Lösa benbitar i framknän

Status
Stängd för vidare inlägg.

Diabetikern

Trådstartare
Hur stor betydelse har detta vid eventuellt hästköp? låt oss säga att hästen är opererad som föl och nu är friskförklarad.
Skulle ni ändå tveka?
Det är ju lätt att operera lösa benbitar idag och på vissa har det ingen betydelse alls medans på andra har det blivit katastrof.
Och om den fortfarande är unghäst (inte inriden) och inte vet om den kommer hålla? lägger det extra vikt vid eventuellt köp?

Bara lite funderingar och nyfiken på vad ni tycker.

Sv: Lösa benbitar i framknän

Är det den som finns på annons HästNet så hade jag tänkt mig för. Jag har sett flera annonser från den annonsören och alla hästarna är märkligt billiga där, FÖR billiga. De hämtas enl uppgift fr Tyskland och många sägs ha fantastiska stammar och många ser snygga ut på bilderna. Jag drar öronen åt mig på såna annonser i a f.

Annars har jag ingen erfarenhet av lösa benbitar så, en kompis till mig köpte en avkomma efter Quite Easy ( inte så billig...) och han hade en benbit som de opererade bort på då den var tre. Den hästen gick igenom vet besiktning m röntgen utan problem och rids, mig veterligen, utan problem.

Den måste gå att försäkra för typ A1, utan minsta reservation.

Kolla med ditt föräkringsbolag. I övrigt så ser jag inget hinder om hästen är friskförklarad.

Ha ha det var just den annonsen som fick mig att tänka i de här banorna :D

Har nämligen sett fler annonser (och inte bara från denna säljare) som har lösa benbitar, en del kvar en del bortopererade.

Och som med så mycket annat så är det ju helt upp till vem man pratar med. En delsäger si och en del säger så *s*

Var bara lite nyfiken :D

Kanske det är. Som sagt jag är inte så haj på detta alls.
Lösa benbitar i hasen har man ju hört talas om mer och mer och verkar inte vara ngt man tar allt för allvarligt på men just knän?

Hmm kanske fattade den annonsen fel kanske inte var framknäna utan bak knäna men iallafall. Det var knäna. :)

Om jag hade varit intresserad av en häst som haft lösbenbit sedan tidigare hade jag röntgat hästen innan köp. Jag hade själv stått för den undersökningen också så att det inte blev något problem med "konstiga" veterinärintyg, som numera tycks finnas lite varstans. Efter det hade jag konsluterat egen veterinär om det var något att köpa eller ej.

Är det den som finns på annons HästNet så hade jag tänkt mig för. Jag har sett flera annonser från den annonsören och alla hästarna är märkligt billiga där, FÖR billiga. De hämtas enl uppgift fr Tyskland och många sägs ha fantastiska stammar och många ser snygga ut på bilderna. Jag drar öronen åt mig på såna annonser i a f.

Löjligt inlägg angående priser på hästarna! Det är betydligt billigare i Tyskland att köpa en välstammad häst.

Jag har själv köpt hästar från Tyskland via uppfödare och de kostar inte speciellt mkt.

Det är bara att se hur många hästar det finns i Tyskland och hur många av dem som har bra stamtavlor eller kapacitet. Det räcker med att köpa tyska tidningar med annonser så inser man snabbt att priserna ligger betydligt lägre där än vad de gör här.

Att betäcka ett sto med en bra hingst i Tyskland kostar runt 400euro jämför det med i sverige.

Ta reda på fakta innan du skriver ner en annonsör som de flesta kan ta reda på vem det är

Jag kan väl hålla med Tretjak om att den här säljaren inte precis ger något direkt seriöst intryck. När man har hingstar som man inte visar i Sverige och följer de regler som finns här. Utan skriver direkt på hemsidan att fölen måste reggas i Tyskland för att få gröna papper. För mig är det inte seriös, det är ett sätt komma undan regler och kostnader som andra seriösa hingsthållare och uppfödare har. Som håller sig till de svenska reglerna och vad vet så är vi i Sverige och inte i Tyskland.

Skulle aldrig köpa en häst med den diagnosen i bagaget... Risken för strul är för stor och det finns så många friska hästar därute!! Även om man får försäkra utan reservationer så kan du inte försäkra dig mot den evetuella känslomässiga "knäck" det kan bli OM det nu inte skulle gå bra...

Ha, det kanske är du själv som annonserar? Jag förbehåller mig rätten att själv bedöma och uttrycka vad JAG uppfattar som oseriöst tack!

Jag har bekanta som handlat häst i Tyskland och inte f-n var det billigare än här så det är skitsnack skulle jag vilja säga.
Vad jag själv tror så är det en helt vanlig oseriös hästhandlare som vill ge sken av att de säljer kvalitetshästar när det i själva verket rör sig om utdömda, skadade eller avkommor efter inte så fantastiska hingstar...
Min alldeles egna uppfattning! Andra kanske har en annan.

Ha, det kanske är du själv som annonserar? Jag förbehåller mig rätten att själv bedöma och uttrycka vad JAG uppfattar som oseriöst tack!

Jag har bekanta som handlat häst i Tyskland och inte f-n var det billigare än här så det är skitsnack skulle jag vilja säga.
Vad jag själv tror så är det en helt vanlig oseriös hästhandlare som vill ge sken av att de säljer kvalitetshästar när det i själva verket rör sig om utdömda, skadade eller avkommor efter inte så fantastiska hingstar...
Min alldeles egna uppfattning! Andra kanske har en annan.

Så du menar att de föl som de säljer är utdömda??? Snälla du gå in på deras hemsida och titta på den TYSKA sidan de länkar till innan du spyr ut felaktigheter.

Och nej jag annonserar inte ut några hästar :smirk: De jag har köpt har jag köpt för egen räkning för inte speciellt stora pengar direkt av uppfödaren. Den ena gick 5års i Falsterbo förra året och den andra kvalade in till 6års i år (startade inte) De var INTE speciellt dyra enligt svenska mått mätt.

Om din kompis köpt en dyr häst i Tyskland har hon nog gått på en nit, men du kanske menar att 100'kr är dyrt???

Det finns en uppsjö av hästar i Tyskland som är billiga i Svenska mått och eftersom det är så billigt att betäcka i Tyskland så är fölen inte speciellt dyra att köpa. Färdiga hästar kan kosta allt från 40'kr till flera milijoner beroende på kapacitet. Men i Sverige så är oftast de lite billigare hästarna fullt tillräckliga för att gå de högsta klasserna här!!

Säger igen!! Vid ett OS så hade Tyskarna över 25 ekipage som var kvalade att deltaga i fälttävlan och det om något borde ju faktiskt visa att de har en bredd och ett hästmaterial som är betydligt större ä'n vad vi har i Sverige.

Visst om din kompis köpt en dyr häst i Tyskland så kanske hon hade gjort en bättre affär med lite kontakter :angel:

Jag kan väl hålla med Tretjak om att den här säljaren inte precis ger något direkt seriöst intryck. När man har hingstar som man inte visar i Sverige och följer de regler som finns här. Utan skriver direkt på hemsidan att fölen måste reggas i Tyskland för att få gröna papper. För mig är det inte seriös, det är ett sätt komma undan regler och kostnader som andra seriösa hingsthållare och uppfödare har. Som håller sig till de svenska reglerna och vad vet så är vi i Sverige och inte i Tyskland.

Föl efter Tyska hingstar som inte är godkända här behöver inte vara oseriös avel.

Se bara på de bästa hopphingstarna som finns som inte är visade här. Tror inte att ägarna till hingstarna är speciellt intresserade av att visa dem här för en stor summa pengar.

Det betyder inte att du får en oäkting utan du kan välja vilken hingst du vill i hela världen och sedan regga den i annat förbund. Sedan så är den godkänd i sverige med.

Dubbelmoral kallas det av den svenska avelsförbundet.

Dessutom är båda fullblodshingstarna godkända på bruksprov i Sverige. De andra är godkända i Tyskland på deras "bruksprov" och används där i avel.

Det är ju inte direkt "buskavelshingstar" och vad jag vet så finns inte alla dessa hingstar i Sverige.

Jag var själv på väg ner till Tyskland för att betäcka ett sto, avkomman till det stoet kommer inte kunnas reggas i Sverige utan måste då reggas i Tyskland. Detta är inget konstigt öht och det är många som gör på detta sättet. För att kunna använda bra blod som inte är intressant för Tyskarna att visa i Sverige.

Blir lite lätt små irriterad just nu.
Visst hästarna i tyskland är billigare än i sverige. Det är bara att åka på en auktion i Tyskland så kan man komma över billiga hästar.
Men en häst som är inriden i Tyskland är slut som häst innan den har kommit upp i 10 års ålder! Vad det beror på kan man oxå spekulera i om det är materialet som inte håller eller om det är ridningen som är för hård eller rentav båda delarna.
Jag vet en hingst som är söndersprutade i musklerna för att de ville ha mer muskelmassa. Jag vet även en hingst som hoppade 2 meter innan han hade fyllt 3 år. När han inte gjorde det så betäckte han och stog i en mörk box utan fönster.

Donnerhall har 57 godkända hingstar efter sej (om det inte är mer nu) Det kallar jag massproduktion!! Klart som f-n att hästarna är billiga. Har du så många hingstar efter samma fader så blir det billigt att betäcka. Hästarna får inget värde.
Det blir även hästarna i sverige om många har samma pappa.

Blir lite lätt små irriterad just nu.
Visst hästarna i tyskland är billigare än i sverige. Det är bara att åka på en auktion i Tyskland så kan man komma över billiga hästar.
Men en häst som är inriden i Tyskland är slut som häst innan den har kommit upp i 10 års ålder! Vad det beror på kan man oxå spekulera i om det är materialet som inte håller eller om det är ridningen som är för hård eller rentav båda delarna.
Jag vet en hingst som är söndersprutade i musklerna för att de ville ha mer muskelmassa. Jag vet även en hingst som hoppade 2 meter innan han hade fyllt 3 år. När han inte gjorde det så betäckte han och stog i en mörk box utan fönster.

Donnerhall har 57 godkända hingstar efter sej (om det inte är mer nu) Det kallar jag massproduktion!! Klart som f-n att hästarna är billiga. Har du så många hingstar efter samma fader så blir det billigt att betäcka. Hästarna får inget värde.
Det blir även hästarna i sverige om många har samma pappa.

Detta är bara en skröna! Varför skulle de vara slut innan 10års ålder. Tror du på allvar att det är bättre i Sverige??

Rätt skrattretande falktiskt. Så du menar att denna hingst användes för avel och var godkänd?? Redan som 3åring innan proven??

Har varit en hel del i Tyskland och det stallet du målar upp är väldigt sällsynt.

Donnehall har så pass många godkända hingstar efter sig eftersom de ÄR bra efter honom!

Då kan man ju direkt bara säga Landgraf, Capitol etc och utan dessa så hade man inte haft dagens tävlingshästar.

Och inte är en BRA Landgraf häst mindre värd för att det finns massor av dem, det är också bara en skröna :smirk: Man köper ju faktiskt inte en hä'st pga stammen utan pga ridbarhet och kapacitet och då får det gärna finnas hur många Landgraf, Capitol, Donnerhall, Weltmyer, Cardento, Quiet Easy etc som helst

Orsaken till att det finns billigare hästar i Tyskland är att konkurensen är BETYDLIGT hårdare. De hästar de anser som medelmåttiga är i själva verket väldigt bra i Sverige och räcker betydligt högre i klasserna än vad en Svensk medelmåttig häst gör!!!

Tror att just den här bekanten har rätt bra kontakter...:angel: så det ska du nog inte uttala dig om.

I min värld så får man vad man betalar för, du får ingen topphäst för en billig peng, du får vad du betalar för - enkel matematik.

Min väldigt normala häst kostade mer som föl än vad de begär för vuxna hästar så något knepigt är det - ingen ger bort "gratis".

Men, men, de har ju en villig kund i dig! Och en bra marknadsförare också...

HeJ!

Kände ett par hästar med lösa benbitar i carpus. Smatliga fick trots operation senare problem med rygg och knä och fick avlivas.. Jag skulle inte köpa en häst med kända "fel", känns som om man köper på sej mer problem..Man kan ju ha tur och det inte kommer tillbaka.. (Sen bör man väl veta att varje gång man opererar i en led ökar risken för artros, så hållbarheten på lång sikt kan ju gå ner).

/ Lavinia, som köpte en frisk häst och ändå inte får rida..

Detta hör ju egentligen inte direkt till den här tråden så jag hoppas att TS ursäktar.

Föl efter Tyska hingstar som inte är godkända här behöver inte vara oseriös avel.
Jo det är oseriöst när man inte vill ta hit hingsten och visa den eller ta ner stoet till Tyskland. Detta är bara ett sätt att slippa undan reglerna och göra det enkelt för sig själv. Absolut inte till stoägarna. Det ju inte precis enklare att registera fölet i Tyskland än Sverige

Se bara på de bästa hopphingstarna som finns som inte är visade här. Tror inte att ägarna till hingstarna är speciellt intresserade av att visa dem här för en stor summa pengar.
[I]Vilka ska vara de bästa hopphingstarna? Mig veterligt så har ju "stjärnor" som t ex Quidam De Revel och Baloube. Gjort rätt för sig i svenskavel. Att sedan inte så många svenska stoägare inte har råd att använda dem är ju en annan sak. För en så bra hingst drar in så mycket i pengar att kostnaderna i Sverige inte märks något nämnvärt i plånboken. Istället kan det ge några fler ston om hingsten är visad på plats tillgänglig på ett riktigt sätt.[/I]

Det betyder inte att du får en oäkting utan du kan välja vilken hingst du vill i hela världen och sedan regga den i annat förbund. Sedan så är den godkänd i sverige med.
Du får ju aldrig en oäkting om föräldrana är renrasiga och godkända. Men bara för att det numera går att skicka sperma istället för hästar och utnyttja reglerna som finns kvar för moderslivsimporter och andra importer gör ju inte det seriöst. Det är bara ett sätt att gå runt de regler och avgifter som finns. Hoppas det kryphålet med tiden kommer att täppas igen.[/I]

Dubbelmoral kallas det av den svenska avelsförbundet.
[I]Detta är väl dubbelmoral av den som utnyttjar reglerna på fel sätt bara för att det går. Inte av ASVH som har generösa regler för seriöst importerade hästar ska kunna stambokföras i Sverige.

Dessutom är båda fullblodshingstarna godkända på bruksprov i Sverige. De andra är godkända i Tyskland på deras "bruksprov" och används där i avel.
Fullblodhingstarna har ju inte varit på tapeten för där har man gjort det som ska göras. Så frågan är väl istället varför inte göra det även med de andra hingstarna man erbjuder? Klara dom kanske inte den svenska standarden eller vad är det som gör att man inte vill visa upp dem här? Bara pengar eller ....?

Jag var själv på väg ner till Tyskland för att betäcka ett sto, avkomman till det stoet kommer inte kunnas reggas i Sverige utan måste då reggas i Tyskland. Detta är inget konstigt öht och det är många som gör på detta sättet. För att kunna använda bra blod som inte är intressant för Tyskarna att visa i Sverige.
Om nu blodet är så bra och passar svenska ston, varför är det då inte intressant för tyska hingstägare att visa hingstarna här? Borde ju vara en klar fördel och ge fler ston om man visar upp hingsten här där den har en marknad eller? Plus att du talar emot dig själv genom att du själv var på väg ner till Tyskland med ett sto. Varför det? Enligt dig så är det ju bara att seminera stoet här och regga i Tyskland. Det är ju så som man gör i det här fallet inte åker man med varken hingst eller sto. Skicka sperman![/QUOTE]

Ha ha oj trådkapning här :D

Personligen så gillar jag de tyska stammarna. Nu är jag inte så jätteinsatt i aveln så just om det vill jag inte uttala mig något om.
Min förra häst var av tysk härstammning (importerad) och min väninna har några tyska ston som har varit/är väldigt trevliga hästar.

Lavinia - tack för ditt svar, det var precis sånt jag ville höra/läsa. Är själv lite anti emot att köpa en häst som man vet haft fel/har fel (naturligtvis beroende på vad det är)
Lösa benbitar tycks vara väldigt vanligt nu för tiden var därför jag började fundera när jag läste den här annonsen. Förr så var det ju nästan avlivning direkt när det rörde sig om en lös benbit men så är ju inte fallet nu. Och när det rör sig om sådan ung häst dessutom.

Tack för svaren iallafall

Tror att just den här bekanten har rätt bra kontakter...:angel: så det ska du nog inte uttala dig om.

I min värld så får man vad man betalar för, du får ingen topphäst för en billig peng, du får vad du betalar för - enkel matematik.

Min väldigt normala häst kostade mer som föl än vad de begär för vuxna hästar så något knepigt är det - ingen ger bort "gratis".

Men, men, de har ju en villig kund i dig! Och en bra marknadsförare också...

hahahaha

Jag har köpt hästar för under 5000kr som tagit medlajer i SM i både dressyr och fälttävlan. Eller varför inte se på alla fullblod i VÄRLDSeliten som går de allra högsta klasserna, tror du på fullt allvar att de kostat en förmögenhet?? Men de är väl kanske inga topphästar enligt dig??

Tror du på det själv :crazy: att man får vad man betalar för...

Nej de har inte mig som "kund" jag hittar mina hästar själv och har lyckas bra med det på egen hand!

Du rider inte på pengarna :angel: Om du inte har talang så kommer du aldrig att kunna köpa dig till framgång heller.

Nej jag tror inte att din bekant har speciellt bra kontakter om h*n betalar mkt för en unghäst från Tyskland, *sorry*

Men du verkar ha väldigt svårt att förstå att ta fram ett föl i Tyskland är betydligt billigare än i Sverige liksom att det finns hur många som helst att köpa med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 045
Senast: Bison
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 912
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Om man vid köp av import upptäcker två lösa benfragment som inte ska påverka hästens användning som hopphäst, det gäller en unghäst som...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka