Lösa benbitar i framknän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösa benbitar i framknän

Hingstarna jag pratar om är godkännda för avel i både tyskland och sverige. Hingsten som hoppade 2 meter har stått i sverige men är nu såld till annat land sen ett par år tillbaka. Jag har träffat och pratat med den personen som tog in hästen från tyskland. Jag har sett bilder på hur stallet såg ut.
Hingsten som är söndersprutad i en muskel är verksam i svensk halvblodsavel. Jag har ridit den hingsten och vet hur knackig han blir

Har en bekant i tyskland som har ridit ganska högt i hoppning hon slutade med ridning dels för att hon inte tyckte om att hästarna gick sönder så fort och att ridningen är för hård tidigt. Enligt henne så är hästarna slut vid 10 års ålder om inte tidigare. Har även läst och hört det från andra ställen.
Det är inte normalt att en häst ska gå MSV när den är 4-5 år.

Detta hör ju egentligen inte direkt till den här tråden så jag hoppas att TS ursäktar.

Masse skrev:
Jo det är oseriöst när man inte vill ta hit hingsten och visa den eller ta ner stoet till Tyskland. Detta är bara ett sätt att slippa undan reglerna och göra det enkelt för sig själv. Absolut inte till stoägarna. Det ju inte precis enklare att registera fölet i Tyskland än Sverige

Hingstägaren har kanske inget intresse av att visa den i Sverige för något enstaka sto är intresserad av att använda den. Inget oseriöst för det!

Vilka ska vara de bästa hopphingstarna? Mig veterligt så har ju "stjärnor" som t ex Quidam De Revel och Baloube. Gjort rätt för sig i svenskavel. Att sedan inte så många svenska stoägare inte har råd att använda dem är ju en annan sak. För en så bra hingst drar in så mycket i pengar att kostnaderna i Sverige inte märks något nämnvärt i plånboken. Istället kan det ge några fler ston om hingsten är visad på plats tillgänglig på ett riktigt sätt.

Ingen av dessa är ju visade i Sverige direkt!

Du får ju aldrig en oäkting om föräldrana är renrasiga och godkända. Men bara för att det numera går att skicka sperma istället för hästar och utnyttja reglerna som finns kvar för moderslivsimporter och andra importer gör ju inte det seriöst. Det är bara ett sätt att gå runt de regler och avgifter som finns. Hoppas det kryphålet med tiden kommer att täppas igen.

Om det hade varit lättare att "ta" in utländsk blod så hade man i Sverige haft betydligt fler av de bästa hingstarna från övriga världen. Och varför skall man betala avgifter i Sverige för en utländks hingst?? Det är bara förlegat tankesätt. Och dessa som du kallar kryphål kommer nog att släppas fria i framtiden. Det är ju bara att se att du inte behöver regga en häst från tex Tyskland i asvh längre för att få tävla den i sverige.

Jag kallar detta bakåtsträvande och inte frammåttänkande inom aveln att en hingst som är godkänd i annat förbund inte skulle kunna användas på svenska ston om man väljer att åka ner dit och betäcka.

Detta är väl dubbelmoral av den som utnyttjar reglerna på fel sätt bara för att det går. Inte av ASVH som har generösa regler för seriöst importerade hästar ska kunna stambokföras i Sverige.

Varför skall man behöva regga en häst i asvh som redan är reggad i annan GODKÄND stambok????? Har en irländsk häst som är reggad i TRE olika förbund ganska löjligt tycker jag!!! Tyskarna jag har är inte reggade i asvh och inte fullbloden heller.

Om jag anser att i Tyskland finns det en hingst som jag vill använda pga diverse orsaker så borde detta hinder inte finnas som finns idag i asvh.

På vilket sätt är asvh generösa?? Är det för att de "godkänner" andras stamböcker eller vad???

Fullblodhingstarna har ju inte varit på tapeten för där har man gjort det som ska göras. Så frågan är väl istället varför inte göra det även med de andra hingstarna man erbjuder? Klara dom kanske inte den svenska standarden eller vad är det som gör att man inte vill visa upp dem här? Bara pengar eller ....?

Som jag skrev ovan tror inte att det stoantalet som finns här är speciellt för de tyska ägarna. Allt blod som tas in idag är det Svenska importörer på och det 'är i sin tur de som sökt tillstånden.

Om nu blodet är så bra och passar svenska ston, varför är det då inte intressant för tyska hingstägare att visa hingstarna här? Borde ju vara en klar fördel och ge fler ston om man visar upp hingsten här där den har en marknad eller? Plus att du talar emot dig själv genom att du själv var på väg ner till Tyskland med ett sto. Varför det? Enligt dig så är det ju bara att seminera stoet här och regga i Tyskland. Det är ju så som man gör i det här fallet inte åker man med varken hingst eller sto. Skicka sperman![/

Denna hingst jag var på väg till betäcker endast naturligt eftersom han passerat en bit över 20år nu. Det är en hingst med mkt bra stamtavla som lämnat en hel del bra tävlingshästar och hingstar efter sig. Det finns ingen anledning för dem att sitta och köra en hingst som är så gammal till sverige för att asvh skall få se honom. Bara för att jag vill ha en avkomma efter honom och att jag tror han skulle passa mitt sto. Det är bara löjligt!!

Hingsten jag skulle till skulle säkert bli godkänd mer än väl i Sverige både efter egna meriter och sina avkommor, men han är född -80 och har ju kanske inte speciellt många år kvar så att visa honom och betala dyra pengar för det är ju ganska bortkastat i detta fallet!

Dessutom gör asvh en väldigt dålig bedömmning ibland när det gäller att ta in olika hingstar, där man ratar en del som hade gjort väldigt mkt i svensk avel och tar in en massa "dåliga" som inte har här att göra!!

Kvalitet kostar, så är det i alla branscher. Talang kan ta dig långt, men inte hela vägen. Det kvittar hur skicklig ryttare du är, sitter du på en medelmåtta så kommer du bara så långt den förmår.
Vänder man på det så kan man säga att en kvalitetshäst kan ta en medelmåttig ryttare ganska långt, det finns många exempel på det i världseliten...

Den typen av importer som du verkar förespråka fyller ingen funktion och motverkar vår egen avelsverksamhet. En motionsryttare kan lika gärna hitta en bra häst till det ändamålet, för en billig peng, här i Sverige. Av vilken anledning ska vi ta in det som t ex tyskarna inte vill ha själva? En sån massproduktion som du beskriver det gynnar ju ingen.

Föl efter kvalitetshingstarna kostar pengar, betydligt mer än det du talar om och det som annonseras ut på nämnda annonser.
Vi har en någorlunda kontrollerad avelsverksamhet i Sverige och de flesta försöker nog hålla sig till "spelreglerna" för avel vilket är tur för annars har man inga mätinstrument för vem som nedärver vad eller vilken kvalitet de håller prestationsmässigt.

Jämför med hundavel, där man kämpar för att man ska avla renrasigt, höft och armbågsröntga avkommorna och inte avla på icke röntgade hanar och tikar, registrera valparna och sälja till ett minimipris. Sen har vi då såna som du, som vill köpa billigt och köper blandras, köper oreggat, köper och inte bryr sig om att röntga unghunden när det är dags, etc etc. Visst du köper en billig valp men BEHÖVER vi fler blandraser eller fler sjuka djur i Sverige?

När det gäller hästar så behövs det hästar för alla, många köper kanske en häst som är avlad för tävling, med känsligt temperament, och ska ha den till att motionsrida på. Resultatet brukar inte bli så lyckat. Men vi HAR välstammade, svenska hästar som passar utmärkt för hobbbyridning - varför ta in medelmåttor från Tyskland då? Om det hade rört sig om raser som är svåra att hitta i Sverige eller liknande så är det väl en sak men vi talar halvblod/varmblodshästar! Även om man skulle behöva importera så ska man väl ta in det bästa man har möjlighet till, inte skräpet?

Det finns folk till allt, bl a du då, men vi andra kan ju få slippa...

Hingstarna jag pratar om är godkännda för avel i både tyskland och sverige. Hingsten som hoppade 2 meter har stått i sverige men är nu såld till annat land sen ett par år tillbaka. Jag har träffat och pratat med den personen som tog in hästen från tyskland. Jag har sett bilder på hur stallet såg ut.
Hingsten som är söndersprutad i en muskel är verksam i svensk halvblodsavel. Jag har ridit den hingsten och vet hur knackig han blir

Har en bekant i tyskland som har ridit ganska högt i hoppning hon slutade med ridning dels för att hon inte tyckte om att hästarna gick sönder så fort och att ridningen är för hård tidigt. Enligt henne så är hästarna slut vid 10 års ålder om inte tidigare. Har även läst och hört det från andra ställen.
Det är inte normalt att en häst ska gå MSV när den är 4-5 år.

Som i sverige då???

5åringarna går ju faktiskt 125cm i finalerna och man rider många 5åringar i 130cm.

Är detta unikt för Tyskland menar du??

Dessutom så går unghästarna speciella lätta unghästbanor i Tyskland betydligt mer än de gör i Sverige.

Jag vet många svenska hästar som sprutas både här och där så det är inget som är speciellt unikt för Tyskland.

Kvalitet kostar, så är det i alla branscher. Talang kan ta dig långt, men inte hela vägen. Det kvittar hur skicklig ryttare du är, sitter du på en medelmåtta så kommer du bara så långt den förmår.
Vänder man på det så kan man säga att en kvalitetshäst kan ta en medelmåttig ryttare ganska långt, det finns många exempel på det i världseliten...

Du kan mkt väl få tag i en mkt bra häst för en billig peng, tror du något annat är du bara dum!

Den typen av importer som du verkar förespråka fyller ingen funktion och motverkar vår egen avelsverksamhet.

Vad för import förespråkar jag??? Hästar som har kapacitet för svår klass eller?? Jag kan inte förstå vad du menar.

Jag har importerat 5st hästar totalt helt för EGEN räkning:

3st Irländare vara alla gick/går svår klass
2st Tyska varav den ena gick 120cm som 5åring och 5års i Falsterbo, i år har den tyvärr skadat sig men hunnit gå en fälttävlan felfritt på sin första start!
Den andre kom i oktober förra året och hade då gått 110cm, nu har han debuterat 130cm felfritt och gjorde sina kval till Falsterbos 6år, vi valde att inte starta honom där eftersom vi skulle ta honom till Flyinge istället!

Menar du att dessa hästar skulle föra det svenska avelsmålet bakåt :smirk:

En motionsryttare kan lika gärna hitta en bra häst till det ändamålet, för en billig peng, här i Sverige. Av vilken anledning ska vi ta in det som t ex tyskarna inte vill ha själva? En sån massproduktion som du beskriver det gynnar ju ingen.

Det är ju detta du inte lyckas förstå än :smirk: Massproduktion är det ju inte utan det finns så många hästar i det betydligt mkt större Tyskland än det lilla Sverige.

Det är väl självklart att det måste säljas hästar och det är oftast inte deras bästa som säljs ut, MEN vad de menar med det bästa är nog ett gäng med Shytterflys, dvs hästar med en enorm kapacitet vilket inte är speciellt vanligt i svenska hästar. Bredden är betydligt större i Tyskland än vad den någonsin kommer att bli i Sverige.

Det är bara att åka och titta på mindre tävlingar i Tyskland där hittar man en hel del mkt bra hästar som skulle vinna SM i hoppning som i ett litet kick.

Det handlar om långsiktig avel!!

Föl efter kvalitetshingstarna kostar pengar, betydligt mer än det du talar om och det som annonseras ut på nämnda annonser.
Vi har en någorlunda kontrollerad avelsverksamhet i Sverige och de flesta försöker nog hålla sig till "spelreglerna" för avel vilket är tur för annars har man inga mätinstrument för vem som nedärver vad eller vilken kvalitet de håller prestationsmässigt.

Du kan hitta Contender avkommor för runt en 20'kr men du menar kanske att han inte är tillräcklingt bra :angel:

Och tror du verkligen att man använder vilken hingst som helst i Tyskland?? Där har du ännu hårdare krav på hingstarna vid godkännandet än vad som görs i Sverige.

Jämför med hundavel, där man kämpar för att man ska avla renrasigt, höft och armbågsröntga avkommorna och inte avla på icke röntgade hanar och tikar, registrera valparna och sälja till ett minimipris. Sen har vi då såna som du, som vill köpa billigt och köper blandras, köper oreggat, köper och inte bryr sig om att röntga unghunden när det är dags, etc etc. Visst du köper en billig valp men BEHÖVER vi fler blandraser eller fler sjuka djur i Sverige?

Åter igen är det blandraser vi pratar om när det gäller dessa hingstar?? Är inte de testade??

När det gäller hästar så behövs det hästar för alla, många köper kanske en häst som är avlad för tävling, med känsligt temperament, och ska ha den till att motionsrida på. Resultatet brukar inte bli så lyckat. Men vi HAR välstammade, svenska hästar som passar utmärkt för hobbbyridning - varför ta in medelmåttor från Tyskland då? Om det hade rört sig om raser som är svåra att hitta i Sverige eller liknande så är det väl en sak men vi talar halvblod/varmblodshästar! Även om man skulle behöva importera så ska man väl ta in det bästa man har möjlighet till, inte skräpet?

Detta är ett ganska föraktfullt uttalande och väldigt okunnigt!! Ge mig väldigt gärna ett exempel på en välstammad SVENSK häst i Sverige. Som inte har inblandning av detta Tyska blod :smirk:

Vem tar in skräpet??? Om du syftar på mina så får du gärna säga på vilket sätt de skulle vara skräp

Det finns folk till allt, bl a du då, men vi andra kan ju få slippa...

Vad menar du med detta?? Att jag tävlar och representerar sverige på en utländsk häst i internationella tävlingar då eller?? Och du jag har en del placeringar med dessa urursla importer och inte tycker förbundskaptenen illa om det heller konstigt nog :angel:

Det är ju alldeles oootrooligt gott folk! Här har vi att göra med någon slags mutant av Malin Baryard/Roffe/Peter, Royne m fl! HÄR PÅ BUKE!

Tänk, hela den här debatten om att vår svenska elit saknar högklassiga hästar f n och att det är därför de inte hävdar sig tillräckligt bra - den är helt fel! De kan bara ringa till dig och köpa en för 20.000 kr:banana: :banana: :banana:

Ursäkta om jag inte riktigt tror på dina stories:rofl:

Vi kan ju bara vara överens om att vi inte är överrens...

Det är ju alldeles oootrooligt gott folk! Här har vi att göra med någon slags mutant av Malin Baryard/Roffe/Peter, Royne m fl! HÄR PÅ BUKE!

Tänk, hela den här debatten om att vår svenska elit saknar högklassiga hästar f n och att det är därför de inte hävdar sig tillräckligt bra - den är helt fel! De kan bara ringa till dig och köpa en för 20.000 kr:banana: :banana: :banana:

Ursäkta om jag inte riktigt tror på dina stories:rofl:

Vi kan ju bara vara överens om att vi inte är överrens...

Och vad menar du med mina "stories" Och på vilket sätt skulle jag vara en mutant?

Det faktum att jag tävlar själv eller att jag köpt billigare häst i Tyskland??

Vem har pratat om 20'kr??? Jag tycker att 40'kr är billigt för en bra UNGhäst. Jag pratar inte färdig häst utan yngre hästar.

Och angående hästar som hävdar sig så var det väl i princip bara Butterfly Flip som inte hävdade sig nu :smirk:

Roffes hästar hävdar sig mer än väl, men det är ju klart det är ju Tyska hästar han rider :angel: Och han ligger ju bara tre på världstoppen just nu

Så Roffes tyska hästar de skulle gå på en sisådär 40 papp, ja dvs INNAN han har utbildat dem alltså, som unghästar då?:angel:

Konstigt det här pratet om hästbrist då, de skulle ju bara kunna köpa ett knippe dugliga hästar av dig t ex!:rofl:

Så Roffes tyska hästar de skulle gå på en sisådär 40 papp, ja dvs INNAN han har utbildat dem alltså, som unghästar då?:angel:

Konstigt det här pratet om hästbrist då, de skulle ju bara kunna köpa ett knippe dugliga hästar av dig t ex!:rofl:

Jag har inte sagt att Roffes hästar skulle kosta en viss summa och visst kan du få tag i en häst som har kapacitet för 40'kr. Som unghäst för det var väl det som denna tråden handlade om från början en 2årig häst och föl!!!

Du JAG tar inte in hästar för försäljning utan mina hästar tävlar jag själv och de är inte till salu :smirk:

Du verkar ha väldigt svårt att förstå hur marknaden är. Hur många hästar har du?? Och nu menar jag tävlingshästar, stora hästar inte ponny!

Hur många hästar har du tagit in till Sverige?

Hur många gånger har du varit i Tyskland och sett på unghästar hos uppfödare??

Kan ju tala om för dig att Roffe har köpt mer än en häst för under 40'kr som har ridit svår klass på i SVERIGE!

För det väl det som diskuterades, hur de är gångbara i Sverige inte hur gångbara de är att gå OS.

Du har väldigt svårt att svara på frågor och påståenden men väldigt lätt för haspa ur dig oförskämdheter :crazy:

Kan ju tala om för dig att Roffe har köpt mer än en häst för under 40'kr som har ridit svår klass på i SVERIGE!

QUOTE]

Bytte han inte till sig Charlie mot gamle Sombrin, efter att ha sett Charlie hoppat ett hinder som var byggt på två uppochnervända hinkar?

Synd att han fick spatt bara, (var det väl?) det var ju en mycket kapabel häst.
Hur blev det förresten med de två holländska märrarna de köpte in, en fux och en skimmel. (Kommer inte ihåg vad de hette.) De hade väl inte kostat så många kronor vad jag förstod.

Både Quidam och Baloube har varit vad som kallas för "verksamma i svensk avel" Vilket innebär att uppfyllt alla krav för att fölen ska få gröna papper här. :angel: .
Med andra ord man har inte kring gått regler och undvikit att betala licenser och visa upp det som behövs.

Att ASVH har generösa regler innebär att t ex moderslivsimporter kan få gröna papper om alla krav är uppfyllda. Men det innebär också att till skillnad från en del andra rasförbund så är stamboken öppen för alla hästar dock med olika färg på registeringspapperna beroende på hur väl de få krav som finns är uppfyllda. Då är det inte seriöst att utnyttja dessa regler för att slippa en del kostnader som seriösa personer faktiskt betalar. Om det nu är så att hingstarna verkligen har något att tillföra svensk avel.

:rofl: :rofl: :rofl: Du är ju riktigt underhållande! Varför tar du inte och sätter upp din egen gedigna CV här och inte minst, din ENORMA meritlista! :rofl: :rofl: :rofl:

Jag har faktiskt importerat en häst en gång:banana: och haft många, många hästar genom åren - men vad har det med saken att göra egentligen? Det är ju knappast så att jag, som du, kräker ur mig ofantliga historier om min egen stooora tävlingskarriär och mina otroooligt meriterade tävlingshästar som jag köpt för 5 papp:rofl: :rofl: Du är kanske i själva verket en inkognito superkändis som är här på Buke:eek: Spännande...

QUOTE]

Bytte han inte till sig Charlie mot gamle Sombrin, efter att ha sett Charlie hoppat ett hinder som var byggt på två uppochnervända hinkar?

Synd att han fick spatt bara, (var det väl?) det var ju en mycket kapabel häst.
Hur blev det förresten med de två holländska märrarna de köpte in, en fux och en skimmel. (Kommer inte ihåg vad de hette.) De hade väl inte kostat så många kronor vad jag förstod.

Skimmeln blev avelssto och fick en hel hög med avkommor som tävlar i höga klasser idag. Mest förärvde sig hon som mormor och är mormor till en väldigt fin häst som är framgångsrik med junior här i skåne.

Fuxen kommer jag inte ihåg vad som hände med faktiskt. Men den bruner 3åringen de köpte i Polen gick ju 150cm med Maria G och han kostade nog inte mer än runt en 20'kr

Både Quidam och Baloube har varit vad som kallas för "verksamma i svensk avel" Vilket innebär att uppfyllt alla krav för att fölen ska få gröna papper här. :angel: .
Med andra ord man har inte kring gått regler och undvikit att betala licenser och visa upp det som behövs.

Att ASVH har generösa regler innebär att t ex moderslivsimporter kan få gröna papper om alla krav är uppfyllda. Men det innebär också att till skillnad från en del andra rasförbund så är stamboken öppen för alla hästar dock med olika färg på registeringspapperna beroende på hur väl de få krav som finns är uppfyllda. Då är det inte seriöst att utnyttja dessa regler för att slippa en del kostnader som seriösa personer faktiskt betalar. Om det nu är så att hingstarna verkligen har något att tillföra svensk avel.

Det var inte detta jag menade utan att en hingst kan faktiskt vara bra TROTS att den inte är godkänd för den svenska avlen.

Den hingsten jag tänkte åka till i Tyskland är 25år och kommer nog bara träffa ett enda svenskt sto innan den går bort. Tror inte att Neustad-Dosse är speciellt intresserade av att visa den i sverige, Det var det jag menade.

Jag är intresserad av den hingsten eftersom mina två Tyskar är efter den och att jag sett en hel del andra avkommor som varit väldigt fina.

Jag är inte intresserad av att "smita" undan avgifter, men att man direkt säger att dessa hingstar är dåliga som inte visas för godkännande i sveige känns lite oseriöst.

Du är ju riktigt underhållande! Varför tar du inte och sätter upp din egen gedigna CV här och inte minst, din ENORMA meritlista! :rofl: :rofl: :rofl:

Jag har faktiskt importerat en häst en gång:banana: och haft många, många hästar genom åren - men vad har det med saken att göra egentligen? Det är ju knappast så att jag, som du, kräker ur mig ofantliga historier om min egen stooora tävlingskarriär och mina otroooligt meriterade tävlingshästar som jag köpt för 5 papp:rofl: :rofl: Du är kanske i själva verket en inkognito superkändis som är här på Buke:eek: Spännande...

DU är bara barnslig och okunnig och man undrar verkligen hur gammal du är med tanke på dina inlägg :smirk:

Det är inte ens lönt att svara dig för du kan inte komma med några konkreta saker öht!

*knapplån*

Finns så mycket okunniga människor här? På allvar? :confused:

Vet ni varför tyskarna är klart överlägsna i tex dressyr? De har dels bättre hästmaterial. Bättre grundutbildning - hästarna är inte unghästar till de är 10 år. Samt att de har bättre ryttare!

Att Donnerhall skulle vara si eller så och lämna ditt eller datt! Åk du ner till Tyskland och leta reda på en billig avkomma till Donnerhall - lycka till! Du får gärna berätta var!

I Tyskland kan du hitta allt du vill ha hästmässigt. Billiga hästar och dyra hästar - precis som här. Men framförallt får du det du betalar för. Någon här hade en kompis som köpt en dyr häst i Tyskland, och?

Vad ska vi tycka om det. Det är antagligen en bra häst och bra hästar kostar - så enkelt är det! Och ja, man får bättre hästar i Tyskland till bra priser. Och mina vänner - det är MIN uppfattning.

Jag vet inte vilken häst, hingst eller annons ni pratar om. Men jag tycker det är otroligt seriöst att hon går ut med att hästen haft och blivit opererad för lösa benbitar i carpus som föl (tror att det var så, eller? ). Hur många går ut med sådant?

Denna hingst då. Stod han i Tyskland eller? Om det är så kanske inte hingstägaren vill riskera sin hingst genom att ta hit den till bruksprovet för att få lite ston när den kanske betäcker bra i Tyskland. Men jag vet som sagt inte vilken hingst det är!

Börjar även bli riktigt irriterad på dessa okunniga människor som klankar ner på importer. Vad är problemet? Är ni avis på dem som rider runt på fina välstammade hästar, eller? Ni betäcker säkert med importerade hingstar (finns inte mycket annat) och då är det ok?

Vad är problemet med importer?

M

Den hingsten jag tänkte åka till i Tyskland är 25år och kommer nog bara träffa ett enda svenskt sto innan den går bort. Tror inte att Neustad-Dosse är speciellt intresserade av att visa den i sverige, Det var det jag menade.

Kan förstå att de inte är ett dugg intresserade att släpa hit honom!

M

Om du läser ordentligt så var det precis min point från början, att man får vad man betalar för. Inte att Tyskland har dåliga hästar.
Men kom inte och säg att man får högkvalitativa hästar för en spottstyver i Tyskland, det är rent nonsens.

Du har fått de svar du förtjänat enl min mening.

Är säkert äldre än vad du är men obotligt barnslig antagligen...:rofl:

Du har fått de svar du förtjänat enl min mening.

Är säkert äldre än vad du är men obotligt barnslig antagligen...:rofl:

Du har inte svarat på en enda av mina påståenden utan hela tiden tagit upp vad jag skulle ha för meriter, vilket inte hör hit iof.

DU själv då? Vad har du för meriter?? Du kan gärna få mina om du så gärna vill ha dem, men det hör inte hit.

Jag grundar på vad JAG själv har sett och köpt. Du har fortfarande inte svarat på vad DU tycker är dyrt eller billigt när det gäller FÖL och UNGHÄSTAR upp till tex 4år vilket DENNA tråd handlade om vilket du tyckts missat!

Men dina uttalanden och sätt att formulera dig så är du rätt oseriös och väldigt väldigt okunnig och borde inte vara så överlägsen och kaxig som du är i dina uttalanden!!!

Visst med lite kött på benen så kunde du varit det, men dina svar visar bara på att du inte har det! Och jo jag har det och jag vet också vad riktigt dyra hästar kostar. Kan ju berätta att Roffe (Rolf-GÖran Bengtsson fyi) blev erbjuden Pamina ett år (om du nu vet vilken hopphäst det var) för en rätt billig summa. Men han valde faktiskt bort henne trots att hon var en av de allra bästa då.

Jag vet vad jag pratar om och vad du än säger så kan du får välstammadeFÖL för runt en 20-30 tusen kronor. När hästarna väl är tävlade och visar på kapacitet då hamnar priserna på en annan nivå.

MEN en häst som de "ratar" i Tyskland räcker mer än väl till HÄR hemma! Det är just detta du har svårt att förstå, men har man inte erfarenhet så har man inte!

*end*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 045
Senast: Bison
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 912
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Om man vid köp av import upptäcker två lösa benfragment som inte ska påverka hästens användning som hopphäst, det gäller en unghäst som...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka