Nu vet jag mer
Har läst på
Jag insåg att jag redan läst nån bok av henne och ja det finns vettiga saker men det är en himla massa dominansövningar där med, backa i labyrinter o hålla på.
Henne? Är det Parelli du läst om? Pat är en kille nämligen...
Eller gubbe kanske
Om det är en äldre bok kan det som sagt vara "tuffare" tag som rekommenderas, så inte nu alltså.
Javisst kanske vissa saker är bra träning, som att gå under saker, men min erfarenhet är att det där fungerar när hästen har förtroende.
...
Detta är inte "lekar" för hästen. Det är olika dominansredskap som okunniga och osäkra hästägare (och andra), kan trakassera hästen med i hopp om att bli "ledare".
De lekar hästar leker med varann är alla dominanslekar. Tror inte många djur leker bara på kul...
Men att bli ledare för en häst kommer ur en trygg förtroendefull relation, att vara en människa som hästar kan för förtroende för är inte något som uppnås genom kortkurser.
Det ÄR inga kortkurser. Du kan verkligen inte ha läst på vidare bra. Det finns otroligt mycket material som vi tittar på, både på kursen och efteråt, sedan är väl en Level1-kurs på två dagar, och då är man INTE "klar" efter de dagarna. Då ska man hem och träna, kolla på DVD och många gånger tar man fler lektioner innan man blir "godkänd".
Det kommer med erfarenhet.
Och hur menar du att man får den "erfarenheten"? Bara genom att hanka sig fram i flera år med sin häst och hoppas att man överlever?
Menar du att man inte behöver någon som hjälper en med att förstå hästarnas språk?
Jag hade min häst i flera år, och som vi höll på så hade jag då aldrig kunnat rida honom utan grimma, bara av mig själv.
Det verkar så konstigt att du dissar att man tar hjälp av tränare... Eller missförstår jag dig nu?
Att lära känna sin häst och i den dagliga hanteringen göra saker med den på ett naturligt sätt ger en trygg grund i relationen. Det behövs inga konster.
Nej, det behövs det inte. Och det är inte konster vi tränar. Även om det kan se så ut. Men det hjälper inte alltid att gå runt och intala sig att man är trygg och lugn. När ska du förstå att inte alla är födda med den tryggheten? Att många behöver hjälp för att komma dit?
Det handlar om förtroende från båda håll, hästen litar på att det jag ber den göra är ok, jag litar på att hästen kan göra det jag ber den. Inte svårare än så.
Men exakt HUR uppnår du detta? Var det något du bara kom på själv en dag i vaggan hur man gjorde?
Men det är nog så att det borde finnas bra alternativ till dessa smarta affärsmän och kvinnor. Det finns ju inte utbildningar/kurser i vanlig hederlig hästhantering vad jag vet.
Jo, det gör det. För det är vad man får lära sig på PNH-kurser. Bland annat. Men det finns helt klart utrymme för fler.