Lösa benbitar i framknän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösa benbitar i framknän

Tyskarna har mkt bra hästar o ffa stort utbud. Däremot är väl allt relativt när man pratar pengar. Har i stallet haft nio, än så länge, imp från tyskland av MKT hög kvalitet, fem av dem sålda, resten blir kvar o varav en ska sparas som hingst o visas. Så visst, med en bra kontakt i Tyskland kan du hitta mkt bra häst. O att säja att hästar som rids in i tyskland är slut efter några år..hm..hur kan tyskarna då ligga på topp?

Senast ändrad:

Antar att det är *kl*??

För jag håller fullt med dig. Att säga att Tyska hästar är slut vid 10års ålder är rätt konstigt eftersom deras topphästar hela tiden återkommer i de stora mästerskapen och tar medaljer.

Ja jag håller med med de rätta kontakterna kan man få tag i en bra unghäst för en bra peng.

Väntar på din stoora meritlista fortf:angel:

Har aldrig utgett mig för att kunna allt eller känna till allt eller alla, som du då gör upppenbarligen men jag vet att MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR. Det är min poäng i sammanhanget. Att det slängs hit billiga importer som man sedan påstår är av hög kvalitet det är nonsens, man får inget gratis här i världen.

Varför skulle vi i Sverige "nöja oss" med de tyskarna ratar? Du uttryckte att det "räcker" för oss eller något liknande?

Eller menar du att det räcker för fritidsryttaren, som du och jag då?
Nej visst ja, du tillhörde Sverige eliten:angel:

Ang pris och stammar så kan jag nämna att min nu 7 årige häst kostade 30.000 kr för 6 år sedan. Han är av mkt god tysk stam på faderssidan och av mkt god svensk stam på moderssidan. Han är inte importerad och priset ansågs lågt då t o m, de flesta vänner köpte sina åringar för någonstans runt 45-50.000 kr. Då är det hästar av god stam men inte med någon av det årets hingstar på modet för de låg ännu högre i pris.
Sedan har jag importerat häst och vet vilka kostnader detta medför så då blir det lite svårt att få ihop kvalitetsföl som ligger under det pris jag gav för 6 år sedan och som dessutom är importer? Det är konstigt minst sagt, vad är det för hästar och vad är det för hästhandlare egentligen?

Det verkar strömma in hästar från Tyskland och från östländerna nu, åtminstone här i Skåne och till osannolika priser. Jag vet inte vem det gynnar egentligen, i det långa loppet.

Den otäcka attityden har tydligen hamnat i denna tråden nu... Suck.

Hur eller hur kan jag berätta att min ena häst kostade 10.000:-, är åtta år fullt frisk och har placeringar i L:A-dressyr. Har man rätt kontakter går det att hitta fynd. Nu är han dock ingen tysk häst utan ett fullblod reggad på gröna papper här i sverige.

Väntar på din stoora meritlista fortf:angel:

Har aldrig utgett mig för att kunna allt eller känna till allt eller alla, som du då gör upppenbarligen men jag vet att MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR. Det är min poäng i sammanhanget. Att det slängs hit billiga importer som man sedan påstår är av hög kvalitet det är nonsens, man får inget gratis här i världen.

Nu pratar jag inte om hästar som tas hit av importörer på det sättet du tydligen tror att alla gör!!
Jag har köpt mina helt utan mellanhänder direkt av uppfödaren och då ÄR de betydligt billigare.

Jag vet folk som åkt ner till Tyskland och använt Laptop INNAN han visades i Sverige. Men i dina ögon är det ju skit eftersom han inte var känd här innan :angel:

Man får inte det man betalar för en unghäst, utan man GÖR dem till det man vill. Men visst det krävs nog lite kunskap OCH talang!

Varför skulle vi i Sverige "nöja oss" med de tyskarna ratar? Du uttryckte att det "räcker" för oss eller något liknande?

De hästarna som Tyskarna "ratar" som du ser på det är oftast väldigt bra och kan säkert ge de flesta stora framgångar oavsett gren.

Eller menar du att det räcker för fritidsryttaren, som du och jag då? Nej visst ja, du tillhörde Sverige eliten:angel:

Det är du som kallar dig fritidsryttare :angel: Nä jag anser mig inte som fritidsryttare efter ca 20års tävlande på hög nivå. Men hur kommer det sig att du måste dömma ut din häst eftersom den inte håller?? Jag menar fritidsryttare brukar ju inte behöva en tävlingshäst :smirk:

Ang pris och stammar så kan jag nämna att min nu 7 årige häst kostade 30.000 kr för 6 år sedan. Han är av mkt god tysk stam på faderssidan och av mkt god svensk stam på moderssidan. Han är inte importerad och priset ansågs lågt då t o m, de flesta vänner köpte sina åringar för någonstans runt 45-50.000 kr. Då är det hästar av god stam men inte med någon av det årets hingstar på modet för de låg ännu högre i pris.

Liten fråga är inte din häst 6år?? Född 2000? Personligen tycker jag att den har ganska tråkig stam :crazy: Men det är ju mitt tycke!

Jag har hittat flertal Cardento, QE etc till priser runt 25'-40'kr och då måste det ju betyda att priserna gått ner helt plötsligt!

Sedan har jag importerat häst och vet vilka kostnader detta medför så då blir det lite svårt att få ihop kvalitetsföl som ligger under det pris jag gav för 6 år sedan och som dessutom är importer? Det är konstigt minst sagt, vad är det för hästar och vad är det för hästhandlare egentligen?

Återigen pratar du om hästhandlare när jag hela tiden sagt att jag personligen har kontakter med uppfödare. Vilket jag fått när jag tävlat en hel del i Europa!!

Det blir inga kostnader vid import mer än resan och den har man ju oavsett var man köper häst!!

Det verkar strömma in hästar från Tyskland och från östländerna nu, åtminstone här i Skåne och till osannolika priser. Jag vet inte vem det gynnar egentligen, i det långa loppet.

Det har det alltid gjort, det är bara det att det finns internet nu så det är lättare att nå ut till folk :smirk:

Är det en otäck attityd så fort man inte håller med en viss klick av folk eller?

Är det en otäck attityd så fort man inte håller med en viss klick av folk eller?

Läs dina inlägg och se vad du själv skriver till folk, vad du anklagar dem för när du själv inte har samma åsikt. Eller det du skriver i paranteser etc.

Du skall veta att jag anmält dig pga ditt sätt att skriva till folk :mad: dock inte i denna tråden :angel: utan andra trådar

Du menar att du anmält mig?? Varsegod!

Det är inte jag som skriver nedvärderande saker om andra :angel: eller förlöjligar dem...

Min häst har den stam jag sökte, det är ointressant vad du tycker om den. Jag kan tycka saker om andra stammar men varför ska jag tala om det för någon, att du - jag gillar inte din hästs stam? Vad ger det den personen eller mig egentligen?

Min häst är mycket riktigt född 2000, han är snart sju år, har jag skrivit något annat så är det skrivfel. Han är SNART sju år.

Han visade sig passa bättre på bana än som en kombinerad tävlingshäst/fritidshäst och tanken var att sälja honom någon som enbart satsar på tävling. Av känd anledning blev det inte så.
Vad har det med denna tråden att gör kan jag undra då?

Jag började skriva i tråden med tanke på en annonsör på Nätet som sålde osannolikt billiga importer från Tyskland, det var utgångspunkten för mig.

Nu är det ointressant att diskutera eftersom tonen inte bara är tuff, har jag inget emot, utan det är enbart personangrepp och mobbingfasoner. Då tycker jag att det är färdigdiskuterat från min sida. Vidare skitsnack kommer jag att fortsätta att rapportera.

Min häst har den stam jag sökte, det är ointressant vad du tycker om den. Jag kan tycka saker om andra stammar men varför ska jag tala om det för någon, att du - jag gillar inte din hästs stam? Vad ger det den personen eller mig egentligen?

Min häst är mycket riktigt född 2000, han är snart sju år, har jag skrivit något annat så är det skrivfel. Han är SNART sju år.

Han visade sig passa bättre på bana än som en kombinerad tävlingshäst/fritidshäst och tanken var att sälja honom någon som enbart satsar på tävling. Av känd anledning blev det inte så.
Vad har det med denna tråden att gör kan jag undra då?

Jag började skriva i tråden med tanke på en annonsör på Nätet som sålde osannolikt billiga importer från Tyskland, det var utgångspunkten för mig.

Nu är det ointressant att diskutera eftersom tonen inte bara är tuff, har jag inget emot, utan det är enbart personangrepp och mobbingfasoner. Då tycker jag att det är färdigdiskuterat från min sida. Vidare skitsnack kommer jag att fortsätta att rapportera.

Där trampade man på en öm tå tydligen. Men snälla du var inte så fördömmande mot andra som inte har samma åsikt om stamtavlor som du.

Och det med personangrepp är det väl snarare du som sysslar med det. Det är ju bara att läsa vad du själv skriver till mig och till andra.

Dessutom handlade inte tråden om importer eller annonsören vilken du totalt sågat längs fotknölarna, utan om LÖSA benbitar!!

Och det var det jag reagerade på att du kallar en person för oseriös som säljer utdömda FÖL ungar. Och jag hänvisade dig till hennes hemsida och om du hade gått in där så hade du sett att hon fömedlar fölen från uppfödare och att det är fritt för dig som spekulant att åka och titta på dem i Tyskland. De levereras dessutom vetbes.

Det oseriösa är att DU och andra diskuterar en person som inte finns här!!!!

Nej det tycker jag absolut inte, olika åsikter är både bra och utvecklande så länge man inte kallar andra för "bönder" bara för att dom har en annan åsikt.

Säg mig kloka kvinna, vad handlar tråden om, har du inte hamnat lite "på sned" utifrån att glömt läsa startinlägget.

Mitt råd till dig är att försöka uppträda lite mer "vårdat" här så vida du nu inte vill hamna i "utvisningsbåset".

Tro inte att du vet och kan allt, det genomskådar sig i mer än denna tråd att du är ganska "bonnig".

Mig får du gärna hoppa på, jag tål det men snälla, visa upp lite medmännsklig respekt för alla andra användare här. Tänk på att man blir alltid bemött så som man bemöter. En spark i arslet skulle inte sitta fel.:mad:

Kan bara hålla med. Det känns som att trådskaparens syfte blivit åsidosatt för en diskussion som enligt mig hör hemma under forumet för avel!
Som svar till trådskaparen:
Jag hade varit väldigt observant- speciellt om det rör sig om en häst som inte är igång och man kunnats se om den håller för arbetsbelastning (subjektivt vad det innebär). Det är ju lite annorlunda om hästen är inriden och igångsatt igen efter skadan. Till att börja med hade jag som andra sagt röntgat hästen. Hade även hört med försäkringsbolaget så att du inte får reservation. Till slut är det ändå du själv som måste känna om det är värt risken (den är ju trots allt större) att köpa en häst som varit skadad.
Lycka till!!

Du är def genomskådad. Att tala med bönder på bönders vis har innebörden att man ska låta bli att tala fackspråk i alltför stor utsträckning ingenting annat. För mig har det denna innebörd är det kanske bäst att tillägga då. Du kan säga bonnig hur många gånger du vill åt mig, det tar jag som en komplimang så det biter inte.

Ang att hota med spark i arslet så är inlägget rapporterat från min sida.

Det gjorde du helt rätt i, rapporterade du oxå att den sparken i arslet va skrivet av mig, likväl riktat till mig själv???

För det förstod du väl att så va fallet.

Bara en liten fråga här helt OT (utanför tråden) hur många av dina egna skrivna inlägg tror du är rapporterade utifrån ditt språkbruk och kränkande svaromål till dina medanvändare här??

p.s. Du behöver inte rapportera detta inlägg då jag själv redan gjort det. Go natt du kloka kvinna.

Kram på dig:love:

Det gjorde du helt rätt i, rapporterade du oxå att den sparken i arslet va skrivet av mig, likväl riktat till mig själv???

Bara en liten fråga här helt OT (utanför tråden) hur många av dina egna skrivna inlägg tror du är rapporterade utifrån ditt språkbruk och kränkande svaromål till dina medanvändare här??

p.s. Du behöver inte rapportera detta inlägg då jag själv redan gjort det. Go natt du kloka kvinna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 045
Senast: Bison
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 912
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Om man vid köp av import upptäcker två lösa benfragment som inte ska påverka hästens användning som hopphäst, det gäller en unghäst som...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka