Sv: Lösa benbitar i framknän
Väntar på din stoora meritlista fortf
Har aldrig utgett mig för att kunna allt eller känna till allt eller alla, som du då gör upppenbarligen men jag vet att MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR. Det är min poäng i sammanhanget. Att det slängs hit billiga importer som man sedan påstår är av hög kvalitet det är nonsens, man får inget gratis här i världen.
Nu pratar jag inte om hästar som tas hit av importörer på det sättet du tydligen tror att alla gör!!
Jag har köpt mina helt utan mellanhänder direkt av uppfödaren och då ÄR de betydligt billigare.
Jag vet folk som åkt ner till Tyskland och använt Laptop INNAN han visades i Sverige. Men i dina ögon är det ju skit eftersom han inte var känd här innan
Man får inte det man betalar för en unghäst, utan man GÖR dem till det man vill. Men visst det krävs nog lite kunskap OCH talang!
Varför skulle vi i Sverige "nöja oss" med de tyskarna ratar? Du uttryckte att det "räcker" för oss eller något liknande?
De hästarna som Tyskarna "ratar" som du ser på det är oftast väldigt bra och kan säkert ge de flesta stora framgångar oavsett gren.
Eller menar du att det räcker för fritidsryttaren, som du och jag då? Nej visst ja, du tillhörde Sverige eliten
Det är du som kallar dig fritidsryttare
Nä jag anser mig inte som fritidsryttare efter ca 20års tävlande på hög nivå. Men hur kommer det sig att du måste dömma ut din häst eftersom den inte håller?? Jag menar fritidsryttare brukar ju inte behöva en tävlingshäst :smirk:
Ang pris och stammar så kan jag nämna att min nu 7 årige häst kostade 30.000 kr för 6 år sedan. Han är av mkt god tysk stam på faderssidan och av mkt god svensk stam på moderssidan. Han är inte importerad och priset ansågs lågt då t o m, de flesta vänner köpte sina åringar för någonstans runt 45-50.000 kr. Då är det hästar av god stam men inte med någon av det årets hingstar på modet för de låg ännu högre i pris.
Liten fråga är inte din häst 6år?? Född 2000? Personligen tycker jag att den har ganska tråkig stam
Men det är ju mitt tycke!
Jag har hittat flertal Cardento, QE etc till priser runt 25'-40'kr och då måste det ju betyda att priserna gått ner helt plötsligt!
Sedan har jag importerat häst och vet vilka kostnader detta medför så då blir det lite svårt att få ihop kvalitetsföl som ligger under det pris jag gav för 6 år sedan och som dessutom är importer? Det är konstigt minst sagt, vad är det för hästar och vad är det för hästhandlare egentligen?
Återigen pratar du om hästhandlare när jag hela tiden sagt att jag personligen har kontakter med uppfödare. Vilket jag fått när jag tävlat en hel del i Europa!!
Det blir inga kostnader vid import mer än resan och den har man ju oavsett var man köper häst!!
Det verkar strömma in hästar från Tyskland och från östländerna nu, åtminstone här i Skåne och till osannolika priser. Jag vet inte vem det gynnar egentligen, i det långa loppet.
Det har det alltid gjort, det är bara det att det finns internet nu så det är lättare att nå ut till folk :smirk: