PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter - Part II

"Jag har börjat sitta och föreställa mig sitta upp igen, steg för steg och tro det eller ej men det känns bättre! Känns mindre "läskigt" nu.."

Har du sett hela den där serien från sc sidan? Jag har tyvärr inte hunnit men är jättenyfiken. Den biten från Levlarna o safe ride har ju gjort så jag arbetar idag med mitt jobb som jag kunnat behålla tack vare denna psykologi och nu går det jättebra, jag är så stolt över mig själv. Det funkar:bump:, med comfort zone o allt så det är klart. Du e uppe o rider i sommar som om du inte gjort annat. =) Ja iallafall nästa sommar :rofl: Man kan ju ta små steg som sagt :bow:

Superkram!

"Jag har börjat sitta och föreställa mig sitta upp igen, steg för steg och tro det eller ej men det känns bättre! Känns mindre "läskigt" nu.."

Har du sett hela den där serien från sc sidan? Jag har tyvärr inte hunnit men är jättenyfiken. Den biten från Levlarna o safe ride har ju gjort så jag arbetar idag med mitt jobb som jag kunnat behålla tack vare denna psykologi och nu går det jättebra, jag är så stolt över mig själv. Det funkar:bump:, med comfort zone o allt så det är klart. Du e uppe o rider i sommar som om du inte gjort annat. =) Ja iallafall nästa sommar :rofl: Man kan ju ta små steg som sagt :bow:

Superkram!

Jobbar du med hästar? Om inte så skulle jag vilja veta lite om psykologin du pratar om, att du kunnat fortsätta jobba :) låter ju jättebra så nu blev jag nyfiken :D

Men fy tusan vad ni har hållet på!:p Nu är Monica på bättrings vägen och börja känna sig själv igen. Var jätte dålig för ett tag. Minns inte sista gången jag var i sängen 4 dagar med 40+ feber.:crazy:

Den här tropisk väder vi fick sön-onsdag ställde till ordentligt. Inte bara på vår sjö men för hästarna med. Var blank is från hö till vatten (400-500 meter), min gubbe var ut och sanda åt de (som vi bruka göra) men då kom han in nästa dag och sa att han inte har märkt att de har kommet till vatten. Så jag gick ut och ropade och 4 av 6 kom direkt. Dee Dee och Minted kom inte. det såg ut som Minted inte litade på sandningen och vill inte har nåt med detta att göra. Jag fick tag på DD och leda henne fram till vatten. Minted stannde kvar och väntade så när jag skulle sätta grimma på han så sprang han iväg över blank isen mot grusen men då fotsat han över till andra sidan med blank is. Ramlade fler gånger ben höger och vänster mm till slut stannade han längs stacket på en lite fläck med snö kvar. Stog över en timme att försöker får han att rör sig. Så var gubben tvungen att hjälpa mig med en linje till och med muskel fick vi han på gruset och fick han att står still. Han var så RB Intro att jag har aldrig sett han så. vi tog det ett steg i taget och fick han tillbaks till höet (efter en stor hink vatten först). Igår så gick jag ut och i ljuset fick jag ser han hade en stort håll på benen strax under ljumsken (stavning?).:cry: Och nu skaka han...så ett steg i taget vi försök att kommer till stallet. efter ca 40 min var vi fram.:grin: Då omedelbart byte vi hagar åt de till en med snö kvar. då var de en annan häst direkt.:D Han var glad!

Men med allt detta så det jag märkt var när jag skulle får han att gå "stigen" var om jag sidled så gick han det med. Han matchade mina steg för steg. Kroppen och allt. När han stannade så gick han djupt inne så vi bara väntade tills han "kom ut" igen så tog vi några stegar till. Det var verkligen en "spegel" övning. För mig det var jätte intressant, nästan som lastning med vi kunne inte röra oss nåt annat håll en framåt.

Nu har vi de utanför köks fönster igen :love: åt min frukost när de lekt imorse:love: Annars i vinter hagan så ser vi inte de om de inte kom för vatten.

Filo- Så fina bilder. Tyckte den med LG när han gjode nån konstig hopp över stocken.:confused: Jag ångra så hemskt att jag inte följade med dig.

Oj jag ville svar på fler men nu kom gubben och sa vi måste åka. Jag är tillbaka senare...

Egentligen skulle han ha haft boxvila, men han klarar inte av det så han får lunka ute i hagen. Börjar väva som en tok så fort han blir instängd. Han strssar upp sig och blir right-brain extrovert så fort det är något som han tycker är obehagligt. Han klarar inte heller av att vara utan sin kompis, vilket är lite jobbigt om man vill träna med unghästen, då vi bara har två hästar. Så han måste alltid få följa med om man inte kan fixa så han kan få vara med grannens hästar. Är det någon som har något liknande problem? Tror ni att det går att träna honom på att vara ensam och i så fall hur, eller ska man bara acceptera att han inte klarar av att vara ensam?:confused:. Vi har planerar på att skaffa en till häst längre fram, men i dagens läge räcker inte vindskyddet till för fler än två hästar... har lite att bygga först...

Mer frågor för nybörjaren: Jag har precis börjat med seven games enligt L1 och vi har börjat lite med sending game, pojken som är rätt utvilad eftersom det är halt här och skorna är av och han således inte blivit riden på några dagar blev väldigt busig när vi höll på med det. Han gick och pep och kastade/ruskade på huvudet. Skulle ni ha korrigerat detta eller inte. Jag tror ju faktiskt att han tyckte att det var väldigt roligt det vi höll på med fast jag ju vet inte...Han är en väldigt dominant/högrangad ( kungen ) i hagen men han har alltid varit väldigt snäll mot människor. Trots att han är rätt gammal så leker han gärna med bebisarna i hagen, jagar dem och så där...kanske ville han leka med mig också? Hur skulle ni ha gjort? Jag vet att jag skulle kunna säga åt honom med rösten att skärpa sig och han lyssnar på det men samtidigt tycker jag ju att det att det är roligt att han tycker att det är roligt...hm...det är just precis när jag pekar med armen som glädjetjuten kommer...Ja frågan jag har är väl igentligen om jag ska be om lite mer koncentration helt enkelt? Hur skulle ni gjort?

Nej, jag jobbar inte med hästar. :D Jag jobbar på Ericsson /// Blev utbränd 2005 o skulle aldrig mer gå dit. Jag hittade Parelli i april-08, såg några dvder o blev intresserad då dom pratar mycket psykologi. Aproach and retreat, våran "lilla trygga plats" som ju jag hade fastnat lite i. Fick en aha upplevelse o vågade mig på mitt jobb igen. Ett halvår efter så var fobierna som bortblåsta. Det har varit tufft men gått himla bra. Finns inte en psykolog som fått mig att fatta så bra som Linda Parelli o Stephanie Burns:bow:

Jag tror det var Safe Ride i Success Series och L&HB och ja, det röda o blåa levlarna (1-2) Jag har kommit så långt nu så jag minns inte hur det började .
Eller ja, vad vill du veta? :o Svårt att förklara när det är så mycket info...

Cornelius: Jaa...Blir Majsan själv i hagen går hon igenom staketet, själv i boxen går bra. Om Parodi blir ensam i stallet tar hon sig över boxkanten eller hänger sig men i hagen kan hon gå ensam...Livat värre :devil: Ibland tänker jag att det inte var så dumt att vara inackorderad trots allt...Men bara ibland *hehe*

Tack för ditt svar :), det blir att försöka hitta dom där pengarna då :confused::confused:

Nej, jag jobbar inte med hästar. :D Jag jobbar på Ericsson /// Blev utbränd 2005 o skulle aldrig mer gå dit. Jag hittade Parelli i april-08, såg några dvder o blev intresserad då dom pratar mycket psykologi. Aproach and retreat, våran "lilla trygga plats" som ju jag hade fastnat lite i. Fick en aha upplevelse o vågade mig på mitt jobb igen. Ett halvår efter så var fobierna som bortblåsta. Det har varit tufft men gått himla bra. Finns inte en psykolog som fått mig att fatta så bra som Linda Parelli o Stephanie Burns:bow:

Jag tror det var Safe Ride i Success Series och L&HB och ja, det röda o blåa levlarna (1-2) Jag har kommit så långt nu så jag minns inte hur det började .
Eller ja, vad vill du veta? :o Svårt att förklara när det är så mycket info...

Cornelius: Jaa...Blir Majsan själv i hagen går hon igenom staketet, själv i boxen går bra. Om Parodi blir ensam i stallet tar hon sig över boxkanten eller hänger sig men i hagen kan hon gå ensam...Livat värre :devil: Ibland tänker jag att det inte var så dumt att vara inackorderad trots allt...Men bara ibland *hehe*

Men va roligt o höra att det har gått åt rätt håll, tufft det där när man blir utbränd, många fattar inte det..

Kan du inte berätta om hur du ändrade ditt tankesätt :) nyfiken ju, fast du behöver inte berätta om du inte vill förståss ;)

Du får gärna skicka pm eller skriva här, hur du började med parelli -vad du gjorde med hästen från början tills nu :D

Smyger in o viskar *hallå?* Ingen här? Var....

är alla?

Ville prata lite om olika nhare over there. Har sett en del av In a whisper idag...Pat o Josh Cameron o nån mer rider in varsin häst(på tid).Nån mer som sett den? Alla kastar sig över sin häst o börjar svinga rep o grejer utom Pat som går in med vatten till hästen. Vad olika det kan vara. En killes häst fick på sig sadeln, sen fick den tokspringa o bocka. Pat la på sin häst sadeln helt lugnt o stilla tillväga efter en del trygg övningar. Jag satt m gapad mun o lyssnade till kommentatorn o en grej jag minns var att hästar som dessa kan måtta in en känga så man får ligga på sjukan o medans man rehabiliteras så går den i hagen o äter gräs. :devil:

Oups måste rusa....puttar denna tråd lite :rofl: forts följer om nån vill hänga på.

Vet inte om jag gillar Tradera längre...Går trögt... Visste e det många dagar kavr men mitt level 1 står still! har dock fått mitt lägsta nivå bud, eller vad kallar man det? Så det e någon som kommer göra ett fynd..
Äntligen har snön kommit så ska försöka ta mig ut och leka med mina trötta hästar!

jah ska svara på ditt pm nu så håll dig i närheten kvinna!:D

Hej!

Jag är så dåligt insatt i alla dessa dvd:er med olika levels. Alla verkar så oändligt duktiga här, läser och hoppas jag lär mig något på vägen:)

Kanske vore en god ide att gå med i savvy club men har inte blivit av(och tyvärr verkar det ganska dyrt...)

SatterStina: Vad vill du har för ditt level 1?
Pm:a om du inte vill skriva det här...

Har ju sysslat med Pnh ett tag nu och tränar regelbundet för en jätteduktig tränare. Det är såå otroligt roligt varje gång en ny sak funkar och jag känner att jag verkligen har hittat rätt grej för mig och mina hästar.
Men jag måste säga att jag är helt körd på det "teoretiska". Är mycket osäker på vilka moment som faktiskt ingår i level 1.
Nästa gång jag är och tränar skulle min tränare skriva ut något papper med vad som innefattar L1.

Tacksam om ni vill dela med er av era kunskaper!:bump:

Nehe, hann du inte svara mitt pm eller? Inget nytt där inte, kvinna!! ;)

Vänta du tills i slutet, då kan det öka vettu *spännande*

Kram kram

Jag skrev ett jättelångt PM men ett tu tre så kom jag åt musen eller vad jag lyckades med så allt försvann!:devil: Jag hann inte skriva ett nytt så du får sagt vänta till kväller igen...:D

*KL*

En fråga till den/de som vet:)

Har ju då precis börjat med Pnh och precis fått hem mitt Online-Kit med Horsinality och seven games och fick precis hem ett savvypaket med bla Savvytimes issue 21 november och däri på sidan34-35: New Parelli Level

Där visas det en "karta" med levels, först online och sen på nästa sida: Online Skills Seven Games med Friendly level 1, level 2osv, Porcupine Level 1 osv

men grejen är att jag kan inte hitta nåt assessment? med olika seven games levels nånstans i mitt Online paket nån som vet nåt om detta?

Skulle gärna vilja ha den "kartan"

OM det är den jag tror du menar så finns den på hemsidan. Self assessment papprena? Det står Level skills checklist? Jag kan skriva ut dom o skicka dom till dig annars?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har sett den filmen: In a whisper! Jag tyckte den var mycket intressant att se skillnaderna mellan hur dom olika hanterade sina hästar efter vad och hur de läste av situationen och lite deras egna tillvägagångssätt och även baserat på den Horsenality som dom har att göra med. Jag tycker nog precis som du att Pat gör den mest sympatiska sessionen, men att han nog har bland den svåraste hästen men vad jag förstår precis i hans tycke en häst med mycket i sig :laugh:! Jag tycker att han lever verkligen upp till vad han lär genom att mer satsa på relationen än just de tasks som "ska göras". Han visar även en ödmjukhet för hästens "dignity" och en beundransvärd styrka i att inte sätta massa prestige i det, vilket det nog lätt kan bli i en liknande situation.

Jag tycker att filmen är COOL :bow: även om den kanske inte är pur ny, vet inte riktigt när den spelades in? Men det var nog några år sedan :confused:?

Med min egna lilla häst så utvecklas det ytterligare i en fantastiskt intressant riktning med att bygga om honom och förbättra hans kroppshållning, gångarter och styrka! :love::love: Han är massa häst att rida på med de gångarter han nu först börjar klara av att röra sig i. Vilket ställer krav på min Fluidity och egen stabilitet för att matcha hans balans som ofta finns där så fort jag bara sitter upp på honom! LOOOOVE den känslan, blir helt hög på den varje gång!

Till Minda: Jag tror att du kan hitta information om det på Savvy Club hemsidan, Jag har själv inte hunnit varit inne där och kollat men jag förmodar detta. Annars kommer det, det verkar ju som om dom blivit tvungen att skjuta lite på det till sista januari innan det nya helt börjar träda i kraft!? Men som sagt jag har inte full koll, har mest lekt, ridit och haft kul med min häst på min lediga tid så massa surfande har det inte funnits tid för :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
90 468
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Akvarietråden V