linzan

Trådstartare
Vilket lugnande är att föredra när det gäller de sorterna man får utskrivna för att ge själv? Min häst ska skos snart och även om vi har en bättre relation så vet jag hur han uppförde sig sist och det var ren livsfara för den stackars hovisen. Självklart innan någon tar upp det så ska detta bara vara en tillfällig lösning och tyvärr så är det bara så att skorna måste av och på för han är så förbaskat ömfotad. Men det finns lite olika preparat om jag förstod det hela rätt och jag vet att vissa fungerar bättre än andra. Ingen riktig koll på detta ämnet känner jag så berätta gärna vad ni har använt vid vissa situationer.

Sv: Lugnande

Vilket lugnande är att föredra när det gäller de sorterna man får utskrivna för att ge själv? Min häst ska skos snart och även om vi har en bättre relation så vet jag hur han uppförde sig sist och det var ren livsfara för den stackars hovisen. Självklart innan någon tar upp det så ska detta bara vara en tillfällig lösning och tyvärr så är det bara så att skorna måste av och på för han är så förbaskat ömfotad. Men det finns lite olika preparat om jag förstod det hela rätt och jag vet att vissa fungerar bättre än andra. Ingen riktig koll på detta ämnet känner jag så berätta gärna vad ni har använt vid vissa situationer.

"Livsfarliga skohästar" skor jag gärna,, dock så ställer jag ett krav. Individen ska sederas med Domecedan och Turbo gesic och det ska ges direkt i blodet. Det räcker ofta med 0.3 domecedan och 0.5. turbo gesic och främst turbo gesic är min livförsäkring efter som det tar bort slagreflexerna från den mest slagbenägna individ.

Tyvärr kräver detta att det även finns en veterinär på plats i sammband med skoning eller att du själv har fått utbildning och intyg på att du får utföra detta.

jo vi tänkte bara testa med det man får på recept först, hovslagare är fullt med på detta. Annars blir det såklart veterinären

Håller med Coari (förutom stawningen förstås, Torbugesic ska det förstås wara och detta preparat gick ur sortimentet för ett år sedan. Nu finns samma substans att få tag i som bla Dolore+ eller Butador).

Warken du eller howslagaren får sedera en häst intrawenöst (eller intramuskulärt), så något recept kommer du inte att få.

Att sedera en häst kräwer en undersökning aw allmäntillståndet + hjärtkoll samt wiss öwerwakning. Wi pratar trots allt om en wariant aw narkos.

Nej det har jag inga planer på heller utan det var mer det som man ger oralt jag tänkte på

Sedalin skulle jag använt. Tar "udden" av det värsta tycker jag, men hästen blir inte helt avslagen. Lätt att ge också.

Har du provat räddningsdroppar?
Jag skulle testa det i första hand, men inte ihop med hovslagare första gången utan bara testa själv hur han reagerar.

Vår ena blir helt avtrubbad och bryr sig inte om något när han har fått dem, vilket har räddat oss när han har fått sår eftersom han får totalpanik vid sår rengöring.

tack för tipsen, var mer såna preparat jag var ute efter. Som sagt, han har lugnat ner sig men jag vill inte riskera något eller någon. Heter dom räddningsdroppar?

Håller med Coari och TantEster, om du vill ha en säker skoning och hästen
är så svårhanterlig så finns det bara ett fullgott alternativ, ta ut en vet och
sedera hästen när den skall skos. Sedalin är bra men sedering är bättre.

som sagt så har han lugnat ner sig, han är lite knepig bara. Men jag testar med sedalin så får vi se hur lugn han blir, annars får veterinären komma ut.

Men jag testar med sedalin så får vi se hur lugn han blir, annars får veterinären komma ut.

Testa kan du väl alltid göra men jag som yrkesman skulle aldrig testa med en "livsfarlig sko häst" med endast oral sedalin eftersom det inte tar bort hästens slagreflexer.

Varför testa hovis säkerhet???

Sedalin fungerade på min förra häst, vi använde det ett par gånger vid skoning. Han blev tillräckligt avtrubbad för att inte slå mot hovis men han var tillräckligt pigg för att stå ordentligt och inte vingla eller vara ostadig.

som sagt så är min hovslagare helt med på noterna och man märker ju om han blir dåsig.
SandraW: Tack, bra med lite erfarenheter

aha trodde det var något veterinären skrev ut. Så du menar att det fungerar? =)

Det finns bara en sorts lugnande att ge peroralt till häst och det är acepromazin. Det finns twå tillgängliga preparat; Sedalin och Wetranquil. Den första är i pastaform (eller kanske gel) och den andra pulwer. Båda har samma effekt.

Min erfarenhet är att sedering med acepromazin per os ger en ofullständig sedering. Hästen blir wisserligen lite awtrubbad, men bakbensmotoriken är lika alert som tidigare. Sparkarna kommer snabbt och owäntat. Testa du, men se till att howslagaren är förtrogen med effekten och därmed medweten om riskerna.

Tänk på att hästen måste stå i absolut lugn och ro tills effekten inträtt, annars finns risk att effekten blir den motsatta.

Sedalin har ja använt på min polack som ja hade nör vi åkte transport och han vart ritkigt trött på det fast vi gav jätte lite. ja skulle ge mellan 3-4 ml men gav bara 2 o de räckte.

Hoppas de funkar för dig med!

Hur fungerar turbogesic? Hur kan det ta bort sparkeffekterna? Min häst fick 1 ml domosedan när hon skulle skos. Det var länge sen och nu går hon att sko så det är inte direkt aktuellt, men man kanske råkar ut för samma problem någon mer gång

Sedalin har vi använt ett par ggr dock enbart en gång vid skoning, sedalin har alla mina hästar reagerat rejält på

aha trodde det var något veterinären skrev ut. Så du menar att det fungerar? =)

Ja för vår häst fungerade det, men det är väl som med allt annat att det är individuellt.

Det är viktigt att det verkligen ges i tid och att det är lungt runt hästen, är den redan uppstressad fungerar det mindre bra.

Jag provade på min hund men på honom hade det ingen synbar effekt alls (han var livrädd för kloklippning, fast han blev knappast lugn på plegicil heller, bara vinglig).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 659
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 965
Senast: TinyWiny
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 447
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 214
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar