag detta som ett så stort problem, jag hade sett massa andra hästar göra det, mycket värre, och jag hade accepterat att det var bara så det var. helt vanligt, normalt, alla hästar reagerade trors allt inte likadant på saker och ting.

och ännu en gång who are you to tell om jag är en nybörjare eller inte?

och vad ska man diskutera? om det är upp till hästens ägare att ta ansvar över hur mycket kunskaper man har och vad man gör med sin häst? hur är det diskuterbart? det ÄR dens ansvar.

sen om hästsäljaren bryr sig så kan den oxå vara mer eller mindre noga med hästköparens erfarenhet och kunskaper.

Senast ändrad av en moderator:

Om hästen reser sig så har man använt fel metod till att få den att gå förbi.
Ryttaren har via sitt kroppsspråk sagt att den är farlig o tagit till för mkt kraft- drivning för att få den att gå. Den har då ingen annan utväg än att resa sig.
Vi har så pass mkt större hjärna att vi kan lirka med den- lura den.

Prova att vissla, ej ta tygeln o prata med den. Gör ingen affär av den.

En ledarhäst hade gjort så. Nh grundar väl sig på hästspråk:confused: Studera hästen mer istället för CD´s.

Tänk lite själv! Hästar ser dåligt framåt o gör man affär av allt, så kommer den att bli osäker iom att ledaren/ ryttaren tvekar/ hetsar upp sig.

Har man otur kan verklig rädsla gå över i "dumheter". Kalla det att den testar om så önskas.

Heej! :laugh:

Jag har en dvd om colt start. Du kan få låna den om du vill, pma din adress bara! ;)

Visst hade du en nordis som är riden o så? Varför inte gå till L3 med den o sen starta Obe? Det är ju så det "ska" gå till. Vad jag fattat som så är ju L1 i stort sett "colt start" men man ska kunna behärska det. Sen så...jag tömkör o grejar med mina. Är du ute o går med Obe? Det gjorde jag mycket med Skäcka när hon var ung o oinriden(ca 5-7 km nästan varje dag, stannade o käka gräs här o var), sen är ju hon inkörd som 2½ åring. Det säger ju Pat med, hästar ska motioneras långt o mycket.

Men hör av dig, du får jättegärna låna den av mig.
Kramkram

Om hästen reser sig så har man använt fel metod till att få den att gå förbi.
Ryttaren har via sitt kroppsspråk sagt att den är farlig o tagit till för mkt kraft- drivning för att få den att gå. Den har då ingen annan utväg än att resa sig.
Vi har så pass mkt större hjärna att vi kan lirka med den- lura den.

Prova att vissla, ej ta tygeln o prata med den. Gör ingen affär av den.

En ledarhäst hade gjort så. Nh grundar väl sig på hästspråk:confused: Studera hästen mer istället för CD´s.

Tänk lite själv! Hästar ser dåligt framåt o gör man affär av allt, så kommer den att bli osäker iom att ledaren/ ryttaren tvekar/ hetsar upp sig.

Har man otur kan verklig rädsla gå över i "dumheter". Kalla det att den testar om så önskas.

om du hade läst så stog det att det gick över när jag började med PNH.

i forsättningen. LÄS

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar