Morötterna

T

Totte36

Hur ger ni morötterna till er häst egentligen?? Hela, skivade, klyftade...
Och varför är det så nyttigt med just MORÖTTER till hästen? Någon som har koll på det?
Ger själv massor av morötter:laugh:

Sv: Morötterna

jag ger dom hela till mina shettisar. Brukar lägga ut en hink morötter i hagen så dom får gå & leta efter dom, det håller dom syssel satta en stund.

Hela eller skivade i små delar (tänk rivjärn, fast grövre och gjort med kniv) som blandas i betforen.
Aldrig i slantar, efter att jag läst i någon tidning att den "formen" innebar störst risk att dom fastnade i foderstrupen.

jg ger morätterna hela, varför dela dem?
oftast häller jag ut lite morötter i höhögen i boxen, då har de o göra en stund o leta efter dem.

Ger ganska mycket morötter under vintermånaderna. Brukar vanligtvis ge dem hela och "gömma" dem i höt.

Fölen får morötterna i små slantar, de vuxna har rejäla tänder, så de får hela morötter

jag skivar dem. min får ungefär ½ kg morötter om dagen som ett tillskott i foderstaten då han är så pigg och inte behöver så mkt kraftfoder.

beror på ger antingen hela lr i stora bitar. Morötter är rika på betakaroten som är ett för stadium till A-vitamin.

enl min hovis så KAN det finnas risk för att morötter kan utlösa fång. Om man fodrar med MÄNGDER av morötter alltså :)

Var ett tag sen han kommenterade det, så jag kommer inte ihåg vart han fått den informationen ifrån. Men om det var någon avhandling av något slag (?).

Så, om ni ger hästen mängder av morötter kanske det är ide att kolla upp om det verkligen stämmer. Det skulle ju vara tråkigt att få en fånghäst.

Hela till de vuxna utan föl och rivna till fölen och deras mammor.
Ger för att det ger betakaroten som de kan omvandla till a-vitamin. Och så är det ju så gott! :D Köper utsorterade direkt från en odlare.

enl min hovis så KAN det finnas risk för att morötter kan utlösa fång. Om man fodrar med MÄNGDER av morötter alltså :)

Vad menas med mängder?
Mina kallblodshästar får cirka 3-4 kilo morötter per häst och dag - helt OK enligt min veterinär som behandlade fångstoet förra våren.

Till TS - jag ger morötterna hela.

Jag delar morötterna (och äpplena, för de får såna också) i relativt tunna slantar/bitar, sedan gömmer jag dem i halmen och höet i boxen. Då har de att göra en bra stund på kvällen och natten. Båda pållarna verkar uppskatta "leken", de kastar sig med glädje in i boxen och letar för fulla muggar. Ofta lämnar de kraftfodret i krubban då och då för att leta en stund och återgår senare till krubban igen :)

På morgonen kan man se hur de har rotat runt i boxarna, alltid väldigt "obäddat" hos dem båda :d

Mina får ca 1 kg morötter var om dagen delade i stora bitar och utblandat i kraftfodret.

Jag tror att fångkopplingen till morötter egentligen inte beror på själva morötterna, utan på att morötter sällan ges varje dag i längre perioder (stabil foderstat). Vanligast är kanske att de får morötterna sporadiskt (när det är extrapris på Willys :grin:). Eftersom fång-hästar är känsliga för foderbyten kan folk ha tolkat fångutbrott till morötterna, fastän de lika gärna kunnat utlösts av något annat foder som bara ges ibland.

Dvs detsamma som "hastigt/oförsiktigt foderbyte".
Det tror jag också kan orsaka fång.

Jag har förmånen att köpa fodermorötter billigt, en säck med 25-30 kilo kostar 20 kronor. Man fyller själv säckarna och lastar dem själv i bilen, men det lilla besväret är det värt.
Jag ger inget kraftfoder alls.

Senast ändrad:

Jag har förmånen att köpa fodermorötter billigt, en säck med 25-30 kilo kostar 20 kronor. Man fyller själv säckarna och lastar dem själv i bilen, men det lilla besväret är det värt.

Samma här, jättebilligt!!!

Min fånghäst verkar inte så känslig för foderbyten. Men jag tycker att hon reagerar på morötter. Jag har gett det till våra hästar de senaste veckorna. Det är möjligt att jag inbillar mig men jag tycker att hennes mage har reagerat på just dessa. Det kan naturligtvis vara på ngt annat.
Men hon får en morot och de andra får betydligt fler. Jag ger dem det nu under en period när de finns att få tag i. Det är inte av ngn annan anledning egentligen än att de tycker det är gott. De går delvis på betet fortfarande.

Jag gör likadant. Än så länge har inte fångis reagerat på den lilla morot han får. Trodde faktiskt att han skulle. Tycker synd om honom att han inte kan äta som de andra. Därför får det bli en liten tröstmorot.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 528
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 149
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka