Hundrastning förbjuden

Jag skulle aldrig gå dit och aktivt rasta mina hundar, men om de sätter sig så kommer jag heller inte hindra dem eller dra bort dem därifrån. Går man på ett nytt ställe så ser man ju kanske inte skylten förens hunden är där och kissar (för självklart måste de kissa på ett sådant ställe :meh: ). Men vet jag om det så kan vi passa på att träna lite följsamhet just där om vi absolut måste gå förbi där. Jag hade nog valt en annan väg för enkelhetens skull annars.

Förutsatt att man har en valp som KAN hålla sig. Sånt vet man ju inte innan tänker jag. Hellre kiss på gräsmattan än på hela kläderna i det fallet :nailbiting:

Aldrig varit med om en valp som kissat ner famnen. Hos mig måste man först åka hiss, gå igenom porten, ut på gatan och sen passera en trafikerad väg innan man ens kommer till någon gräsplätt. Har fungerat utmärkt med valp.
Hade gjort likadant om jag bott där TS bor. Dvs burit valpen till den kommunala parken runt hörnet.

För att återgå till ursprungsfrågan så undviker jag att rasta där rastning är förbjuden. Håller hundarna kort bara.

Aldrig varit med om en valp som kissat ner famnen. Hos mig måste man först åka hiss, gå igenom porten, ut på gatan och sen passera en trafikerad väg innan man ens kommer till någon gräsplätt. Har fungerat utmärkt med valp.
Hade gjort likadant om jag bott där TS bor. Dvs burit valpen till den kommunala parken runt hörnet.

För att återgå till ursprungsfrågan så undviker jag att rasta där rastning är förbjuden. Håller hundarna kort bara.
Inte jag heller, men så har jag alltid bott i hus när jag har haft valpar, så det har inte varit något större problem. Valparna jag födde upp var i stort sett redan rumsrena när de var 8 veckor och åkte iväg till sina nya ägare. Det var en varm och fin vår, så de var väldigt mycket ute, och fick beröm så fort de gjorde ifrån sig ute.

Men jag tänker att det inte är omöjligt. De är ju individer precis som oss, kan de inte hålla sig så kommer det ju :)

Ja har man en bostadsrätt så är nog det ganska enkelt om man kan lägga nytt lån. Men bor man i hyresrätt så har vi ju en liten lätt bostadsbrist som gör det halvt omöjligt.
Tro mig, jag vet (bor i hyresrätt med hundrastning förbjuden åt ena hållet). TS pratade dock om "bostadsrättsförening", dvs, TS bor inte i en hyresrätt.

Inte jag heller, men så har jag alltid bott i hus när jag har haft valpar, så det har inte varit något större problem. Valparna jag födde upp var i stort sett redan rumsrena när de var 8 veckor och åkte iväg till sina nya ägare. Det var en varm och fin vår, så de var väldigt mycket ute, och fick beröm så fort de gjorde ifrån sig ute.

Men jag tänker att det inte är omöjligt. De är ju individer precis som oss, kan de inte hålla sig så kommer det ju :)
Tror inte heller att det är omöjligt, men väldigt ovanligt 😊

Tro mig, jag vet (bor i hyresrätt med hundrastning förbjuden åt ena hållet). TS pratade dock om "bostadsrättsförening", dvs, TS bor inte i en hyresrätt.

Ja, vi fick tillträdet förra veckan så inte så sugen på att flytta :D Personligen tycker jag att reglerna är överdrivna. Jag stör mig som sagt inte på hundkiss (på buskar och gräs) och känner lite att hundar också är en del av samhället, och vi rastar dem utomhus, så då kommer de att kissa utomhus. Sen är det varje hundägares ansvar att sköta det snyggt. Men jag förstår att förbudsskyltar kommer upp eftersom folk sannolikt inte gör just det, och jag respekterar att alla inte gillar hundar och deras kissande så jag sköter det så snyggt jag kan.

Jag stör mig som sagt inte på hundkiss (på buskar och gräs) och känner lite att hundar också är en del av samhället, och vi rastar dem utomhus, så då kommer de att kissa utomhus. Sen är det varje hundägares ansvar att sköta det snyggt.

Problemet är att pinket drar till sig andra hundar som också ska pinka så det bästa sättet att hålla fräscht är att det inte pinkas alls.
Och jag ser ingen skillnad på hundar som pinkar eller en man, skillnaden?

Problemet är att pinket drar till sig andra hundar som också ska pinka så det bästa sättet att hålla fräscht är att det inte pinkas alls.
Och jag ser ingen skillnad på hundar som pinkar eller en man, skillnaden?

Därför att män har toaletter att pinka i och hundar har utomhus, så då kan ju männen hålla sig till sitt så det slipper bli extra mycket kiss på gatorna. Det klart att det pinkas mer på ställen där det börjar pinkas, men det gäller ju både ställen med eller utan rastningsförbud. Antingen så pinkas det i buskar och gräs på vår gård, eller så pinkar precis alla hundar som bor på vår gård på första bästa buske/gräsmatta i parken utanför gården. Det blir ju kiss hur som helst, och jag gissar att vi som bor här rör oss precis lika mycket på vår gård som i parken bredvid eftersom att det är en av två passager ut från gården.

Därför att män har toaletter att pinka i och hundar har utomhus, så då kan ju männen hålla sig till sitt så det slipper bli extra mycket kiss på gatorna. Det klart att det pinkas mer på ställen där det börjar pinkas, men det gäller ju både ställen med eller utan rastningsförbud.

Ja men det är ju därför man ska vara strikt när det gäller områden med pinkförbud, just för att inte tagga andra att pinka.

I min BRF får husdjur inte ens vistas på gården. Alltså inte ens kopplade. DET tycker jag är överdrivet. Fattar att de inte får bada i poolen eller vara i poolområdet men det är ju yta med gräs, buskar, träd, picknickbänkar och loungegrupp osv nedanför poolen.

Ja men det är ju därför man ska vara strikt när det gäller områden med pinkförbud, just för att inte tagga andra att pinka.

Jo, jag förstår det. Min kommentar var att jag själv tycker att det är överdrivet med rastningsförbud på var och varannan gräsplätt här inne i stan. Det kommer ju ändå pinkas bara på andra ställen, och personligen tycker jag inte att pinkande stör. Det betyder inte att jag inte respekterar förbuden och att andra tycker annorlunda.

I min BRF får husdjur inte ens vistas på gården. Alltså inte ens kopplade. DET tycker jag är överdrivet. Fattar att de inte får bada i poolen eller vara i poolområdet men det är ju yta med gräs, buskar, träd, picknickbänkar och loungegrupp osv nedanför poolen.

Låter som ni har en nice gård :D Inte hundförbudet då.. men gården.

Det är som hela Smedsuddsbadet här från maj till augusti, totalt hundförbud. Fattar att man inte badar med hunden på stranden där det är barn eller har den lös, men totalt förbud även på den stora gräsplätten bakom, för ens en pick-nick? Trist. Så får man sitta i Rålis i stället med alla tonårsfyllon.

Intressant det där, för jag har aldrig stört mig på hundkiss. Varken känt av doft eller stört mig på annat vis. Det som gör mig tokig är när folk inte plockar upp efter sina hundar, men annars märker jag inte av vart hundar går och inte. Det klart man är lite försiktig med vart man låter sin hund kissa, så man undviker portar och dörrar, cykelställ, fina rabatter osv. Men vilken gräsmatta det kissas på eller inte är inget jag någonsin märkt av :p
Vilken gräsmatta det kissas på märks efter ett tag. Jag som bor i eget hus och bara kan släppa ut hundarna har fått välja mellan att antingen ha snygg gräsmatta framför huset eller något grönt med massa döda gula ställen.. Luktar gör det däremot inte.

Jag är med er på gräsmattan. Jag har inte sagt emot det. Jag säger bara att då kissas det i stället på en gräsmatta bredvid i stället, som barn sitter i buskar som trädgårdsmästare jobbar i. Det kissas liksom, ändå, precis lika mycket bara på annan plats runt husknuten.

Nuvarande hanhund vet att man inte kissar på gården och går snällt tills vi kommit förbi bommen. Han vet även att man inte får kissa i rabatter.

När jag hade valp bar jag ända tills vi kom förbi bommen. Funkade prima. Och då bor vi på åttonde våningen.

Man behöver inte bry sig om de där skyltarna som inte hänvisar till kommunal ordningsstadga. Rent lagligt.

Däremot är det ju frivilligt att vara med i bostadsrättsföreningen och de kan kanske utesluta dig om du inte följer reglerna.

Är det en valp tycker jag att det kan få hända en och annan olycka och om nån klagar får man påpeka att det gäller en hundvalp och att man givetvis håller på att lära den att hålla sig hela vägen ut på gatan.

Hundkiss leder ofta till mer hundkiss. Och skadad växtlighet. Jag går själv alltid bort från mitt hus innan hundar får kissa. Men ibland händer det så klart.

Jag är med er på gräsmattan. Jag har inte sagt emot det. Jag säger bara att då kissas det i stället på en gräsmatta bredvid i stället, som barn sitter i buskar som trädgårdsmästare jobbar i. Det kissas liksom, ändå, precis lika mycket bara på annan plats runt husknuten.

Vet inte varför föreningen måste rättfärdiga inför dig att de inte vill ha hundkiss på gården? Själv tycker jag det är helt självklart. Att det sedan kissas på en gräsmatta utanför gården, på en grönyta som troligen klipps med åkgräsklippare känns som en betydligt mindre deal. Särskilt om det inte råder rastningsförbud där...

Vet inte varför föreningen måste rättfärdiga inför dig att de inte vill ha hundkiss på gården? Själv tycker jag det är helt självklart. Att det sedan kissas på en gräsmatta utanför gården, på en grönyta som troligen klipps med åkgräsklippare känns som en betydligt mindre deal. Särskilt om det inte råder rastningsförbud där...

Ja men, hallå, jag har väl aldrig sagt att de måste rättfärdiga något för mig? :D Varför kan man bara inte få tycka olika om saker och ting helt enkelt? Jag tycker att många rastningsförbud är överdrivna, och stör mig inte på hundkiss. Kan jag få tycka det? :D Jag har redan sagt att jag respekterar att andra tycka annorlunda och kommer följa förbudet. Jag måste liksom inte gilla det eller hålla med det för det.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Vet inte vart tråden skulle ligga, är ju egentligen inte en hundfråga men det handlar ju ändå om hundar. Mod får gärna flytta den rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 669
Senast: lillebill
·
Relationer Då så kan det bli jobbigt om det blir fel. I en bostadsrätt i Centrala Större Staden hivade en granne ut sin hund på balkongen över...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 349
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 862
Övr. Hund Börjar bli lite väl irreterad över detta, folks inställning till små hundar.. Vi har haft vår lilla tik i tre veckor nu, hon är mycket...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 990
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar