Morötterna

Sv: Morötterna

Här där vi bor så finns det i varenda foderbutik, plus ngn firma som annonserar om att de kör ut till stallen och levererar.

*kl*

Jag ger min 2-åring ca 1-2 kg morötter om dan. Hon får dom hela att gnaga på, dels för att det tar längre tid att äta upp, sen slipper hon gå på inredningen när det blir kliattack i tänderna.
I övrigt är det för vitaminerna och fibrerna, samt att "smaksätta" lucernet som hon tycker är en ganska tråkig historia.

Har aldrig varit med om att hon blivit lös, trots att jag även ger linfrökaka.

Köper i 20-25 kg säckar för 25-30 kr direkt från morotsproducentens packeri.

Hur förvarar ni era morötter?

Eventuellt måste jag, om det nu är möjligt, köpa på mig närmare 100 kg morötter i taget från "min" troliga leverantör som bara stannar i stan ca var 5e vecka..

*kl*

Läste att morötter kan vara beroendeframkalland för hästar, nästan som en drog. Speciellt om man ger stora mängder (över 1 kg).
Bra att veta ;)
Hur vet man om en häst är morotsberoende? Finns det betakarotenplåster för hästar som försöker sluta knapra morötter? :p

Låter lite som smuggelmorötter som du beskriver det:D... :rofl:..

varför just 100 kg? Vad har du för leverantör?

Jag har iaf en stor "plastlåda" för utemöblerdynor typ, som jag har lagt ut tidningspapper i botten med en säck med halm i för att förhindra att morötterna fryser, sen vanligt troky papper sedan morötterna uppe på detta. Sen för att hålla fukt borta med inte ta bort all fukt (då trokar morötterna helt ut) lägger jag en torky remsa av papper som sticker ut ifrån lådan.
Funkar jätte bra:banana:.

Hur förvarar ni era morötter?

Eventuellt måste jag, om det nu är möjligt, köpa på mig närmare 100 kg morötter i taget från "min" troliga leverantör som bara stannar i stan ca var 5e vecka..

Jag har haft de i en oisolerad foderkammare men då har de fryst. Jag vill kunna se om de är fräscha eller inte så nu har jag de i sadelkammaren. Har dock inga mängder, köper 8 kg varannan vecka (delar på säck).

Jag ger morötter "klyftade" eftersom jag har en "foderstrupsförstoppningshäst". Hon får aldrig vare sig äpple eller morot odelat. Hon får en morot/dag som extra godis i havren.

Låter lite som smuggelmorötter som du beskriver det:D... :rofl:..

varför just 100 kg? Vad har du för leverantör?

Jag har iaf en stor "plastlåda" för utemöblerdynor typ, som jag har lagt ut tidningspapper i botten med en säck med halm i för att förhindra att morötterna fryser, sen vanligt troky papper sedan morötterna uppe på detta. Sen för att hålla fukt borta med inte ta bort all fukt (då trokar morötterna helt ut) lägger jag en torky remsa av papper som sticker ut ifrån lådan.
Funkar jätte bra:banana:.
Haha, nä då inga smuggelmorötter :rofl:

Det är en vad vi kallar Fruktlastbil som åker runt här i länet och säljer olika frukter och grönsaker. Där kan man köpa fodermorötter. Men eftersom han bara kommer var 5e vecka så måste jag i så fall köpa på mig så det räcker för hela den perioden..

Haha, nä då inga smuggelmorötter :rofl:

Det är en vad vi kallar Fruktlastbil som åker runt här i länet och säljer olika frukter och grönsaker. Där kan man köpa fodermorötter. Men eftersom han bara kommer var 5e vecka så måste jag i så fall köpa på mig så det räcker för hela den perioden..

Haha, okej;).

Vad får du ge för 100 kg då? Själv ger jag 40 kr för 50 kg alltså ca 0,8 kr/kg, vilket är kanon:banana:.. Men sen har man också 8 hästar som äter som elefanter:rofl:, där av den enorma ;) förvaringslådan att förvara morötter i;). Köper ett "par" säckar itaget åt dom. Min Shire, Armageddon är den som äter mest, så det blir ett "par" säckar per gång.

Men kom på en sak en tvätt-tunna i plast skulle du ju kunna förvara dina 100 kilo i ju;)

Jag vet ärligt talat inte hur mycket jag får betala för det. Men lastbilen dök inte upp i onsdags så det blev inga morötter den här veckan. Får se om han kommer nästa vecka. Jag fortsätter luska runt lite i alla fall :)

Okej, jag förstår:). Fin häst du har som bild, arab?

jag brukar klyva morötterna på längden om de är tjocka. annars ges de "au naturel". min pålla får ca 1/2 - 1 kg varje dag. massa nyttiga vitaminer (och mineraler?) och dessutom smakligt för pållarna :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 528
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 149
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka