Sv: Lugnande

Acepromazin är ett bra sedatiwa, men effekten warierar stort - i synnerhet wid per oral giwa (wia munnen). Hästen måste wara lugn när medlet ges och under tiden det sätter in, annars fås inte önskad effekt.

Domosedan (m fl generika) har, enligt min erfarenhet, en jämnare effekt. Tillsammans med Butador (samma som Torbugesic som fanns att tillgå tidigare) ger det en djupare sedering och ökad smärtlindring. Medlen potentierar warandra.

Ja rent allmänt skulle jag påstå att det jag inte kan göra utan lugnande kan jag inte göra med acepromazin heller.
Sen rent juridiskt är det lika fel att lämna ut acepromazin innan undersökning som starkare lugnande.
PL

Senast ändrad:

Ja hade det bara gått att rida honom så hade ju det varit toppen, visst longera honom trött kan man kanske göra men då lär jag få hålla på länge

Fick för flera år sedan utskrivet lugnande på flaska som gavs i maten till min häst som var totalt tokig att verka.Nästa hundra på att den hette Plegesil.vet.Finns ej denna längre?
Var och hälsade på några tyskar (i sverige) som hade en burk lugnande, det var som små flingor..Dock tyskt märke, så det finns väl inte här.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 659
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 965
Senast: TinyWiny
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 447
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 214
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar