Jultråden 2022

Adventsfint i köket.
20221127_164301.webp

Nästa helg ska jag ha två gäng som ska komma på fika. Ett på lördag och på söndag. Jag ska baka pepparkakor tänkte jag med köpt deg. Har hittat så roliga formar med djurtema.

Men förutom det- vad bakar man för lätta juliga saker dvs inte för många ingredienser och inte för lång tid?
Kommer inte ha all tid i världen i veckan men är kul att inte bara köpa fika.

Nästa helg ska jag ha två gäng som ska komma på fika. Ett på lördag och på söndag. Jag ska baka pepparkakor tänkte jag med köpt deg. Har hittat så roliga formar med djurtema.

Men förutom det- vad bakar man för lätta juliga saker dvs inte för många ingredienser och inte för lång tid?
Kom på att jag tidigare har gjort cheesecake med vit choklad och pepparkakor i botten. Kanske blir en sån om jag inte kommer på mer.

Mjuk pepparkaka :d

Har pyntat lite ute idag, har en gran i kruka som vi köpte i fjor, som utepynt till jul. Den hamnade bredvid entre dörren och fick på sig en ljusslinga och den är så söt! 🥰🎄🌟 Fick även på plats en fake gran girlang med belysning på vårt lilla vita staket, måste köpa en förlängningssladd till den. Tycker egentligen inte om oäkta grönt, men att göra en 4m äkta girlang varje år känns mindre rimligt, speciellt då vi bor i stan 😅 mkt annan belysning på plats inne,, dock osäker på var min adventsstake till levande ljus är 🤔 måste rota runt i mina köksskåp.

Ska pynta ännu mer inne i veckan samt baka och dricka glögg... och nu längtar jag till vi ska köpa årets innegran 😍🤗

Jag har gjort dom här julchokladbollarna ibland de har varit väldigt uppskattat och blir väldigt goda är ju enkelt att göra chokladbollar och bara smaksätta med juliga smaker. Går såklart bra med alkoholfri glögg också om barn ska äta.

https://www.landleyskok.se/recept/kryddiga-julchokladbollar-med-kanel-och-glogg

Sen vet jag inte om du räknar knäck till något som är krångligt men man kan göra knäck och smaksätta med saffran jag brukar ta ett paket.

Senast ändrad:

Saffransfudge. Kondenserad mjölk, vit choklad och saffran. Blanda och smält ihop till en smet. Häll ut i en form så det blir lagom tjockt. Låt stelna och skär sen i bitar.

Mjuk pepparkaka är gott och går snabbt att röra ihop!

På tal om julgodis så är jag konfunderad över vad vi ska äta. Hemma har vi varit 15+ personer i 3-5 dagar, så det har funnits plats för väldigt många rätter. Nu blir vi 6 personer i 2,5 dagar, så det blir betydligt mindre plats på julbordet, vilket betyder att jag måste välja bort vissa rätter:( Kommer även fråga gästerna om de vill ha något speciellt, så i slutändan blir det ännu färre. Så svårt att prioritera.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 345
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Saeta
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 862
Senast: aiquen
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 601
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar