Morötterna

Sv: Morötterna

Är det någon som har hört någon mängd som de kan få för att få i sig rätt mängd A vitamin? Har aldrig hört någon direkt mängd, utan endel ger bara några stycken per dag andra ger i kg. Var går gränsen för bara godis eller foder som ger rätt mängd vitaminer? Vet inte om jag utrycker mig rätt nu, men hoppas att någon fattar vad jag menar :grin:

kl

jag brukar ge min polla morötterna antingen hela eller i små bitar..hon får dem oftast med fodret elr bara som lite godis i hagen m.m.

Jag ger morötter i stället för kraftfoder till min ponny som har tillräckligt med energi. Bra att ge i stället, när dom andra får sin kraft. :)
Ger hela, eller i bitar

brukar dela dem, så de inte fastnar i halsen. de innehåller A-vitamin :)

Vi bryter dom i några bitar. Eller morotsskal då min mamma+ en som har häst i vårat stall jobbar där dom kan ta hem sånt

Nu var det morötterna igen! Hur är det om de har varit frysta. Är det farligt att fodra med dem då?

Jag ger alltid "halvor" eller så biter jag själv av dom och lägger i höet i boxen eller på marken(då jag inte vill att dom ska börja nafsas, är speciellt noggrann med SHETTISAR! *suck* dom nafsas hur lätt som helst! :angel:)

Det förbättrar synen! :idea:

*kl*

Jag bryter dem om de är stora. Han får morötter till varje mål och "nattamaten" är bara morötter. Det blir kanske totalt 1 kg per dag.

*kl*

Läste att morötter kan vara beroendeframkalland för hästar, nästan som en drog. Speciellt om man ger stora mängder (över 1 kg).
Bra att veta ;)

Jag ger runt 3-4 morötter till lillan för att hon ska ha lite o tugga på samt att de ska gå åt.

*kl*

Jag ger hästarna hela morötter alt, bryter dem i några bitar.

KL

Jag resonerar som så att hästar faktiskt är utrustade med tänder och kan tugga i sig morötterna utan att man står och hackar dem i bitar.

Det finns dessutom risker med att finfördela, har varit med om en häst som satte ordentligt i halsen av för små bitar morot.

För mycket morötter ger mina hästar diarré så jag ger max ett par morötter om dagen under de perioder jag ger morötter.

KL

Tips på hur man hittar fodermorötter i närheten av där man bor? Jag har googlat men hittar inget :(

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 528
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 149
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka