Sv: Lösa benbitar i framknän
Kvalitet kostar, så är det i alla branscher. Talang kan ta dig långt, men inte hela vägen. Det kvittar hur skicklig ryttare du är, sitter du på en medelmåtta så kommer du bara så långt den förmår.
Vänder man på det så kan man säga att en kvalitetshäst kan ta en medelmåttig ryttare ganska långt, det finns många exempel på det i världseliten...
Du kan mkt väl få tag i en mkt bra häst för en billig peng, tror du något annat är du bara dum!
Den typen av importer som du verkar förespråka fyller ingen funktion och motverkar vår egen avelsverksamhet.
Vad för import förespråkar jag??? Hästar som har kapacitet för svår klass eller?? Jag kan inte förstå vad du menar.
Jag har importerat 5st hästar totalt helt för EGEN räkning:
3st Irländare vara alla gick/går svår klass
2st Tyska varav den ena gick 120cm som 5åring och 5års i Falsterbo, i år har den tyvärr skadat sig men hunnit gå en fälttävlan felfritt på sin första start!
Den andre kom i oktober förra året och hade då gått 110cm, nu har han debuterat 130cm felfritt och gjorde sina kval till Falsterbos 6år, vi valde att inte starta honom där eftersom vi skulle ta honom till Flyinge istället!
Menar du att dessa hästar skulle föra det svenska avelsmålet bakåt :smirk:
En motionsryttare kan lika gärna hitta en bra häst till det ändamålet, för en billig peng, här i Sverige. Av vilken anledning ska vi ta in det som t ex tyskarna inte vill ha själva? En sån massproduktion som du beskriver det gynnar ju ingen.
Det är ju detta du inte lyckas förstå än :smirk: Massproduktion är det ju inte utan det finns så många hästar i det betydligt mkt större Tyskland än det lilla Sverige.
Det är väl självklart att det måste säljas hästar och det är oftast inte deras bästa som säljs ut, MEN vad de menar med det bästa är nog ett gäng med Shytterflys, dvs hästar med en enorm kapacitet vilket inte är speciellt vanligt i svenska hästar. Bredden är betydligt större i Tyskland än vad den någonsin kommer att bli i Sverige.
Det är bara att åka och titta på mindre tävlingar i Tyskland där hittar man en hel del mkt bra hästar som skulle vinna SM i hoppning som i ett litet kick.
Det handlar om långsiktig avel!!
Föl efter kvalitetshingstarna kostar pengar, betydligt mer än det du talar om och det som annonseras ut på nämnda annonser.
Vi har en någorlunda kontrollerad avelsverksamhet i Sverige och de flesta försöker nog hålla sig till "spelreglerna" för avel vilket är tur för annars har man inga mätinstrument för vem som nedärver vad eller vilken kvalitet de håller prestationsmässigt.
Du kan hitta Contender avkommor för runt en 20'kr men du menar kanske att han inte är tillräcklingt bra
Och tror du verkligen att man använder vilken hingst som helst i Tyskland?? Där har du ännu hårdare krav på hingstarna vid godkännandet än vad som görs i Sverige.
Jämför med hundavel, där man kämpar för att man ska avla renrasigt, höft och armbågsröntga avkommorna och inte avla på icke röntgade hanar och tikar, registrera valparna och sälja till ett minimipris. Sen har vi då såna som du, som vill köpa billigt och köper blandras, köper oreggat, köper och inte bryr sig om att röntga unghunden när det är dags, etc etc. Visst du köper en billig valp men BEHÖVER vi fler blandraser eller fler sjuka djur i Sverige?
Åter igen är det blandraser vi pratar om när det gäller dessa hingstar?? Är inte de testade??
När det gäller hästar så behövs det hästar för alla, många köper kanske en häst som är avlad för tävling, med känsligt temperament, och ska ha den till att motionsrida på. Resultatet brukar inte bli så lyckat. Men vi HAR välstammade, svenska hästar som passar utmärkt för hobbbyridning - varför ta in medelmåttor från Tyskland då? Om det hade rört sig om raser som är svåra att hitta i Sverige eller liknande så är det väl en sak men vi talar halvblod/varmblodshästar! Även om man skulle behöva importera så ska man väl ta in det bästa man har möjlighet till, inte skräpet?
Detta är ett ganska föraktfullt uttalande och väldigt okunnigt!! Ge mig väldigt gärna ett exempel på en välstammad SVENSK häst i Sverige. Som inte har inblandning av detta Tyska blod :smirk:
Vem tar in skräpet??? Om du syftar på mina så får du gärna säga på vilket sätt de skulle vara skräp
Det finns folk till allt, bl a du då, men vi andra kan ju få slippa...
Vad menar du med detta?? Att jag tävlar och representerar sverige på en utländsk häst i internationella tävlingar då eller?? Och du jag har en del placeringar med dessa urursla importer och inte tycker förbundskaptenen illa om det heller konstigt nog