PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Enda ggn som jag numera rider barbacka är på vintern om det är mkt snö:D för att slippa pulsa

Rider med grimma o har den stora på släp- du ser.
Det har funkat i alla tider- utan ABCD...-NH

Det är en gnutta skillnad att rida på en liten isis eller på en 180+ häst:D

Förresten är det skillnad på gång oxå.
galoppsprången på en stor häst eller en häst med stor trav- prova ska du se...

Senast ändrad:

jo, det ligger ju lite senare i utbildningen förstås och vi är ju inte riktigt där än. men jag försöker ändå att ha körtänket i min vardagliga träning. Selningen är ju bara det ett kapitel för sej och där har ju PNH varit till stor hjälp. inte så lätt att vara "friendly" med en 20kilos loksele när man är liten och svag...

Såklart finns det många vägar till Rom. Det handlar väl bara om vilken man väljer. Jag tycker mej ha hittat en mycket trevlig väg, med fina delmål längs resan, tydligt skyltat och i lagom takt så att ingen blir lämnad efter.

*kl*
hehe kommer med en udda fråga: Någon som vet hur man går ur Savvy klubben, då jag gåt ur skolan nu och är arbetssokande har jag inte pengar till att vara medlem :( Sen kan man gå med igen efter ett tag ?

Annars går det jätte bra för oss, har suttit på Tibbe 4 ggr och sits så skrittade vi även ut en runda, då barbacka och i repgrimma :) Ska flytta om några dagar så får se hur det ska gå, han är lättlastad men vägar där emot inte går ur transporten :o

Vad är det som händer i Fäviken? Läste på Tubbes hemsida om aktiviteter där i helgen. Någon som kan ge mej info/länk och vägbeskrivning om det finns möjlighet att titta förbi?

Jag ska upp till Åre imorgon, så lite hästaktivitet hade inte varit fel att balansera upp downhillcyklingen med....

Det är en jakt, hund och hästmässa, Fäviken Game Fair som är varje år. http://www.faviken.com/index.asp Jätte roligt och trevlig att vara på. Själv har jag tidigare år varit där och varit med på uppvisningar i westernridning och kofösning. Supper kul, går inte att missa :bump:

Aha! Det är DU som är ungdomen :idea:;) Bra, då tar jag inte åt mig...

Ja, visst är det irriterande med folk som "hittat rätt" så tidigt? Då slipper de alla otäcka skenturer på skogstokiga ridskolehästar, alla gräsliga lektioner med "sänk hälen", "piska på" och "TA i tygeln" :(

Och tänk vad långt den tjejen ska ha kommit när hon är i min ålder... *avis* man är ju hopplöst "efter" :crazy:

Jo, det är trist att vi är lite glesa.. men kanske kan man samla ihop några? Du verkar ju ha några kring Norrköping, jag bor i stockholm nu, och där borde det ju också finnas några? Kanske skulle lägga ut ett par annonser? :idea:

jo det är sant, fast dock kan vi ju se det som erfarenhet ! dock är det lite synd att hästarna måste LIDA för att vi ska få den erfarenheten, men men gjort är gjort.. ( man ska alltid se saker positivt :rofl: hehe )

ja det verkar finnas några omkring Norrköping & sörmland. det är synd att det inte finns ett lixom parelli-sverige sida dit alla svenska savvy medlemmar hittar och kan prata ihop sig om sånt...

Eller denna lilla guldklimp som leker med min pålle ibland. Vågar inte tänka på hennes Savvy vid 12års ålder...

URL]

Å HERRE GUD!

mina framtida barn ska bli minst lika duktiga!! :rofl::rofl:

Snälla Axel, bara för att jag rider islandshäst nu betyder det inte att jag inte ridit stora hästar tidigare.
Och när jag red stora hästar förut red jag nästan alltid barbacka, inget konstigt med det.

Men det jag pratar om är att rida utan något huvudlag alls, kan du det?
Och i det avseendet tror jag inte att det skiljer sig beroende på ras, om något så lär ponnysar vara svårare då de ofta är lite envisa..

Det finns förståss folk som lärt sig att rida utan huvudlag, utan att hålla på med PNH, jag säger inte att bara PNH kan lära ut detta.
Men det är knappast något man kan räkna med att få lära sig av en traditionell dressyrtränare.

Såklart finns det många vägar till Rom. Det handlar väl bara om vilken man väljer. Jag tycker mej ha hittat en mycket trevlig väg, med fina delmål längs resan, tydligt skyltat och i lagom takt så att ingen blir lämnad efter.

Så fint, enkelt och klart förklarat. :bow:
Tack för det, jag skriver under.

Kan vi inte starta en Parelli-sverigesida då? :idea:
Jag kan höra med Erika om det skulle vara ok att göra på något vis. :bump:

Sv: Re: PNH Tjatter...

Skuggi - håller med om att jag inte vet mycket om just parelli, jag tänker på andra nh-gurus.....

Nu vet jag mer:) Har läst på
sm205.gif

Jag insåg att jag redan läst nån bok av henne och ja det finns vettiga saker men det är en himla massa dominansövningar där med, backa i labyrinter o hålla på.

Javisst kanske vissa saker är bra träning, som att gå under saker, men min erfarenhet är att det där fungerar när hästen har förtroende. Det behöver inte tränas särskilt. Att ligger det tex en lina ivägen (har hänt mej i skogen, ståltråd som folk satt upp:crazy:)
så ska du bara kunna lyfta upp den och be hästen gå under. Till exempel.

Detta är inte "lekar" för hästen. Det är olika dominansredskap som okunniga och osäkra hästägare (och andra), kan trakassera hästen med i hopp om att bli "ledare".
Men att bli ledare för en häst kommer ur en trygg förtroendefull relation, att vara en människa som hästar kan för förtroende för är inte något som uppnås genom kortkurser. Det kommer med erfarenhet.

Att lära känna sin häst och i den dagliga hanteringen göra saker med den på ett naturligt sätt ger en trygg grund i relationen. Det behövs inga konster. :crazy:

Det handlar om förtroende från båda håll, hästen litar på att det jag ber den göra är ok, jag litar på att hästen kan göra det jag ber den. Inte svårare än så.

Men det är nog så att det borde finnas bra alternativ till dessa smarta affärsmän och kvinnor. Det finns ju inte utbildningar/kurser i vanlig hederlig hästhantering vad jag vet. Så vad kan man vänta egentligen:confused: Klart det uppstår aktörer när det finns en marknad:cool:

Man läser ju bla i trådar här hur folk "leker" och "leker" men kan fortfarande inte ens rida ut hästen själv och fattar ingenting:o

Nu ska jag inte störa era diskussioner, men jag hoppas ni kommer ytterligare steg vidare så småningom i era tankar
victoire-584.gif

Senast ändrad av en moderator:

Att lära känna sin häst och i den dagliga hanteringen göra saker med den på ett naturligt sätt ger en trygg grund i relationen. Det behövs inga konster.

Det handlar om förtroende från båda håll, hästen litar på att det jag ber den göra är ok, jag litar på att hästen kan göra det jag ber den. Inte svårare än så.

Så himla "enkelt" är det.

Uppträd normalt o korrekt mot din häst- så får du lika tillbaka.

Sv: Re: PNH Tjatter...

Nu vet jag mer:) Har läst på
sm205.gif

Jag insåg att jag redan läst nån bok av henne och ja det finns vettiga saker men det är en himla massa dominansövningar där med, backa i labyrinter o hålla på.
Henne? Är det Parelli du läst om? Pat är en kille nämligen...
Eller gubbe kanske :o;)
Om det är en äldre bok kan det som sagt vara "tuffare" tag som rekommenderas, så inte nu alltså.

Javisst kanske vissa saker är bra träning, som att gå under saker, men min erfarenhet är att det där fungerar när hästen har förtroende.
...
Detta är inte "lekar" för hästen. Det är olika dominansredskap som okunniga och osäkra hästägare (och andra), kan trakassera hästen med i hopp om att bli "ledare".
De lekar hästar leker med varann är alla dominanslekar. Tror inte många djur leker bara på kul...
Men att bli ledare för en häst kommer ur en trygg förtroendefull relation, att vara en människa som hästar kan för förtroende för är inte något som uppnås genom kortkurser.
Det ÄR inga kortkurser. Du kan verkligen inte ha läst på vidare bra. Det finns otroligt mycket material som vi tittar på, både på kursen och efteråt, sedan är väl en Level1-kurs på två dagar, och då är man INTE "klar" efter de dagarna. Då ska man hem och träna, kolla på DVD och många gånger tar man fler lektioner innan man blir "godkänd".
Det kommer med erfarenhet.
Och hur menar du att man får den "erfarenheten"? Bara genom att hanka sig fram i flera år med sin häst och hoppas att man överlever?
Menar du att man inte behöver någon som hjälper en med att förstå hästarnas språk?
Jag hade min häst i flera år, och som vi höll på så hade jag då aldrig kunnat rida honom utan grimma, bara av mig själv.
Det verkar så konstigt att du dissar att man tar hjälp av tränare... Eller missförstår jag dig nu?

Att lära känna sin häst och i den dagliga hanteringen göra saker med den på ett naturligt sätt ger en trygg grund i relationen. Det behövs inga konster. :crazy:
Nej, det behövs det inte. Och det är inte konster vi tränar. Även om det kan se så ut. Men det hjälper inte alltid att gå runt och intala sig att man är trygg och lugn. När ska du förstå att inte alla är födda med den tryggheten? Att många behöver hjälp för att komma dit?

Men exakt HUR uppnår du detta? Var det något du bara kom på själv en dag i vaggan hur man gjorde?

Men det är nog så att det borde finnas bra alternativ till dessa smarta affärsmän och kvinnor. Det finns ju inte utbildningar/kurser i vanlig hederlig hästhantering vad jag vet.
Jo, det gör det. För det är vad man får lära sig på PNH-kurser. Bland annat. Men det finns helt klart utrymme för fler.

Du skulle nog kunna läsa på lite mer...

Minns inte hur gamml lboken var. Det var nån tjej på bild trodde det var författaren:o

Det låter drastiskt att behöva sånt för att som du skriver "överleva" med sin häst:crazy:

Nej det kommer inte bara en dag. Man skaffar kunskaper genom att vara med människor som har mer erfarenhet och lära av dem. Duktiga hästmänniskor. Jag råkade ha i släkten min pappa o moster bla, som betydde mycket, men mest i vardagen ändå, många människor i alla olika stall. Det fanns olika typer av hästmänniskor, precis som idag, men bla min pappa var en förebild i hantering så jag behövde inte luras av avarterna.

Jag anser att man inte ska skaffa egen häst om man inte har mycket erfarenhet av många hästar under ett ganska stort antal år. Ridskolor duger gott tex. Om man saknar tillräcklig kunskap ska man varje dag ha tillgång till kunnigare människor. Aldrig sätta sej på en gård i skogen som oerfaren hästägare. Det är att ha dålig respekt för vad det innebär att ha ansvar för en häst. Det anser jag. Att ha häst är ingen mänsklig rättighet.

Ja det var bra att du tog hjälp men om man saknar tillräcklig erfarenhet själv ska man innan man skaffar hästen se till att ha den hjälpen tillgänglig i stort sett dagligen för att aldrig nånsin behöva hamna i så svåra situationer att det känns som det handlar om "överlevnad".

Minns inte hur gamml lboken var. Det var nån tjej på bild trodde det var författaren:o
Eh.. om du inte vet vem författaren var.. hur vet du då att du läste på om PNH? :crazy:

Det låter drastiskt att behöva sånt för att som du skriver "överleva" med sin häst:crazy:

Nej det kommer inte bara en dag. Man skaffar kunskaper genom att vara med människor som har mer erfarenhet och lära av dem. Duktiga hästmänniskor. Jag råkade ha i släkten min pappa o moster bla, som betydde mycket, men mest i vardagen ändå, många människor i alla olika stall. Det fanns olika typer av hästmänniskor, precis som idag, men bla min pappa var en förebild i hantering så jag behövde inte luras av avarterna.
Det är ganska få som har den fördelen tyvärr. Många av oss har "växt upp" på ridskolor.

Jag anser att man inte ska skaffa egen häst om man inte har mycket erfarenhet av många hästar under ett ganska stort antal år. Ridskolor duger gott tex.
Nej, man kan inte säga att ridskolor duger gott. Jag har ridit ofattbart många år på ridskola, fick alltid "de värsta" och klarade det fint. Typ. Jag dog inte iaf. Men jag fick lära mig att hantera dem med tjyvtricks och "våld". Spö och sporrar var nästan obligatoriskt.
Och ändå fick jag problem med min första egna.
Jag hade tillgång till "vanliga" tränare som skulle "trimma oss" på ridbanan, men ingen av dem kunde lära mig att läsa hästen.
När han började skena hem från ridturerna fick jag höra att han hade lynnesfel :grin: Detta av "ridskolefolk".
Så kom inte och säg att ridskolor duger gott, det är inte bara en ridskola som är såhär.
Du har nog missat den baksidan, då du hade bra kunskaper sen innan. Men vi andra kunde inte tro annat än att våra ridlärare hade rätt förståss...

Om man saknar tillräcklig kunskap ska man varje dag ha tillgång till kunnigare människor. Aldrig sätta sej på en gård i skogen som oerfaren hästägare. Det är att ha dålig respekt för vad det innebär att ha ansvar för en häst. Det anser jag. Att ha häst är ingen mänsklig rättighet.

Jag håller med att man inte borde skaffa häst innan man har tillräcklig kunskap.
Borde.
Men hur vet man när man har det? Jag var säker på att jag hade det, och att det var fel på hästen.
Och sedan måste vi inse att det finns fler som jag, som köpte häst trots att man inte var tillräckligt duktig, eller att man bara köpte en häst som var svårare än man trodde.
Vi måste få hjälp.
Och det hjälper inte att såna som du dissar och hackar när vi äntligen hittat något som kan hjälpa oss.
Särskilt som jag inte kan se hur du bergsäkert kan veta att det du tycker är det enda rätta.

Jag kommer att fortsätta med PNH, och bara det, så länge min häst är glad och nöjd och vår kommunikation fortsätter att utvecklas mot bättre samförstånd.
DU vet inte tillräckligt om detta för att kunna hånle och säga att vi snart kommer att inse att detta är fel.

Nu får du sluta förpesta den här tråden, vi är inte intresserade av att försvara oss emot okunniga och grundlösa påståenden.

Jag håller med Skuggi.

Hur många människor vågar skaffa sig häst utan att ha lite erfarenhet? Jag blir mörkrädd! Och bo ensam ute i skogen utan erfarna hästmänniskor? Jag hoppas de flesta har iallafall ridskola, mor-far-föräldrar bakom sig? Själv stod jag i ett stall med dåliga hästmänniskor efter antal år på ridskola med samma inställn som Skuggi skriver om..., jag försökte göra som dom men hästen sa i från hela tiden. Dom sa att jag var mesig men allt gick så bra helt plötsligt när jag började lyssna på hästen. Dom håller fortfarande på å tragglar *brr* . När jag flyttade till egen gård för 10 år sen med mina hästar blev ALLT så harmoniskt. Hästarna blev så lugna så jag trodde det var nåt fel på dom.

Jaha? , du hade väl turen att få allt rätt från början du lyllo då.

Varför är det inte bra att nån vill lära ut bra häst-man-relation till nybörjare o osäkra ryttare mm? Och vad jag vet så är det bara Parelli som har en fungerande plan. Och det är ju faktiskt Parelli som kommit fram till de 7 lekarna. De andra hästgubbarna börjar ju dö ut o all "erfarenhet" försvinner o folk gör mer o mer dumma saker mot hästarna. Det är ju bara att titta runt här på buke, va folk kan få för svar iband. Shit asså.

När du hanterar, sköter o rider din häst "leker" du alla dessa 7 lekarna o det gör alla, mer elr mindre bra. Det är bättre säga/skriva leka för det har inget med våld elr dyl att göra. Man är partners.

Kan vi inte starta en Parelli-sverigesida då? :idea:
Jag kan höra med Erika om det skulle vara ok att göra på något vis. :bump:

JAA ! :) hade varit riktigt kul. men det hade ju varit roligt om den kunde lixom "kopplas" eller visas på nåt sätt för alla savvy klubb medlemmar i sverige. annars bli det fortfarande svårt att få dit dom.

Jag anser att man inte ska skaffa egen häst om man inte har mycket erfarenhet av många hästar under ett ganska stort antal år. Ridskolor duger gott tex. Om man saknar tillräcklig kunskap ska man varje dag ha tillgång till kunnigare människor. Aldrig sätta sej på en gård i skogen som oerfaren hästägare. Det är att ha dålig respekt för vad det innebär att ha ansvar för en häst. Det anser jag. Att ha häst är ingen mänsklig rättighet.

Ja det var bra att du tog hjälp men om man saknar tillräcklig erfarenhet själv ska man innan man skaffar hästen se till att ha den hjälpen tillgänglig i stort sett dagligen för att aldrig nånsin behöva hamna i så svåra situationer att det känns som det handlar om "överlevnad".

och vad tror du pat parelli har gjort under sina unga år?:grin: han har ju studerat med alla möjliga cowboys som levde med sina hästar. tills dom dog.

och han var tvungen att börja utveckla det. och tack vare Linda så har dom kunnat göra det ännu större så att ännu fler kan ta del av den kunskap han har! och han har inte bara studerat HÄSTAR i fångenskap, utan vildhästar, åsner och mulor vilket ger ett mycket större perspektiv på det hela!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
59 684
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.
  • Kräkningar
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka