Sv: Lugnande

Hmm det finns ju något medel som man ska stryka på tandköttet i överkäken (kanske inte spelar någon roll om det är över eller under käken ;) )
som vet. skriver ut. Kommer inte ihåg vad det heter bara...:crazy:
Men jag vet att det ska vara väldigt bra, en kompis till mig fick det när hon av någon anledning var tvungen att transportera sin "otransportliga häst" :rofl:
och hon tyckte det var jätte bra!!

Jo hon är som sagt helt införstådd med hur kan kan bete sig ibland och jag frågade självklart henne.

Är din häst dum med alla 4 eller bara med en hov?

Bollade ideér med vet igår som hade erfarenhet av "dumma" hästar. Många gånger när det bara är problem med ett ben, var hans erfarenhet att de har ont. Metacam har han då skrivit ut.

Annars tror även jag på Domosedan +Turbogesic. Men det är dyrt. Distriktsvet tar 1100 inkl moms...

Han har inte ont, dumheter skulle jag snarare vilja kalla det. Ena gången går det ok medans nästa så står han på bakbenen. Sparkas gör han inte direkt utan det är mest att inte vill stå still och i frustration ställer sig på bakbenen istället. Har som sagt blivit mkt bättre men man ska inte ropa hej....

Om detta nu är ett problem som ni jobbar bort slår mig ngt som jag snappade upp i årsskiftet. Att skotträdda hundar som ges lugnande på nyår ofta upplever en större stress än om de inte får lugnande, av den anledning att de tappar förmågan att hantera situationen.

Om det nu är så att hästen upplever obehag kring skoning så kanske det kan vara ngt att fundera på. Om man nu som sagt vill att hästen ska sluta förknippa skoning med obehag. Detta är dock ngt som gäller hundar, jag vet inte om några undersökningar gjorts kring hästar, troligtvis inte.

Man kan ju undra varför hästen reser sig.. I vilket moment blir hästen problematisk? Kanske kan ni göra ngt åt det hela istället?

självklart jobbar vi för att få bort det men det händer ju inte över en natt och TYVÄRR behöver han skor för att kunna gå ordentligt. Han upplever säkerligen inget obehag utan detta är en grej han tar till när han inte får som han vill. Det kvittar i vilka situationer det handlar om för han beter sig ändå likadant när det inte passar honom. Sen vi började med lite ledarskapsövningar så har det absolut gått framåt men jag känner inte att vi kommit enda fram och därför vill jag inte riskera att han börjar härja när hovisen kommer.

Okej.

Min häst var väldigt problematisk första skoningen. Det tog min hovis (som är van att hantera svåra hästar och väldigt duktig) 2 timmar att sko båda bak, framfötterna hann han inte med den dagen pga detta (och orkade nog inte heller för den delen för min häst är ganska tung).

Det är viktigt att man har en hovslagare som man kan lita på och som man inte behöver känna prestation inför. Som man kan vara sig själv med och som är lugn och sansad om han så måste stå i timmar och hålla på. Så att man inte blir stressad och börjar prioritera felaktigt i en jobbig situation. Så att ni kan agera pedagogiskt mot hästen i första hand.

Min häst var som sagt ganska stökig, men under första skoningen noterade jag i vilka situationer han blev som mest problematisk - trots att han ganska snart reagerade på precis allt som hände, även om hovis inte gjorde ngt alls. Därmed kunde jag träna dagligen med klicker, på det som från början utlöste hela situationen med hovis och nästa skoning gick totalt problemfritt.

Min hovslagare är kanon men jag tvivlar på att hon har tid att stå halva dagen med att sko honom och det har tyvärr inte min plånbok råd med heller. Jag känner min häst så pass väl att jag vet när han smäller i luften, som sagt vi jobbar på det.Kan vi åtgärda problemet med lite lugnande dessa första gångerna så får det bli så

HeJ!

Jag har sett hästar som inte velat bli skodda som trots lugnande i blodet fortfarande farit runt som skållade troll, snarare blivit värre. Det enda vi inte testade på en av dom var just kombinationen- detta för att vet. inte är av den pålitlige sorten och hovisarna inte brukade annonsera när de tänkte komma.

Vi pleggade min förra en gång för att "få ur henne dumheterna" och efter den enda gången gick det alltid bra att sko, bara man skodde bakhovarna först.

Min nya har tyvärr liknande ideer.. Man måste sko bak först, det måste vara helt lugnt i stall och närområde och ABSOLUT INGEN!!! får gå in eller ut ur stallet medan vi skor. Hovslagaren står på stallgången med städet och slår till skorna, för att hålla pållan lugn. Men gör vi som pållan vill fungerar det. Första gångerna funkade det endast utomhus och med höpåse (hovis är snäll och anpassar sej hellre än drogar). Nu skor vi i stallet, med alla dörrar stängda och jag hoppas att snart ska folk kunna gå förbi när vi skor:-).

/ Lavinia, som haft sin beskärda del av "slagsmål" med sko-hästar.

Tar tiden slut, boka om tiden och låt hovis komma en annan dag. Som sagt, ibland blir det bara 2 fötter gjorda trots att man planerat att sko 4. :) Det är smällar man får ta i början. Innan beteendet gått att bli av med.

Jo absolut men det är ju onödigt att hovslagaren ska behöva få sig en smäll när det faktiskt går att undvika lite smidigt. Det är ju trots allt bara en tillfällig lösning

Jag tycker inte att det på ngt sätt är onödigt att hovis får komma ut flera ggr eller på annat sätt "offra sig" en smula. Det ingår i hans/hennes jobb att kunna anpassa sitt arbete efter kundens behov. :)

Senast ändrad:

och min erfarenhet av sedalin är att det ger en häst som är precis lika panikslagen som innan men som tappar sin koordination och sina hämningar. dvs förenat med livsfara att sko den!! :crazy:

domosedan får man var himla försiktig så man inte ger för mkt, för då får hästen problem med att hålla balansen när man lyfter fötterna..

Han har inte ont, dumheter skulle jag snarare vilja kalla det. Ena gången går det ok medans nästa så står han på bakbenen. Sparkas gör han inte direkt utan det är mest att inte vill stå still och i frustration ställer sig på bakbenen istället.

Dumheter skulle jag inte efter att ha läst detta kalla det för,, snarare "orastad" Den typen av hästar brukar vara som lamm att sko om dom innan skoning ridits riktigt hårt i 2 timmar precis före skoning.

Låt hästen ta ut sin energi i arbete i stället för på hovis.;)

Sedalin skulle jag använt. Tar "udden" av det värsta tycker jag, men hästen blir inte helt avslagen. Lätt att ge också.

Sedalin har jag oxå använt till min pålle vid skoning och det har funkat kanon. Men nu sist fick jag inte tag på det utan på något annat som man ska blanda i lite foder. Kom inte ihåg vad det hette och kan heller inte tyda kråkfötterna på kvittot. Men det funkade oxå! :bow:

Ring till din veterinär och fråga.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 659
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 965
Senast: TinyWiny
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 447
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 214
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar